De opkomst en toekomst van medische apps
Welke medische apps zijn er en wat kunnen we verwachten?
Er zijn duizenden medische applicaties voor verschillende doelgroepen en met verschillende functies. Sommige apps zijn gratis en door iedereen eenvoudig te gebruiken, andere zijn kostbaar en speciaal ontwikkeld voor healthcareprofessionals als verpleegkundigen, chirurgen of dermatologen. De digitalisering binnen de zorg is al jaren gaande en brengt mooie innovatieve projecten met zich mee. Welke medische apps zijn er en wat kunnen we verwachten?
Het huidige aanbod
Medische apps voor patiënten
In de Apple App Store of de Android Market vind je tal van medische applicaties. Zo zijn er apps die tips bij slapeloosheid geven, apps die diagnoses stellen (zie afbeelding hieronder) en apps die je helpen te stoppen met roken. Achter deze apps zitten verschillende organisaties. Vaak zijn het verzekeraars, zorgorganisaties, brancheverenigingen en zorgfondsen.
Meander Medisch Centrum lanceerde onlangs de Mijn Meander-app die patiënten via hun smartphone of tablet toegang geeft tot het patiëntenportaal. Hier kunnen ze onder andere hun persoonlijke gegevens zien. Via een app zoals die van Meander Medisch Centrum is het voor de gebruiker mogelijk verschillende testen te doen om te checken of een bezoek aan de arts nodig is of niet.
We zien steeds meer apps met patient empowerment als doel. De patiënt kan met behulp van de app zijn zorgzaken veel sneller en makkelijker zelf regelen. Een slimme vragenlijst kan de patiënt in korte tijd een stuk wijzer maken en medisch advies geven. Een bezoek aan de arts wordt zo laagdrempelig mogelijk gemaakt omdat de patiënt zich thuis al kan voorbereiden. Zorginstellingen nemen de digitalisering van de zorg serieus en gaan patiëntgericht werken. De Mijn Meander-app is hier een goed voorbeeld van.
Het is bij het ontwikkelen van een medische app met deze functies belangrijk dat de app veilig is. De internetverbinding mag geen privacy-problemen veroorzaken en de inlogmogelijkheid moet via een veilig systeem als DigiD werken. Alleen dan hebben de gebruikers het vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn en blijven. Daarnaast is het essentieel om de kwaliteit van de functies van de app (bijvoorbeeld een medische test) hoog te houden, zodat er geen onjuiste diagnoses worden gesteld.
Medische apps voor healthcareprofessionals
Naast de apps voor patiënten zijn er medische apps die een healthcareprofessional kunnen helpen bij zijn dagelijkse werkzaamheden. Momenteel zijn er hier al meer dan 40.000 van. Deze apps worden in veel gevallen door medische producenten in samenwerking met ICT-organisaties gemaakt. De medische applicaties geven artsen de mogelijkheid om tijdens hun werk informatie te vergaren en hun patiënten via een smartphone of tablet bepaalde zaken toe te lichten door middel van visualisaties.
Medscape bijvoorbeeld, is een internationale medische app ontwikkeld voor healthcareprofessionals. De app staat vol met informatie over tal van ziektebeelden en de bijbehorende geneesmiddelen en biedt antwoorden op vragen waar de healthcareprofessional tijdens zijn werk mee kan zitten. Tijdens een gesprek tussen patiënt en arts kan de informatie op Medscape extra duidelijkheid geven over bijvoorbeeld de medicatie die de patiënt voor zijn behandeling toegediend krijgt.
Wat kunnen we verwachten?
Ik verwacht dat het aanbod aan medische applicaties de komende jaren enorm zal groeien. Volgens het FDA (Food and Drug Administration) uit de Verenigde Staten zullen er eind 2015 500 miljoen smartphone- en tabletgebruikers wereldwijd zijn die een medische app hebben gedownload. In 2018 zou zelfs 50 procent van alle 3.4 miljard smartphone- en tabletgebruikers in de wereld gebruik maken van een medische app.
Ook in Nederland wordt een stijging in het gebruik van medische apps voorspeld en groeit het vertrouwen in e-health. Onze minister en staatssecretaris zeggen in hun visiedocument ‘E-health en zorgverbetering’ (pdf) uit 2014 dat binnen 5 jaar 40 procent van alle Nederlanders direct toegang moet hebben tot hun medische gegevens via medische apps. Dit document moet zorgorganisaties prikkelen om medische apps met deze functie te ontwikkelen.
De patiëntgerichte aanpak als die van Meander Medisch Centrum zal door meer zorgorganisaties worden opgepakt. De patiënt wil namelijk steeds meer controle over zijn zorgzaken en de digitalisering van de zorg zal dit alleen nog maar vereenvoudigen. Ik denk dat medische apps steeds completer worden, waardoor de patiënt eerder en effectiever antwoorden zal krijgen op zijn medische vragen.
Ten slotte verwacht ik dat door de ontwikkelingen binnen e-health steeds meer mensen gaan geloven in de betrouwbaarheid van het online patiëntendossier. Momenteel worden er door veel mensen nog vraagtekens gezet bij deze gevoelige vorm van informatieverspreiding, omdat de privacy van patiënten volgens hen in gevaar komt. Ik denk dat de technologie voor het bieden van veilige systemen steeds geavanceerder wordt, wat de betrouwbaarheid van de apps ten goede komt.