Marketing van Diergaarde Blijdorp komt heel dichtbij

4 april 2019, 06:00

Astrid Kortekaas: “De beste carrièrestappen maak je met je hart”

Voordat Astrid Kortekaas dagelijks haar eerste slok koffie neemt, heeft ze de giraffengroep al gedag gezegd. Het is slechts één van de positieve bijkomstigheden als hoofd marketing, communicatie en educatie bij Diergaarde Blijdorp. Voorafgaand aan de NIMA Top Marketing Tour bij Blijdorp op 18 april, spreken we Kortekaas over haar drijfveren, de missie van de dierentuin en de manier waarop marketing wordt bedreven.

In het verleden bekleedde Astrid Kortekaas verschillende functies in media, marketing en communicatie. Al vroeg voelde ze de behoefte om haar kennis en ervaring in te zetten voor de maatschappij. Zo werkte ze in opdracht voor Stichting Max Havelaar. Iets verkopen met een goed gevoel, noemt ze het zelf.

In 2008 begon ze haar eigen communicatiebureau, gespecialiseerd in CSR. Al was ze vanaf die tijd al geregeld in Blijdorp te vinden: “Acht jaar geleden begon ik als vrijwilliger in de Diergaarde. Ik vond het belangrijk om mensen de wonderen van de natuur en dierenwereld bij te brengen. Zo stond ik in de tuin bij infopunten met bijvoorbeeld schedels, vachten, slagtanden van olifanten en dieren op sterk water. Het was (en is) fantastisch om te zien hoe bezoekers, waaronder veel kinderen, worden verwonderd door de natuur. Toen de vacature voor mijn huidige functie voorbijkwam dacht ik direct: als ik deze kans voorbij laat gaan.…”

Dierentuin-marketing: heel dicht bij de klant

Inmiddels is Kortekaas ruim vier jaar verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en educatie van de dierentuin. Maar hoe bedrijft een dierentuin marketing en waar is haar team precies verantwoordelijk voor? Kortekaas legt uit: “Natuurlijk moeten we zorgen voor de bezoekersaantallen. Maar het is niet voor niets dat educatie een belangrijk onderdeel binnen onze afdeling is. In onze verhalen willen we onze bezoekers en social-volgers de urgentie aangeven van natuurbehoud en meegeven wat zij er in hun dagelijks leven aan kunnen bijdragen. Door de toevoeging van educatie aan onze marketing- en communicatieafdeling, komen deze boodschappen vervlochten aan. Wat start op social media, gaat in eenzelfde wijze door bij de aankoop van een kaartje, en bij je bezoek aan de tuin, wat heel plat gezien in feite onze winkelvloer is.”

“Met onze verhalen willen we onze bezoekers en social-volgers de urgentie van natuurbehoud tonen”

Met anderhalf miljoen jaarlijkse bezoekers en 117.000 abonnementhouders behoort Blijdorp tot de attractieparken met de grootste achterban. Hoe weet je wie je klant is, wat ze willen en waar ze naar op zoek zijn? Grote onderzoeken hoeven daar niet altijd voor worden ingezet, volgens Kortekaas. “Wij staan letterlijk dicht bij onze bezoeker. We hoeven maar uit het raam te kijken en we worden er weer aan herinnerd wie onze doelgroep is. Ook kan ik, bij wijze van spreken, op ieder moment van de dag aan m’n doelgroep vragen hoe ze hun leuke dag uit ervaren. Hier in het park komt alles samen.”

Wie op Instagram of Facebook Diergaarde Blijdorp opzoekt, ziet een fanbase van respectievelijk 117.000 en 25.000 verschijnen. Wanneer je de 1,5 miljoen fysieke bezoekers en abonnementhouders erbij optelt, zijn dat aantallen waarbij je een bereik hebt als ware je een mediaexploitant, volgens Kortekaas.

“We hoeven maar uit het raam te kijken en we worden er weer aan herinnerd wie onze doelgroep is”

En daarbij moet worden gezegd dat de dierentuin de content in huis produceert. “We produceren zelf een dienst waar onze afdeling daadwerkelijk iets bij voelt. Dan is het extra leuk om ook de content en social media zelf te doen. We weten bijvoorbeeld dat onze posts beter scoren na een periode vol serieus, soms wat zwaar nieuws, zoals laatst bij de Provinciale Statenverkiezingen. Mensen hebben dan behoefte aan leuk en luchtig nieuws. En dan wordt dierennieuws vanzelf populair. Dat merken we aan onze betrokkenheid en het bereik. Dan is dat voor onze afdeling heel handig om op in te spelen.”

Kinderen tonen hoe mooi de wereld is

Samen met haar team is Kortekaas dagelijks bezig om de urgentie van natuurbehoud mee te geven. Naast social media worden daar ook strategische partnerships voor ingezet. Het WNF en Greenpeace mogen daar natuurlijk niet bij ontbreken, maar ook partijen als Vrumona zetten zich samen met Blijdorp in voor hetzelfde doel. Daarbij blijft het lastig om daadwerkelijke gedragsverandering in gang te zetten. Toch gelooft Kortekaas heilig in de impact die een dierentuinbezoek hierin kan scoren.

“We willen kinderen laten zien hoe mooi de wereld is. Ik hoop oprecht dat de nieuwe generatie deze schoonheid ziet, en de natuur beschermt. Dit gaat niet alleen via boekjes en filmpjes. Hoe mooi de BBC-documentaires ook zijn, ze hebben nooit de impact die een dierentuin bezoekt genereert. Bezoekers kunnen hier naast het zien ook ruiken, voelen en beleven. Alle 1,5 miljoen bezoekers zijn allemaal kansen om mensen te inspireren en respect voor de natuur bij te brengen. Tegelijkertijd willen we onze bezoekers een leuk dagje uit geven, zonder belerend te zijn. Daar zoeken we een middenweg in.”

Maatschappij opent ogen voor discussie

Achter iedere campagne van Blijdorp zit een verhaal over natuur. Zo ook de namenwedstrijd die in het leven werd geroepen voor de drie pasgeboren leeuwenwelpjes eind vorig jaar. Wie verder leest dan de eerste alinea, leert over de beperkte populatie en de geschiedenis van het dier. Deze achtergrondverhalen worden steeds vaker overgenomen door de pers. “De maatschappij heeft haar ogen geopend voor maatschappelijke discussies. Verhalen worden steeds vaker langs meerdere kanten bekeken. Een aantal jaar terug werden deze achtergronden nog vaak weggeknipt. Hierin is dus een positieve ontwikkeling gaande”, aldus Kortekaas.

“Vraag jezelf altijd af: doe ik ertoe?”

Op 18 april bezoekt een grote groep young professionals in marketingcommunicatie Diergaarde Blijdorp tijdens de Top Marketing Tour van NIMA Young Professionals. Na de vraag wat Kortekaas mee zou willen geven aan deze groep, volgt een hartstochtelijk betoog aan jonge mensen in het algemeen: “Alle dingen die ik heb gedaan vond ik leuk. Vraag jezelf altijd af: doe ik ertoe? Zorg dat je met een opleiding of vrijwilligerswerk je doel bereikt. Dat lukt vaak niet in één keer. Wees geduldig, en maak carrièrestappen met je hart. Dan maak je vanzelf de beste stappen. En het belangrijkste, als jij denkt dat je met jouw kennis en expertise de wereld verder kan helpen, ga dat dan proberen.”

Wil jij een kijkje in de marketingkeuken bij Diergaarde Blijdorp, en samen met Astrid Kortekaas en andere young professionals meedenken over de uitdaging hoe de dierentuin haar verhalen nog beter kan vertellen? Schrijf je dan nu in voor de NIMA Top Marketing Tour op donderdag 18 april 2019.

Kevin Loos
Head of Accounts Esports bij 2Basics Marketing & Sports

Kevin werkt bij 2Basics Marketing & Sports, en is verantwoordelijk voor de esports en gaming gerelateerde campagnes binnen het bureau. Daarnaast is hij actief in het bestuur van NIMA Young Professionals.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Yvonne

    Vergeet ook niet de Vrienden van Blijdorp


    5 april 2019 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!