De nieuwe Penguin-update van Google: wat kunnen we verwachten?
Na verwachting lanceert Google in het eerste kwartaal van 2016 de nieuwe Penguin update. Dat is er niet zomaar één. Er is namelijk een cruciaal verschil met de voorgaande Penguin-updates: dat brengt zowel nieuwe valkuilen als nieuwe kansen in SEO-land. Google gaat een andere koers varen die veel meer gericht is op het hier en nu. Het Penguin-algoritme zal namelijk realtime gaan draaien, wat wil zeggen dat zowel positieve als negatieve Penguin-effecten direct merkbaar gaan worden.
Een korte terugblik op Penguin
Toen Google voor het eerst het Penguin-algoritme introduceerde, zette dit de wereld van zoekmachineoptimalisatie op zijn kop. Sommige websites die vóór de update nog stabiel op nummer één stonden voor bepaalde zoekwoorden waren ineens nergens meer te bekennen. Na goed zoeken vond je ze op pagina tien of zelfs verder weg.
Dit kwam omdat deze websites gebruik maakten van een grote hoeveelheid aan linkspam en betaalde links om op die manier ‘kunstmatig’ goed te ranken. Met deze werkwijze kon je dus in feite je hoge positie in Google ‘kopen’, waardoor andere websites geen kans meer hadden. Het doel van de Penguin-update was het doorbreken van deze trend.
Echter zijn er ook genoeg voorbeelden van websites die helemaal niet bewust bezig waren met dit soort praktijken, maar desondanks toch de Penguin-sancties van Google ontvingen. In sommige gevallen duurde het maanden of jaren om van deze sancties af te komen door handmatig alle backlinks door te nemen, te analyseren en de ongewenste links te disavowen bij Google. Sommige websites zijn er zelfs nooit meer helemaal bovenop gekomen.
Zelfs als je alle ongewenste backlinks verwijderde, duurde het soms nog maanden om te herstellen. Dit kwam omdat Penguin maar eens in de zoveel tijd langs kwam bij je website om te beoordelen hoe de zaken ervoor stonden. Een hard gelach voor websitebeheerders die zich van geen kwaad bewust waren en juist goede intenties hadden om de problemen op te lossen.
Van periodieke controles naar Big Brother
Het grote verschil met de voorgaande Penguin-updates is dat Google dit keer een realtime variant van het algoritme de wereld in brengt. Dit wil zeggen dat er geen sprake meer is van periodieke controles, maar in theorie zouden zowel negatieve als positieve Penguin-effecten direct merkbaar moeten worden. In deze zin wordt Google een soort Big Brother die constant over je schouder meekijkt en sancties uitdeelt als je je niet aan de regels houdt, maar ook niet te beroerd is om je meteen te belonen voor goed gedrag.
Aan de ene kant is dit een goede zaak. Als je website getroffen wordt door een Penguin-sanctie is dit natuurlijk nog steeds vervelend, maar niet meer zo catastrofaal als voorheen. Het kost wat werk om de betreffende backlinks te verwijderen, maar je zult daarna wel gelijk van de sancties af zijn en je ranking terug hebben. Menig websitebeheerder zal hierdoor een stuk minder slapeloze nachten hebben.
Het is met name slecht nieuws voor websites die op dit moment een soort Russisch roulette met Google spelen. Deze websites kopen een grote hoeveelheid links waarvan ze weten dat het een Penguin-sanctie gaat opleveren. Echter gokken ze erop dat het nog even duurt voordat Penguin ‘langskomt’, zodat de winst tegen die tijd al binnen is. Ook deze werkwijze is met de nieuwe Penguin-update verleden tijd.
Aan de andere kant is het een merkwaardige zet van Google die breekt met het verleden. Met deze update wordt het namelijk, relatief gezien, een stuk eenvoudiger om de grenzen van het toelaatbare te gaan opzoeken. Zodra duidelijk is waar die grens ongeveer ligt, kun je er net onder gaan zitten om sancties te voorkomen, maar toch het maximale uit dubieuze backlinks te halen. Het wordt interessant om te zien welke invloed dit gaat hebben op SEO-strategieën en linkbuildingtactieken.
Effecten voor Nederlandse websites
Opmerkelijk genoeg zijn Nederlandse websites in het verleden minder hard getroffen door Penguin-sancties dan websites uit Amerika. Er gaan geruchten dat Google simpelweg de capaciteit niet heeft om in alle landen een even streng beleid te voeren. Het komt in Nederland daarom nog steeds veel voor dat websites backlinks kopen bij ‘curator websites’, zoals Startpagina.
Het is moeilijk te voorspellen welk effect de nieuwe Penguin-update gaat hebben op Nederlandse websites. Eén ding is echter duidelijk: we zullen niet voor eeuwig buiten schot blijven. Met deze update maakt Google duidelijk dat het stappen zet voor een realtime controle van het internet en het is zeker niet ondenkbaar dat dit op termijn voor alle landen dezelfde gevolgen gaat hebben.
Tot slot enkele tips die eigenlijk altijd goed zijn om op te volgen, maar vooral rondom een Penguin-update erg relevant zijn:
- Verwijder slechte backlinks: op dit moment zorgen ze misschien nog niet voor een sanctie, maar als Google straks realtime gaat controleren vormen ze een groter risico.
- Zorg dat de ankertekst van je links gevarieerd is en niet steeds de letterlijke titel van de target page bevat.
- Optimaliseer je interne links. Deze worden niet direct getroffen door Penguin, maar zorgen er wel voor dat Google je website beter kan indexeren en ziet welke pagina’s belangrijk zijn.
- Analyseer je linkprofiel en geef extra aandacht aan eigenaardigheden. Als je ineens heel veel backlinks erbij krijgt, lijkt dit een goed teken, maar het kan ook een teken zijn dat je het doelwit bent van spam.
Wanneer je een natuurlijke en gezonde linkbuildingstrategie hanteert, hoef je niet te vrezen voor sancties na de komende Penguin-update.
Bedankt voor het delen. Mag ik vragen wat een gezonde linkbuildingstrategie inhoudt?
Het wordt wel weer eens tijd dat de zoekresultaten door Pinguïn onder handen worden genomen. Het is duidelijk te zien dat de laatste update inmiddels meer dan één jaar geleden is geweest. Een groot aantal competitieve zoektermen wordt gedomineerd door websites met uitsluitend low-quality backlinks. Ik ben benieuwd waar Google dit keer de grens gaat leggen en in hoeverre deze update ook daadwerkelijk gaat zorgen voor een verbetering van de zoekresultaten.
Bedankt voor dit artikel. Overigens bedoel je ‘een hard gelag’ en niet ‘een hard gelach’.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!