De PR-methode in een podcast

21 september 2021, 13:00

‘Tenslotte is PR goed te gebruiken in de marketingmix, maar er verandert voortdurend véél in media’

Paar maanden geleden is Aaron Mirck op Marketingfacts begonnen met het delen van podcast-interviews die passen in het verlengde van zijn boek over PR. Inmiddels staan er vier van die interviews op Facts en Mirck heeft er nog een heleboel meer beloofd, dus daar gaan we nog plezier aan beleven. Een hoop praktische voorbeelden en uitleg over geslaagde PR-campagnes, met name in het hoekje van B2B en start-ups.

Grappige eigenschap, of een missie is het eigenlijk, van Mirck is dat hij zich bezighoudt met de PR van PR, vandaar ook z’n betrokkenheid hier op Marketingfacts, want tenslotte is PR goed te gebruiken in de marketingmix, maar er verandert voortdurend véél in media. En het verandert snel. Z’n boek ‘Alles wat PR-bureaus je niet vertellen‘ is een soort handboek voor PR-nú en zou je kunnen gebruiken als je startende ondernemer bent, of marketeer die PR structureler wil inzetten, maar ook voor doorgewinterde corpcomms is het boeiend leesvoer. De titel is wat provocatief natuurlijk, maar illustreert wel dat het perspectief van de schrijver vooral de klant (en niet de kant) van PR-bureaus belicht, waaronder uiteraard marketeers. Beetje in lijn met het boek over aandachtsmarketing dat M!-blogger Klaas Weima een paar jaar geleden schreef.

In hapklare brokken van een minuut of vijf ingesproken door Bart van Gogh

En voor de écht luie lezer bedacht hij een manier om het hele boekwerk te consumeren zonder dat je dat hele stuk naar je boekenkast moet afleggen, want er is een podcast. Of beter: er is een hele serie podcasts, in hapklare brokken van een minuut of vijf ingesproken door voormalig Sky Radio-stem Bart van Gogh en te beluisteren op Spotify. En dat alles voor gratis, wat het verleidelijk maakt om er een paar weg te klikken, want er zit van alles in: cases en praktijkvoorbeelden, maar ook checklists en tips van het type ‘zo bereid je je voor op een interview’ of ‘hoe werkt een embargo’. Al luisterend bekroop ons het idee dat het eigenlijk ook een praktische handleiding ‘omgaan met je PR-bureau’ is, of ze ‘het’ je nou vertellen of niet.

PR-theorie

In het begeleidende persbericht – ja, dat was er ook – legt Van Gogh uit dat hij bij het inspreken van de 34 hoofdstukken zélf ontdekte hoe praktisch de tips uit de handleiding zijn: een hoop praktische voorbeelden en uitleg over geslaagde PR-campagnes, met name in het hoekje van B2B en start-ups. Het boek en de podcastserie wil de PR-theorie zo praktisch mogelijk maken en het moet de luisteraar natuurlijk een zetje geven richting Presscloud, al druipt dat trouwens allerminst van deze opzet af.

Al met al is dat platform best indrukwekkend en het instapmodel is kosteloos: er zit een journalistendatabase in, en een database met PR-professionals, verzendtools, analytics-software, kortom een heleboel gereedschap voor met name kleinere bedrijven om zelf een persoffensief te starten of issues te managen. Enige disclaimer waar we op de redactie een beetje wit van wegtrokken was de belofte (op Presscloud) dat je met slimme PR “90 procent van je marketingkosten zou kunnen besparen”. Dat zal specifiek over marketingcommunicatie gaan en dan nog lijkt het een wat onzinnige belofte. Heeft het boek ook niet nodig, want ieder begrijpt dat ‘mentale beschikbaarheid’ een zetje kan krijgen van media-aanwezigheid.

Maar goed, die is ‘m vergeven, het hele boek staat op zichzelf en voor de podcastserie is het opgeknipt in makkelijk toepasbare tips en Aaron Mirck legt uit dat zichtbaarheid in nieuwsmedia de groei van bedrijven gigantisch kan versnellen. Daar is weinig tegenin te brengen. Mirck: “Maar het opvoeren van die zichtbaarheid lijkt vaak nog ongrijpbaar. Daarom wil ik de PR van PR verbeteren. Dat begon met het opschrijven van alles wat ik weet over het maken van nieuws. Een volgende logische stap is om die kennis openbaar beschikbaar te maken – en waarom niet in audiovorm? Zo wil ik ervoor zorgen dat iedereen met PR aan de slag kan.”

Je PR-bureau gaat je dit niet vertellen

Alles wat PR-bureaus je niet vertellen‘ bevat cases van onder meer Inner Circle, Tentoo, Equinix en Sprouts Startup van het Jaar Shypple Shypple. Het leert de lezer of luisteraar nieuws herkennen en te maken, goede persberichten te schrijven, PR-strategieën en -plannen op te stellen, een relatie met de pers op te bouwen en een goed interview te geven. En dat alles te leren in een uur of vier, vijf aan ingesproken tekst. Zonder meer de moeite waard er een paar uit te proberen. Je PR-bureau gaat je dat trouwens niet vertellen.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!