Je bekijkt een artikel van BBP
partner

De meerwaarde driehoek van full service mediabureau STROOM

Dankzij de recente fusie met De Media Maatschap (DMM) verstevigt het full service mediabureau STROOM haar positie op het gebied van centrale media-inkoop.

BBP
24 november 2022, 09:08 1178 x gelezen

Ook kan STROOM haar klanten aantoonbare meerwaarde bieden inzake digitale expertise en marketingcommunicatie-advies. In gesprek met het management-team van STROOM, Agency Lead Samantha Catsburg en Strategy Director Martijn Jaartsveld. ‘Het draait niet alleen om media, maar juist ook om de analyse van merk- en marketingcommunicatie. Hoe beter wij de volledige communicatiestrategie begrijpen, hoe effectiever het media-advies.’

In een volledig versnipperd medialandschap is een sterke media- en communicatiestrategie crucialer dan ooit. Meedenken met de klant, goed doorgronden wat het merk precies wil uitstralen en welke specifieke doelgroepen bereikt moeten worden en met welke boodschap, dat zijn de uitdagingen waar het mediabureau anno 2022, samen met de marketeer, voor staat. STROOM gaat die uitdagingen graag aan.

Integratie en Candid

STROOM was al sinds 2017 onderdeel van Candid, het grootste onafhankelijke marketing- en communicatieplatform van Nederland met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Londen. DMM sloot zich in 2021 aan bij het platform waarna al snel stappen werden gezet om de bureaus te integreren. De integratie van STROOM en DMM tot het nieuwe bureau STROOM ging feitelijk heel soepel omdat beide bureaus veel overeenkomsten hebben; de werkwijze en cultuur liggen dicht bij elkaar. Ze hebben beiden een enorme focus op korte lijnen met hun klanten, wat zich vertaalt in een hoge klanttevredenheid (zie hun nummer 1 noteringen in de jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken van onder andere MT1000, Emerce100, Fonk en Adformatie) en lange klantrelaties.

Energie voor groei

Met de samenvoeging vergroot STROOM haar inkoopkracht terwijl de service-aspecten, die zo belangrijk zijn, behouden blijven. STROOM is gevestigd in zowel Amsterdam als Rotterdam voor een optimale landelijke spreiding. Het bureau richt zich op middel- tot grote nationale adverteerders en bestaat uit 40 client consultants, planners en specialisten die dagelijks werken op klanten als Hero Nederland, Decathlon, ENGIE, Fleurop, Wereld Natuur Fonds, Dille&Kamille en De Hypotheker.

Hoe beter wij de volledige communicatie-strategie begrijpen, hoe effectiever het media-advies

Synergie

Catsburg, eerder onder meer werkzaam bij M2Media en Starcom, over de samenvoeging: ‘DMM brengt nog meer digitale deskundigheid binnen het nieuwe bureau, met name op het gebied van SEA en dashboarding. STROOM is juist op strategisch gebied sterk in merk- en marketingcommunicatie. Er ontstaat zo een significant synergie-effect waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen. In een markt die steeds complexer wordt, mede door de consolidaties en de versnipperde mediaconsumptie, is het belangrijk om de klant volledig te kunnen adviseren en te begeleiden. De schaalgrootte maakt het bovendien makkelijker om te investeren in nieuwe diensten en producten om onze klanten te laten groeien.’

Driehoek

Jaartsveld, die als merkstrateeg zijn ervaring opdeed aan zowel klant- als bureauzijde bij onder meer McCann Erickson, Ogilvy & Mather, Postbank en ING, T-Mobile en Havas Media, benadrukt ook vooral de meerwaarde van STROOM na de fusie met DMM: ‘Bij STROOM zoeken we naar groei in merkbekendheid, performance en/of businessresultaten. We doen dit in nauwe samenwerking binnen de driehoek van klant, reclame– en mediabureau. Die driehoek-aanpak is voor ons super belangrijk, omdat het veel meer inzichten geeft in wat onze klant uiteindelijk wil bereiken. Die afstemming binnen de driehoek leidt tot meer begrip van de strategie en uiteindelijk tot een beter en effectiever media-advies. Om een voorbeeld te geven: als strateeg zit ik proactief bij een review van creatief werk en ik denk mee met de strategie op de langere termijn. Feitelijk ontwar je de knopen waar de klant mee zit en denk je actief mee met de uitdagingen over consistentie, succesvolle boodschappenoverdracht en gedragsverandering.’

Want dat is volgens Jaartsveld waar de marketeer mee worstelt: hoe tackel ik de uitdaging van de versnipperde aandacht bij de consument in een complexe mediamarkt? ‘Creativiteit blijft daarin de doorslaggevende factor, samen met een goed doordacht mediaplan. Hoe vang je structureel de aandacht van de kritische en altijd drukbezette consument? Met die voortdurende afstemming tussen klant, reclame- en mediabureau creëren wij een beslissende voorsprong.’

Catsburg benadrukt het onderscheidend vermogen van STROOM, ook in combinatie met Candid: ‘Persoonlijk en inhoudelijk maken wij echt het verschil, mede dankzij onze expliciete klantervaring en onze uitgebreide kennis van marketing en media. We leggen duidelijk uit waarom we sommige afslagen niet nemen en welke wel. Samen met Candid leveren we oplossingen. Binnen de Candid-familie hebben we alle communicatiedisciplines in huis. Denk aan reclamebureaus, bureaus gespecialiseerd in online, social, brand-identity, etc. We kunnen daarom snel op allerlei communicatiegebieden onze klanten extra helpen, mocht dat nodig zijn. Je kan er van alles mee, maar er moet niets, dat is het mantra.’

Groei staat ook centraal bij STROOM als bureau zelf. Het heeft al een indrukwekkend portfolio aan klanten, mede dankzij veel gewonnen new business in het afgelopen jaar, maar de ambitie is en blijft gefocust op groei. Jaarlijks maakt STROOM een wenslijstje van mogelijke nieuwe klanten waar ze graag voor willen werken. Volgens Catsburg zou een merk als Iglo bijvoorbeeld perfect passen bij STROOM. ‘We snappen die markt, het is een merk met veel gevoel en historie en ze bouwen echt aan het merk. Dus wie weet? Grappig detail: Decathlon heeft twee jaar achtereenvolgend bovenaan dat wensenlijstje gestaan, zij waren klant bij DMM, dus nu zijn we dankzij de fusie voor ze aan het werk!’

Meedenken met het vak

Catsburg en Jaartsveld staan middenin het vak en leveren ook graag hun bijdrage aan verrijking ervan. Catsburg zit onder meer in het SIRE-bestuur en Jaartsveld heeft zitting in de Effie-jury merkcampagnes, is lid van de VIA Taskforce Strategy: Consumer Insights en is AMMA juryslid. Hij zegt daarover: ‘We denken graag mee vanuit onze passie voor het vak. Samantha als mediadeskundige en ik als communicatiestrateeg. Belangrijk en waardevol om inhoudelijk met collega’s mee te denken en elkaar te inspireren.’

Tot slot de vraag of STROOM stiekem het ‘nieuwe’ mediabureau van de toekomst is? Jaartsveld en Catsburg zien heel duidelijk de hernieuwde vraag naar geïntegreerde communicatie, STROOM kan daarin vooral dankzij de driehoek afstemming dus een perfecte rol spelen. ‘Het grote creatieve idee waarop een campagne is gebaseerd, is weer terug van weggeweest. De uitwerking van The Big Idea is alleen veel complexer geworden door de versnippering in media en aandacht. Maar er zijn ook veel oplossingen voor. Kijk bijvoorbeeld naar het gedachtegoed van Byron Sharp, Binet&Field en Daniel Kahneman. Dat is mooi om te zien, wij kunnen het mediadeel goed invullen en zorgen voor een verrassende uitkomst. Laat ons vanaf het begin meedenken en sparren en je zult zien dat we zowel jou als merk als in businessresultaten altijd verder kunnen brengen.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Stroom
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!