Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”
Oprichter Achtung McGarryBowen spreekt zich uit over Nederlandse bureauwereld
Ooit waarschuwde hij al dat Nederlandse creativiteit – “als je niet oppast” – aanvoelt als een grap van het niveau André van Duin. Volgens Mervyn ten Dam (oprichter van reclamebureau Achtung! McGarryBowen) zijn goede ideeën universeel en liever niet te Nederlands. Sinds eind 2018 is hij voorzitter van ADCN. Wat is zijn visie op de Nederlandse bureauwereld?
Na zijn opleiding aan de HKU was Mervyn ten Dam zeven jaar werkzaam bij Lost Boys, tot hij op eigen benen ging staan. Samen met Dick Buschman richtte hij in 2005 het creatieve bureau Achtung! op.
“Wat doe je nou écht als merk?”
“Het gaat meer dan ooit om goed inzicht en een creatieve vertaling daarvan”, zegt Ten Dam. “De vorm verandert door het gebruik van data en andere technologische ontwikkelingen, maar het succes van een merk start bij goed inzicht. Wat ik heel tof vind aan het heden, is dat elk merk een mening moet hebben en ergens voor moet staan. Die mening staat niet alleen meer voor een manifest of een tv-commercial, maar gaat vooral om daden. Wat doe je nou écht als merk? Voor een merk is er geen de ruimte meer voor een dun laagje chroom om niks. Het is practice what you preach. Dat past goed bij Achtung! Doen in plaats van ergens over praten, vind ik het allerleukste.”
Internationaal netwerk
Begin 2016 sluit Achtung! zich aan bij het wereldwijde netwerk van Dentsu Aegis Network Netherlands en vergroot daarmee het internationale netwerk. “We hebben ongelooflijk veel mazzel dat we alle vrijheid hebben gekregen. Er is veel vertrouwen. We hebben het geluk dat we het enige echte creatieve label zijn in het internationale netwerk, waardoor we niet worden uitgespeeld tussen verschillende labels. In de manier van werken is het verschil minimaal en we maken gebruik van het grote netwerk.”
“Ongelooflijk veel mazzel dat we alle vrijheid krijgen van Dentsu Aegis”
“Als je een mening hebt – zoals ik – moet je daar ook écht iets mee doen. Als voorzitter van deze club krijg je de kans om iets te veranderen. ADCN wordt nog steeds gezien als een communicatie- en reclame-clubje. We zijn veel breder dan dat. Ik zou willen dat een jong en fris fashionmerk zich ook aangetrokken voelt, want dat is immers ook een creatief bedrijf. Daarbij denk ik dat ADCN heel veel doet, maar de helft daarvan niet zichtbaar is. Ik wil dat we een paar dingen heel goed doen, in plaats van heel veel tegelijk. ADCN moet gedragen als een label dat elke maand, maar zeker elk jaar, het mooiste werk laat zien dat in Nederland gemaakt wordt. Niet alleen gemaakt door reclamebureaus, maar ook werken van kunstenaars of ontwerpen van architecten”, aldus Ten Dam.