De peilstok gaat weer in het marketingvak

19 juli 2021, 13:00

DVJ Insights, DPG Media, NIMA en Marketingfacts zijn op zoek naar respondenten

Afgelopen jaar hebben we een grootschalig onderzoek verricht naar marketeers en hun beroepspraktijk. Datzelfde onderzoek starten we ook dit jaar weer op. En we vragen je dan ook om je input. Je wordt door ons wel vaker gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek, maar dit is een belangrijke. We stellen het zeer op prijs als je de vragenlijst invult. We stellen er zelfs iets tegenover.

Ga naar de enquête

In 2020, het eerste coronajaar, heeft bijna één op de vier marketeers gesolliciteerd bij een andere werkgever. Van die sollicitanten zocht de overgrote meerderheid wel een baan binnen hetzelfde vakgebied. Redenen om ergens anders te solliciteren bleken de ontwikkelingsmogelijkheden en kwaliteit van de leidinggevende. Een deel van de marketeers heeft het gewoon enorm naar de zin en het aandeel dat zegt dat het ‘altijd een bakkie koffie komt drinken als het zover komt’ is minder dan de helft.

Die wetenswaardigheden waren maar een paar van de uitkomsten uit het eerdere onderzoek dat DVJ Insights en DPG Media verrichtten in samenwerking met NIMA en Marketingfacts. En voor de twijfelaars is er een incentive, want onder de deelnemers worden ook nog eens tien NIMA Marketingfacts Jaarboeken 2021-2022 verloot en tien vouchers ter waarde van 150 euro voor DPG Direct. Da’s een self-service platform waarbij je (ook met kleine budgetten) rechtstreeks toegang hebt tot premium online advertentieruimte bij o.a. NU.nl en AD.nl.

Ga naar de enquête

NIMA gebruikt de uitkomsten van het onderzoek in om ervoor te zorgen dat de beroepsvereniging blijft doen wat het wíl doen en altijd heeft gedaan: vakgenoten, onderzoekers en studenten helpen met inspiratie, kennis en een netwerk om samen verder te komen in het marketingvak. Het onderzoek wordt geanonimiseerd afgenomen. De resultaten worden uiteraard gedeeld met de NIMA-members, maar ook hier op Marketingfacts volgt een samenvatting. Met de uitkomsten zal NIMA zijn diensten en producten aanscherpen en ervoor zorgen dat het optimaal aansluit bij de beroepspraktijk van vandaag, op een manier die past bij jouw opvattingen over marketing en jouw manier van werken.

Kortom: Je helpt het vak, NIMA en jezelf door even de tijd te nemen en je antwoorden door te geven. Heel veel dank voor je hulp!

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!