De opkomst van social newsrooms

22 april 2013, 04:59

Verhalen vertellen met je eigen social newsroom

Het mag geen geheim zijn dat het medialandschap door social de afgelopen jaren ongelooflijk is veranderd. Iedereen kan met een enkele tweet invloed uitoefenen. Om binnen de huidige aandachtseconomie zichtbaar te zijn, moeten bedrijven en merken nieuws maken en verspreiden. Om nieuws beter te verspreiden, richten bedrijven steeds vaker online newsrooms in als onderdeel van een contentstrategie: een sectie van de website specifiek ingericht op de distributie van bedrijfscontent. De ontwikkelingen in newsrooms staan echter niet stil. Wat vroeger doorging als een online perskamer voldoet vaak niet meer. In deze blog meer over de ontwikkelingen in newsrooms.

Newsrooms

In veel newsrooms of mediacenters vind je traditioneel vooral persberichten en andere bedrijfsinformatie terug. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld om kernboodschappen vanuit de organisatie te communiceren. Maar newsrooms zijn vaak statisch van opzet. Of ze worden verwaarloosd, zo blijkt uit onderzoek.

Er wordt vaak onvoldoende gebruikgemaakt van visuele storytelling en deel- en contactmogelijkheden die sociale media bieden. Deze mogelijkheden zijn veel belangrijker geworden in een tijdperk waarin het draait om snelle informatieuitwisseling. Organisaties moeten mediabedrijven worden. Content moet actueel en rechtstreeks verkrijgbaar zijn en op een aantrekkelijke, interactieve manier worden aangeboden. Bedrijfsexperts moeten vaak realtime beschikbaar zijn om verdieping op het nieuws te bieden. Bedrijven worden steeds meer afgerekend op de actualiteit en kwaliteit van content en op de mate van responsiveness. Op een juiste manier distribueren van bedrijfscontent is essentieel geworden om journalisten, bloggers, communities, werknemers, analisten, investeerders, nieuwsconsumenten en andere geïnteresseerden terug te laten keren naar de website van de organisatie.

Opkomst social newsrooms

Het gaat dus bij een newsroom al lang niet meer om alleen het servicen van enkel journalisten. Daarom zie je steeds meer social newsrooms opkomen. Een social newsroom is een centrale plek op de website waar alle nieuwsberichten en bedrijfsinformatie bondig en visueel aantrekkelijk in hapklare brokken en met social media-deel- en contactfuncties wordt aangeboden. Ook biedt een social newsroom vaak ruimte voor commentmogelijkheden, RSS-feeds en koppelingen naar verschillende sociale kanalen van de organisatie, links naar lopende discussies over jouw organisatie of links naar fancommunities.

Consumenten bezoeken steeds vaker direct newsrooms om meer over een bedrijf of een lopend issue te weten te komen. Maar social newsrooms worden nog niet optimaal benut, zo blijkt uit onderzoek onder Fortune 500-bedrijven. Het zal mij niet verbazen als dit ook in Nederland het geval is. Er is ook een verschil in de perceptie tussen wat journalisten en media belangrijk vinden met betrekking tot een newsroom en wat PR-mensen zelf belangrijk achten. Zie de verschillen aardig gevisualiseerd in deze infographic.

Newsrooms spelen in Nederland in ieder geval een ondergeschikte rol binnen de social activiteiten van bedrijven, dit werd eerder al betoogd hier op Marketingfacts.Terwijl social newsooms juist kansen bieden op allerlei fronten.

Voordelen social newsrooms

Ik zet er een aantal op een rij:

Optimaal servicen

Het is de plek om je merk of corporate nieuws 24/7 op één plek op een overzichtelijke manier te presenteren, passend bij de identiteit van de organisatie. Journalisten, bloggers en andere geïnteresseerden vragen niet meer om informatie, maar zoeken het zelf wel. Dan is het zinvol als dit op één plek is georganiseerd en waar je meteen ziet met wie je in contact kunt treden voor aanvullende informatie of vakexpertise.

Het newsroom-onderzoek uit 2012 van het Amerikaanse Tekgroup gaf niet voor niets aan dat journalisten zeer groot belang hechten aan overzicht, het vinden van de juiste contactpersonen en dat het bieden van social linkjes zelfs cruciaal is. In echte social newsrooms kunnen journalisten, consumenten, analisten en bloggers via allerlei kanalen direct contact leggen met woordvoerders of PR-managers zodat er echt interactie kan ontstaan.

Daarnaast is het zo dat een newsroom vaak meetmogelijkheden biedt om de effecten van communicatie te meten. Welk type content scoort goed? Met welke timing? Met deze input kunnen doelgroepen via contentoptimalisatie vervolgens weer beter worden bediend.

Visuele content scoort

Het is geen geheim dat visuele content goed scoort. Content met video- en fotomateriaal wordt sneller gelezen. Onderzoek heeft uitgewezen dat persmaterialen met visuele content beter wordt opgepakt.

Optimale ‘regie’ bedrijfscontent

Ten tijde van een crisissituatie is een newsroom één nieuwshub. Om rechtreeks en dus zonder tussenkomst van media betrouwbare nieuwsupdates, statements, corporate stories, beeldmaterialen (beeldbank met logo’s, foto’s, video), audio, whitepapers en statements van externen die betrokken zijn bij de crisis zoals overheden en toezichthouders, te organiseren. Zo kunnen opinieleiders effectiever worden bereikt.

Social presence uitbouwen

Een online newsroom maakt het mogelijk om de eigen social media presence op verschillende sociale netwerken onder de aandacht te brengen en hier de identiteit van de organisatie te laten zien. Een newsroom geeft daarnaast de mogelijkheid om ook individuele merken visueel verder te promoten en de online reputatie te bevorderen. Bijvoorbeeld bij productintroducties en events.

Verbeteren vindbaarheid

Newsrooms trekken in de regel sneller traffic waardoor de onderliggende websites ook beter vindbaar worden in zoekresultaten. Dit kan ook door presentaties op Slideshare te plaatsen en hiernaar te linken binnen de newsroom. Indien deze presentaties verbonden worden met relevante content neemt Google de newsroom sneller op in zoekresultaten. Naast genoemd worden is het dus van belang om goed vindbaar te zijn.

Best practices

Zelf vind ik de volgende newsrooms zeer interessant van opzet.

Coca-Cola

Deze newsroom is heel strak van opzet. Onderdelen (persberichten, beeldbank etc.) zijn makkelijk via grote buttons te vinden. De newsroom is zeer visueel, wat meteen een frisse indruk geeft. Onder aan de newsroom worden via buttons de verschillende company-sociale kanalen getoond, inclusief actuele follower- en fanbases. Verder worden er overzichten gegeven van de meest gedeelde, besproken en bekeken content. Statements op actuele issues zijn makkelijk vindbaar en deelbaar. Handig is de mogelijkheid om RSS-feed per topic te abonneren.

Intel

Dit is een zeer uitgebreide newsroom. Aardig vind ik de mogelijkheid om commentaar te leveren op nieuwsberichten. Content kan ook gemakkelijk gefilterd worden op onderwerp en is voor meerdere doelgroepen gemaakt. Verder wordt via een eigen digitale tech-magazine door middel van tekst, beeld en video context gegeven aan nieuwe tech-ontwikkelingen.

Aanbieders

Partijen die newsroom-technologie aanbieden zijn onder andere Presspage (Nederlands), Tekgroup en Mynewsdesk.

Do’s en don’ts

  • Wees niet bang om controle te verliezen over je merk, want dat heb je niet! Een social newsroom geeft ruimte om je verhaal te vertellen en anderen er juist bij te betrekken, niet om het merk te ‘bewaken’.
  • Zorg voor een constante flow van verse kwaliteitscontent: actueel, consistent, niet alleen tekst maar vooral visueel, SEO proof en met een human touch. Schrijf als een journalist en denk als een zoekmachine.
  • Een niet up-to-date social newsroom of een social newsroom die niet echt ‘social’ is, roept ergernis op en geeft een onprofessionele indruk. Het kost serieus tijd, mankracht en contentproductie-skills om de newsroom volledig, sprankelend en goed actueel te houden. Indien de organisatie geen hapklare content met doelgroepen kan produceren en wil delen, is een social newsroom minder geschikt.
  • Wanneer je nog geen social media presence hebt en bovendien organisatorisch (nog) niet klaar bent voor interactie met doelgroepen, is een social newsroom nog een brug te ver.
  • Het vraagt aandacht voor safety issues. Indien de newsroom wordt gehost met onvoldoende servercapaciteit en die bovendien niet voldoende beveiligd is, kan dit een gevaar opleveren tijdens crisissituaties en het vele verkeer dat dit naar de website (en dus ook de newsroom) oplevert.
  • Denk aan responsive design. Content moet ook goed leesbaar zijn op mobiele devices.
  • Meet de traffic naar je newsroom. Het levert waardevolle tips voor contentoptimalisatie op.
  • De Amerikaanse newsroom-goeroe Steve Momorella heeft nog meer tips voor je social newsroom.

Experimenteer, no size fits all

De toekomst ligt wat mij betreft in het verder ‘social’ maken van online newsrooms. Dit betekent dat je voortdurend zou moeten focussen op het ontwikkelen van makkelijk te consumeren (visuele) content. En dat is natuurlijk niet alleen het plaatsen van persberichten. Ook in tijden waarin niet direct ‘groot nieuws’ voorhanden is, moet je werken aan meer luchtige nieuwsverhalen om zichtbaar te zijn. En juist via een newsroom kan je meer engagement creëren rond je merk of onderneming. Denk ook aan het toevoegen van Instagram-fotostreams van allerlei gebruiksmomenten van een merk door fans, online video’s van productpresentaties of interviews, updates over nieuwe introducties, het plaatsen van product reviews of uitnodigingen voor webcasts of juist persconferenties via Google Hangouts.

Het opzetten van een newsroom is overigens slechts een onderdeel van een bredere contentstrategie waarin de positionering van een merk wordt uiteengezet. Het is tot slot belangrijk te beseffen dat er geen one size fits all-format voor online newsrooms is. Iedere organisatie heeft eigen wensen en niet iedere organisatie is klaar om in hoog tempo (visuele) content te produceren en klaar te staan voor realtime interactie. Besef daarom goed wat je met een newsroom wilt en verzamel de resources om deze goed te managen.

Credits afbeelding: Wikipedia (CC)

Juriaan Vergouw
Senior consultant bij Porter Novelli

Van oorsprong kwalitatief marktonderzoeker maar werkt inmiddels meer dan 12 jaar in de communicatiebranche (PR). Gepassioneerd over geïntegreerde campagnes en sneakers. Momenteel werkzaam als communicatie adviseur bij Porter Novelli, een global PR agency actief op corporate communicatie en marketing PR. Sportfreak en mediajunk pur sang.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!