De nieuwe Bing: verdere social integratie

11 mei 2012, 10:51

Al enige tijd heeft Microsoft een deal met Facebook en al enige tijd heeft Bing social integratie. Maar Google gaat met Google+Your World een stap verder. En dus was het tijd voor een flinke update. Onder de slogan “Spend less time searching, more time doing” introduceerde Bing daarom “The new Bing”. En de nieuwe Bing bestaat uit een aantal verbeteringen, waarvan de meest in het oog springende de social toolbar is met verregaande integratie met o.a. Facebook.

Integratie: niet mixen maar splitsen

Jaren geleden stond Google bekend om haar cleane en overzichtelijke design. Daar is inmiddels weinig van over door blended search, rich snippets en hun social integratie: Search Plus Your World. Google kiest ervoor om de resultaten uit sociale netwerken te mixen met de ‘gewone’ organische resultaten. En die aanpak heeft een hoop kritische geluiden opgeroepen, zie bijvoorbeeld “Mogen we de Google van twee jaar geleden terug?

Bing heeft die geluiden gehoord en kiest nu een andere aanpak. Het nieuwe design bevalt drie kolommen:

  • De normale zoekresultaten

  • Snapshots en extra informatie

  • Sidebar met social integratie

In deze video leggen ze het in een minuutje zelf uit:

Wie zou het antwoord weten?

Wat gaaf is aan de oplossing van Bing is de focus op mensen die het antwoord zouden kunnen weten. In de sidebar is een blokje met vrienden uit jouw sociale netwerken die het antwoord wel eens zouden kunnen weten. In het voorbeeld van Bing zien we daar, na een zoekopdracht op “Chicago” vrienden verschijnen die eens wat geshared hebben over Chicago. Vervolgens kun je die mensen rechtstreeks vanuit Bing een vraag stellen op Facebook doormiddel van een post op hun Wall.

De integratie bestaat er verder uit dat je zoekresultaten uit het linker rijtje, kunt koppelen aan je vraag op Facebook.

Ook komt Bing in de sidebar met een aantal suggesties mensen buiten jouw sociale contacten, die het antwoord op je zoekvraag waarschijnlijk zullen weten.

Voor een uitgebreidere uitleg van die features kun je beter even deze video bekijken (10 minuten) of deze post op Search Engine Land lezen:

Facebook, Twitter, Google+

Een groot verschil met Google’s Search plus your World is dat Bing gebruik maakt van een hele hoop social networks, waaronder Facebook, twitter én Google+, terwijl Google geen data van twitter en facebook toont.

Daar is al tijden een rel over, die ik hier niet helemaal zal uitleggen. Maar lees bijvoorbeeld is deze post de alinea “Bing´s doing what Google Doesn´t”.

Het slechte nieuws: US only

En dan nu het slechte nieuws: Ook deze nieuwe Bing is US only. De reden daarvoor is dat Microsoft er met Bing voor kiest eerst een goede zoekmachine te bouwen voor de thuismarkt. Pas als die aanslaat gaan ze internationaal kijken. De Bing die wij in Nederland zien heeft in feite niet zoveel te maken met de Bing in de VS en het is onduidelijk wanneer wij daar wat van zullen zien.

Bron screenshot: Search Engine Land

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Ik ben heel erg benieuwd hoe Bing op deze manier hier ontvangen zal worden. Maar als je het zo uitlegt klinkt het niet alsof Bing minder toeters en bellen heeft eigenlijk. En ik wil helemaal niet dat mijn Facebook-account gekoppeld is aan mijn search. Vind ik eng. Iets met privé-informatie. Anders dan Google+ is mijn Facebook-profiel redelijk persoonlijk.

    Uiteindelijk ben ik wel benieuwd, puur uit vakidiotie, maar Bing moet wel heel overtuigend beter aanvoelen dan Google voordat ik dat mijn standaardzoekmachine maak.


    15 mei 2012 om 10:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!