De omnichannel-challenge: de retailer worstelt

27 mei 2014, 13:02

De consument komt via verschillende marketingkanalen met merken in contact. Denk hierbij aan een bezoek op websites of het bekijken van het productaanbod via mobiele applicaties, maar ook bezoeken aan de traditionele fysieke winkel die als showroom wordt gezien of om het product aan nader onderzoek te onderwerpen. Welk kanaal de klant ook gebruikt – computer, mobiel, de fysieke winkel of reclamemateriaal , overal zou de beleving optimaal moeten zijn. Maar retailers hebben ook andere uitdagingen. Zij willen personeels- en distributiekosten beperken en online verkopen zonder dat dit ten koste gaat van de winkelverkoop. Omnichannelbeslissingen van retailers staan vaak haaks op de wensen van consumenten.

Deze blogpost is geschreven door Stephan van Heusden, campaign director bij doornvogel brand intimacy en lid van de commissie iMarketing van DDMA.

Wat wil de consument?

Marketingbureau DigitasLBI deed onderzoek naar wat de consument vandaag de dag allemaal zou willen. Ruim tweederde van de Nederlandse consumenten geeft aan dat ze de nieuwe diensten die aangeboden worden in de winkel, nuttig vinden. De meest populaire diensten die voor hen een reden zouden zijn om de winkel te bezoeken, zijn:

  1. het ontvangen van gepersonaliseerde speciale aanbiedingen op je mobiel terwijl je in de winkel bent;
  2. het customizen van een product;
  3. in staat zijn om reviews te lezen op de winkelvloer om bijvoorbeeld meteen meer informatie te krijgen over ervaringen van andere consumenten;
  4. de mogelijkheid een loyaliteitsprogramma op je mobiele telefoon te gebruiken;
  5. het passen van kleding via een digitale passpiegel in plaats van werkelijk passen.

Van het onderzoek is een onderstaande infographic gemaakt – klik op bovenstaande infographic voor een grote weergave.

Bron infographic

De retailer worstelt

Uit onderzoek van Accenture blijkt dat de consument in-store voorraadinformatie als cruciaal beschouwt bij het doen van een aankoop, terwijl slechts 31 procent van de retailers deze informatie ook echt aanbiedt. Ook willen consumenten op de website van de retailer de beschikbare voorraad in de fysieke winkel kunnen bekijken.

Uit het onderzoek blijkt dat retailers omnichannel zien als een manier om zich van concurrenten te onderscheiden. Toch loopt 94 procent van de retailers tegen moeilijkheden aan bij omnichannel. Vaak zitten de problemen in integratie van systemen. Omnichannel is voor veel retailers dus nog een behoorlijke uitdaging: een ware ‘challenge’.

DDMA iLounge ‘De Omnichannel Challenge’

Bij de DDMA iLounge ‘De Omnichannel Challenge’ op woensdag 4 juni komt een aantal experts op het gebied van omnichannel aan het woord die verder ingaan op deze omnichannel-challenge voor retailers. Sprekers die door middel van trial and error of juist door onderzoek door de wol geverfd zijn.

De line-up van de iLounge:

  • Jaap van Oort, DigitasLBI, zal ingaan op het Connected Commerce onderzoek van Digitas LBI
  • Lub ten Napel, director BPM en ICT bij BAS Group, spreekt over de inzet van wifi-tracking in de winkels van Dixons en Mycom.
  • Maddy Bolhuis, RET, en Everaldo van Doorn, Doornvogel Brand Intimacy, presenteren de case OVMiles, het innovatieve loyaliteitsprogramma van openbaarvervoerbedrijf de RET
  • Stefan de Jong, retailstrateeg bij Kega, vertelt over de opkomst van informatie- en communicatietechologie in combinatie met de economische crisis en de gevolgen daarvan voor retailorganisaties.

Moderator van de iLounge is Joram Helmer, strategy director bij XXS Amsterdam.

Praktische informatie & inschrijven

Datum:

Woensdag 4 juni 2014

Locatie:

Lab111

Arie Biemondstraat 111

1054 PD Amsterdam

Programma:

15.00 uur: Ontvangst bijeenkomst

15.30 uur: Start bijeenkomst

17.30 uur: Netwerkborrel

Kosten:

DDMA-leden*: GRATIS

Niet-leden*: 50 euro

Alle informatie én de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier!

Karlijn Hoftijzer
PR & Communicatie bij DDMA

Karlijn werkte tussen 2013 en 2015 voor branchevereniging DDMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!