De meest interessante onderzoeken van afgelopen week

13 maart 2016, 14:30

Deze week wederom veel informatie over shopping, de nieuwste cijfers op het gebied van smartphonegebruik in Nederland en een rapport vol met herkenbare obstakels, grafieken en data voor marketeers: het 2016 State of Digital Marketing Survey Summary Report.

De grootste obstakels voor marketeers in 2016

Marketeers worden geconfronteerd met een steeds complexere marketingwereld die ook nog eens constant in beweging is. Op basis van een wereldwijde enquete is Ascend2 achter de grootste obstakels voor markteers in 2016 aangegaan. Dat heeft een mooi rapport vol herkenbare grafieken en data opgeleverd over de volgende onderwerpen:

  • Most Important Goals
  • Strategic Success
  • Most Significant Barriers
  • Tactical Effectiveness
  • How Effectiveness is Changing
  • Tactical Difficulty
  • Effectiveness Versus Difficulty
  • Tactical Resources Used

Download het rapport

Shopping

Een handleiding voor omnichannel succes

In het eerste onderzoek van deze week geeft de expertgroep Omnichannel Organisatie antwoord op de vraag ‘hoe leid je een organisatie met succes naar een omnichannel toekomst?’. Op basis van randvoorwaarden is een heuse checklist opgesteld.

De omnichannel transformatie is vooral een veranderproces. Een verandering waarin harde en zachte factoren aandacht vragen. In de praktijk zijn de harde factoren beter voor elkaar dan de zachte. De zachte factoren vragen om echt leiderschap van de organisatie. Je vindt de checklist in de bluepaper.

Download hier de bluepaper.

Tien lessen die de transformatie van de (marketing)organisatie kunnen vergemakkelijken

De rollen van producenten, retailers en consumenten veranderen: consumenten worden retailers (denk Peerby), e-tailers worden marktplaatsen (denk bol.com) en zoekmachines worden distributeurs (Google). Merkproducen­ten en retailers moeten dus transformeren: ze worden gedwongen na te denken over hoe zij waarde kunnen toevoegen voor – en connectie kunnen maken met – eindklanten.

In de expertgroep ‘Digitale Marketingtransformatie’ zijn ervaringen gedeeld over digitale transformaties – en die delen wij nu met jullie.

10 lessen voor digitale transformatie

  1. Get your facts straight: De kunst van digitaal transformeren schuilt in het stellen van de juiste prioriteiten. Dit start bij een helder beeld van de eigen organisatie en de wereld eromheen.
  2. Schets scenario’s van mogelijke ontwikkelingen met hun mogelijke impact én potentie. Dit is de enige manier om je voor te bereiden op de onzekere toekomst.
  3. Zorg voor een goede samenwerking in de keten. Hierdoor zorg je voor een sterkere gezamenlijke positie in de markt en groei met elkaar in plaats van ten koste van elkaar.
  4. Formuleer een inspirerende visie die richting geeft aan initiatieven en mensen in beweging brengt.
  5. Toon lef en leiderschap, wat nodig is om bestaande structuren te doorbreken en te investeren in nieuwe businessmodellen waarvan niemand zeker weet of ze gaan werken.
  6. Creëer een veranderingsgezinde cultuur door mensen mee te nemen in de verandering en een open flexibele cultuur te ontwikkelen waar fouten gemaakt mogen worden.
  7. Trek nieuwe competenties aan voor zaken als marketing automation, contentcreatie, engagement en schaalbare platformen. Zorg dat deze kennis wordt overgedragen aan de rest van de organisatie.
  8. Doorbreek silo’s en managementlagen; minder bestuurders, meer ondernemers en meer cross-functionele samenwerking.
  9. Innoveer op meerdere fronten tegelijk. Digitale transformatie vereist het schaken op meerdere borden. Naast het optimaliseren en digitaliseren van bestaande processen, moeten bedrijven tegelijkertijd ook nieuwe businessmodellen onderzoeken en opzetten.
  10. Start met agile werken. Dat dwingt te focussen, maakt wendbaar en stimuleert ondernemerschap. Hierdoor wordt de valkuil vermeden om langlopende programma’s op te starten die uitlopen, te veel geld kosten en achterhaald zijn op het moment dat ze geïmplementeerd zijn.

Meer toelichting en alle praktische handvatten vind je in de bluepaper.

Tips voor retailers om geen tweede V&D te worden

Veel retailers worden geconfronteerd met veranderend consumentengedrag. Technische ontwikkelingen gaan snel en worden massaal omarmd door de consument. Hoe kan de retailer hierop inspelen in de fysieke winkel? Welke technieken zijn zinvol om in te zetten en hoe meten we hoe effectief ze bijdragen aan de doelstellingen? De expertgroep The New Store geeft hier antwoord op in haar bluepaper.

Voor concrete handvatten om digitale technieken effectief in te zetten in de fysieke winkel, tips voor retailers om met behulp van technologische ontwikkelingen tegemoet te komen aan de consumentenbehoeften (en tegelijkertijd de investering in technologie meetbaar maken en rechtvaardigen) en technologie die je als retailer kunt inzetten in de fysieke winkel download je de bluepaper.

Smartphones

Smartphonepenetratie leeftijdsgebonden

We sluiten de week af met gegevens over smartphonegebruik in Nederland uit het rapport TP: Basics-editie. De smartphonepenetratie vertoont nog steeds groei, al lijkt deze groei nu af te vlakken. Interessanter is dat smartphonepenetratie leeftijdsgebonden is: 97 procent van de 12- tot en met 19-jarigen heeft een smartphone, tegen iets meer dan de helft van de 70- tot en met 79-jarigen (53%). Twee jaar geleden was er daarnaast nog een verschil te zien tussen mannen en vrouwen en het bezit van een smartphone: 71 procent van de mannen versus 67 procent van de vrouwen. Dit verschil in penetratie was in het vierde kwartaal van 2014 echter al verdwenen.

Als je ook wilt lezen over de verschillen tussen mannen en vrouwen per leeftijdscategorie raden we je zeker aan het rapport te downloaden.

Cris Hake
marketeer bij Marketingfacts

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!