De merkwaardige Polaroid van Lego

Ambassadeurs die zelf aan de slag gaan met je merk. Het is niet voor veel merken weggelegd, maar als het werkt is de betrokkenheid groot.

8 januari 2024, 14:45 2130 x gelezen

AI-created virtual influencers plegen broodroof. Aitana Lopez wordt gevolgd door meer dan 200.000 mensen op sociale media. Verder in deze Week van Koot aandacht voor Osum, dat gedetailleerd concurrentieonderzoek, een SWOT-analyse en buyerspersona’s kan benoemen. ‘To good to be true’, zou je bijna zeggen. En *tromgeroffel* de redactie van het weeknieuws op de site van Branded Entertainment – én de Week van Koot is uitgebreid met een talentvolle co-auteur.

#1 Maxime de Jonge

We beginnen 2024 met groot nieuws. De ‘redactie’ van De Week van Koot (het weeknieuws op de site van Branded Entertainment / red.) is uitgebreid met een talentvolle co-auteur. Vanaf deze week zal Maxime de Jonge een gedeelte van de verhalen verzorgen. In deze editie #2 en #3. Altijd met een focus op antropologie en gedragsverandering. Maar wie is Maxime?  Een korte bio.

Ontmoet Maxime de Jonge, een cultureel antropoloog en ontwikkelingssocioloog die gefascineerd is door de complexiteit van menselijke samenlevingen en hun diverse overtuigingen. Door zich volledig onder te dompelen in de wereld van de antropologie (en de wereld in het algemeen door haar reizen) heeft ze diepgaande inzichten verworven in hoe wij door culturele gebruiken en sociale dynamieken de wereld en onze werkelijkheid vormgeven. Of het nu gaat om de interacties tussen generaties, de vorming van identiteiten, of de definitie van mannelijkheid onder hooligans; Maxime blijft altijd nieuwsgierig naar het ‘waarom’ achter alles.

Met haar combinatie van culturele antropologie en ervaring in de reclamewereld streeft Maxime ernaar om bruggen te slaan tussen diverse culturen en merken. Wat is haar doel? Betekenisvolle verbindingen leggen in onze voortdurend veranderende samenleving. Simpelweg, omdat elk mens een verhaal heeft.

#2 Oatly, de limonadetaks en de nieuwe protestgeneratie

(Een samensmelting van Marketing, Communicatie, en de nieuwe Protestgeneratie.)
Jouke Turpijn (hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam) trekt een goed onderbouwde vergelijking met de jaren 60, 70 en 80, en de tijd van nu. Zo wankelden systemen toen ook op het gebied van wonen, klimaat en economie. De vorige protestgeneratie (babyboomers, de generatie die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd geboren) was toen, net als de huidige jonge generatie, kritisch op de status quo en verzette zich er stevig tegen. Het grote verschil met toen is dat de nieuwe protestgeneratie een individueel podium en gezamenlijke media heeft voor protest. Op sociale media worden ideeën en frustraties snel verspreid, en tegelijkertijd worden handtekeningen voor een petitie met één ’touch’ verzameld. Op 1 januari voerde de overheid haar jaarlijkse nieuwe wetgeving door. Op de lijst voor veranderingen in 2024 stond onder andere dat havermelk onder de limonadetaks valt, waar verbruiksbelasting over moet worden betaald. Melkproducten (waaronder chocolademelk en fristi) en sojadrank stonden niet op deze lijst omdat deze als gezond worden beschouwd vanwege het hoge eiwitgehalte, ook al zit er suiker in. Oatly ging in protest, net als de rest van de Amsterdamse havermelkelite. Twee maanden geleden plaatste Oatly protestbillboards door de hoofdstad, inclusief een QR-code naar de petitie. Ook op LinkedIn liet Oatly weten het niet eens te zijn met de nieuwe wetgeving met de quote ‘A dolphin doesn’t tax oat drink companies for reasons that don’t make sense to dolphins. Let’s learn from dolphins’. Oatly en havermelkdrinkers, voornamelijk de jonge stedelijke generatie, hebben zich uitgesproken en zijn in protest gegaan door het ondertekenen van een petitie. Deze petitie is 54.000 keer ondertekend met als gevolg: Havermelk is last-minute van de verbruiksbelastinglijst gehaald. Een overwinning voor de nieuwe protestgeneratie die zich inzet voor duurzaamheid, een overwinning voor het product van Oatly, een overwinning voor een duurzamere wereld, en zeker ook een overwinning voor de marketingcommunicatieafdeling van Oatly die keer op keer laat zien wat de kracht is van effectief communiceren en zich aanpassen aan zijn doelgroep.

#3 Kokend in het marketingcommunicatiedomein door middel van storytelling

Het kookboek lijkt in de voetsporen te treden van media zoals muziek, de krant en het theater. Het digitaliseert en decentraliseert. Afgelopen december is het vaker in het nieuws geweest: de zogeheten foodfluencers (bijvoorbeeld dit filmpje van NOS). Het zijn hobbykoks die van hun passie hun beroep hebben weten te maken. Met behulp van sociale media kunnen zij zichzelf positioneren als een merk en tegelijkertijd hun kunsten als product promoten. Daarnaast wordt het medium ook gebruikt om te communiceren met de doelgroep, en maken andere bedrijven hier gebruik van door middel van productplacement en samenwerkingen. Maar wat heeft het consumentengedrag veranderd dat deze foodfluencers zo populair maakt? Tijdens Corona werd bijna in elk huishouden iemand een culinaire chef, of probeerde het tenminste. Voedsel inkopen werd een instinct, veel schappen waren leeg. Er was genoeg tijd en verveling thuis, dus waarom niet uitgebreid en lekker koken? Op Instagram werden steeds meer foto’s en gerechten gedeeld. Een aantal van deze thuiskoks viel zó op, dat ze ineens kok werden, en dat zonder koksopleiding. Door de combinatie van de toenemende interesse in koken, en de eenvoudige instructies en ingrediënten van de hobbykoks, werden de foodfluencers razend populair. Je kunt je afvragen of door de toenemende populariteit van foodfluencers kookboeken op den duur zullen verdwijnen, zoals als we dit dachten over concerten en kranten. Echter zien we ook hier dat inclusiviteit samengaat met exclusiviteit, want de exclusieve recepten in de ontwikkelde kookboeken vliegen als warme broodjes over de toonbank. Naast de kookliefhebbers hebben ook bedrijven hun weg gevonden naar het nieuwe marketingcommunicatiemiddel van de foodfluencers. Foodfluencers zijn in staat om van hun hobby hun beroep te maken door in ruil voor gratis producten samenwerkingen aan te gaan. Het gaat hierbij vaak om services, kleding, sieraden, ingrediënten en trips. Dat koken zijn weg heeft gevonden naar digitalisering past goed in het toenemende gedecentraliseerde medialandschap. Men hoeft immers geen kookboek meer te kopen voor één lekker recept. Ook hoef je geen lijstje meer te maken uit het kookboek en kun je het recept opzoeken terwijl je in de supermarkt staat. Verkopen ze een ingrediënt niet in de supermarkt? Dan kun je gemakkelijk vragen stellen aan de chef-kok via comments of DM’s. Ook laten de chefs zien wat je moet doen door middel van een filmpje inclusief foto van het eindresultaat. De perfecte manier van storytelling, het lijkt steeds belangrijker te worden.

#4 Lego en Polaroid

Het is de droom van iedere marketeer. Ambassadeurs die zelf aan de slag gaan met je merk. Het is niet voor veel merken weggelegd, en wellicht is het een richting die we veel meer zouden moeten onderzoeken, maar als het werkt is de betrokkenheid groot. Lego heeft er zelfs een heel team voor opgericht. Het Lego Ideas program. In het Lego Ideas-programma proberen Lego-ontwerpers een originele creatie, gemaakt door een fan, in de echte wereld te repliceren om te zien wat werkt en wat niet. Fancreaties moeten wel eerst 10.000 stemmen van Legofans krijgen alvorens ze in het programma worden onderzocht. Zo ook het verhaal van Marc Corfmat die al verschillende pogingen had ondernomen. Zelfs al een paar keer de 10.000 stemmers had binnengeharkt maar nog nooit was doorgedrongen tot het Ideas programma. Tot hij de iconische Polaroid camera had gemaakt met Legostenen. Lees dit mooie verhaal over fanbetrokkenheid, co-creatie en een prachtig merk!

 

#5 Benedict Evans

De jaarlijkse presentatie van Benedict Evans mag natuurlijk niet ontbreken in de eerste aflevering van het nieuwe jaar. Onder de alleszeggende titel: ‘AI, and everything else’ geeft Benedict een mooi overzicht van de huidige stand van zaken. Je mag kiezen om het verhaal te bekijken via de sheets of de talk die hij in december ’23 heeft gegeven in Helsinki.

 

#6 Osum

De toepassingen van AI zijn oneindig. Dat is inmiddels wel duidelijk. Niet zo vreemd dat er ook toepassingen komen die deeltaken van ons vakgebied overnemen. Zo is er nu Osum. En Osum belooft ons dat het in staat is om met één druk op de knop direct toegang te krijgen tot gedetailleerd concurrentieonderzoek, een SWOT-analyse kan maken, buyerspersona’s kan benoemen en tal van andere rapporten. To good to be true zou je bijna zeggen. Waarom dagen jezelf verdiepen in een interne en externe analyse als je dat met één druk op een knop kunt realiseren. Osum geeft je de optie om het 7 dagen gratis te proberen. Zou ik zeker gebruik van maken als ik jullie was. Tegelijkertijd, en dat is vast conservatief denken, heb ik toch het idee dat (stel dat het werkt) een kant-en-klaar rapport niet de inzichten geeft die je krijgt als je het zelf gaat doen. Dus mocht je het proberen, laat even weten of het werkt!

 

#7 Copilot

Wellicht is dit voor een aantal van jullie al een beetje oud nieuws. Maar mocht je het gemist hebben, dan kan je er je voordeel mee doen. Microsoft Copilot is de nieuwe naam voor Microsoft Bing Chat. En om het allemaal nog makkelijker te maken hebben ze een handige app gemaakt voor iPhone, iPad en Mac (wel met een Apple M1 chip!). Het is vergelijkbaar met OpenAI’s ChatGPT mobiele app. Maar let op! ChatGPT-app werkt standaard op GPT-3.5 maar met Copilot heb je toegang tot GPT-4, het nieuwere en veel grotere taalmodel (LLM) van OpenAI. En dat geheel gratis! Een tweede voordeel is dat je ook gebruik kunt maken van de afbeeldingengenerator DALL-E3. En bij OpenAI is dat alleen beschikbaar in de abonnementsversie. Dus niet meer met Microsoft Edge surfen naar Bing. Gewoon lekker in een altijd bij de hand app!

 

#8 AI-created “virtual influencers” are stealing business from humans

Aitana Lopez wordt gevolgd door meer dan 200.000 mensen op sociale media. Ze plaatst selfies van concerten en haar slaapkamer, terwijl ze merken tagt zoals haarverzorgingslijn Olaplex en lingeriegigant Victoria’s Secret. En Aitana zal niet de laatste influencer zijn die de plaats inneemt van de ‘echte’ influencers. De voordelen zijn evident. Minder kosten en een grote controle en flexibiliteit. Een H&M campagne op Instagram met virtuele influencer Kuki wist 11 keer meer mensen te bereiken tegen een daling van 91% van de kosten vergeleken met een traditionele campagne. Mooi dat straks virtuele influencers druk zijn met virtuele bezoekers over virtuele onzin!

 

#9 Social Media trends voor 2024

Het ‘oude’ Wunderman Thompson is sinds kort gefuseerd met VMLY&R.  Onder de nieuwe naam VML gaan ze gelukkig door met het delen van hun inzichten. Benieuwd of ze ook dit nieuwe jaar een nieuwe versie van de Future100 gaan publiceren. Maar tot het misschien zover is, even aandacht voor social media en marketingcommunicatie. In 2023 onderging het sociale medialandschap een behoorlijke verandering. Twitter werd X. Meta lanceerde zijn eigen tekstgerichte app, Threads, die in minder dan een week tijd 100 miljoen gebruikers trok. Platforms experimenteerden met strategieën voor het genereren van inkomsten. Het nieuwe grote platform BeReal van 2023 nam in populariteit af. Zelfs onder de early adopters in Gen Z, en in plaats daarvan versterkte Gen Z de groei van Pinterest. Het is natuurlijk lastig te voorspellen wat er in 2024 op de agenda staat maar VML doet wel een mooie poging. Lees in dit rapport alles over social media en 2024. Stop met het tellen van Likes, omarm Dark Social, gooi het script achterwege, centraliseer eigenaarschap en acties spreken luider dan berichten.

 

#10 BrandMeester

Een Kerstperiode geeft je ook de ruimte om wat nieuwe ontdekkingen te doen. Zo kwam ik bij toeval een prachtige documentaire van Human tegen over cultuurverandering. Het is een inkijkje bij een Brandweerkazerne in Amsterdam Zuid. Niet alleen de kazerne moet verbouwd worden maar ook de cultuur. We zien een (h)eerlijke rasechte Amsterdamse Brandmeester, Gerrie Koning, die zoekt naar de (omgangs)vorm (begrip) met alle veranderaars. Van leidinggevende via de clustermanagers tot de burgemeester (waar is de empathie?). Het deed mij denken aan de visie van Jos De Blok (Buurtzorg) die al jaren roept dat Nederland zijn management-denken weer moet inruilen voor mensvisies. Hoe het primaire proces worstelt met leiderschap en cluster managers. Juist bij de Brandweer waar in het primaire proces leiderschap zo onwaarschijnlijk belangrijk is. Kijken dus!

 

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!