De product-market fit van ChatGPT

Mediatrends, de echte cijfers en de artificiële context. Lemon8. De visie van Sundar Pichai (de eindbaas van Google). Generatie Z en kantoorapparatuur. 

3 april 2023, 14:30 2112 x gelezen

 

 

 

#1 Product/Market fit

Het nieuws van de laatste tijd beperkt zich eigenlijk maar tot één onderwerp. Als het tenminste over het vakgebied gaat. Alhoewel de BBB een hele goede kanshebber gaat worden voor de gouden Effie. Maar daarover later vast meer. Laten we even teruggaan naar HET onderwerp van vandaag. Wat is of kunnen de gevolgen zijn van LLM/Machine Learning/AI voor ons vakgebied en voor de samenleving. Een discussie die voorlopig nog wel even gevoerd zal gaan worden terwijl we eigenlijk nog niet eens een beeld hebben van de mogelijkheden en de impact. Maar dat het snel gaat is wel een zekerheidje. Dus zetten we voor nu weer even de belangrijkste zaken op een rijtje. En laten we beginnen met onze grote vriend Ben Thompson. Gelukkig was een van zijn betaalde “Stratechery” nieuwsbrieven deze week voor iedereen te lezen. En juist deze was interessant omdat hij ook een ander punt maakt wat we in alle opwinding nog wel eens vergeten. Het idee van product/markt fit. Iets waar we als marketeers toch een groot gedeelte van de tijd mee bezig zijn. En je kunt zeggen wat je wilt maar ChatGPT is wel een extreem mooi voorbeeld hiervan.

Dit schrijft Thompson er over: The only thing that matters is getting to product/market fit. Product/market fit means being in a good market with a product that can satisfy that market. You can always feel when product/market fit isn’t happening. The customers aren’t quite getting value out of the product, word of mouth isn’t spreading, usage isn’t growing that fast, press reviews are kind of “blah”, the sales cycle takes too long, and lots of deals never close. And you can always feel product/market fit when it’s happening. The customers are buying the product just as fast as you can make it — or usage is growing just as fast as you can add more servers. Money from customers is piling up in your company checking account. You’re hiring sales and customer support staff as fast as you can. Reporters are calling because they’ve heard about your hot new thing and they want to talk to you about it. You start getting entrepreneur of the year awards from Harvard Business School. Investment bankers are staking out your house. You could eat free for a year at Buck’s. En als onderbouwing brengt hij good old Steve Jobs op het toneel. (Wat zou die trouwens vinden van de huidige situatie?). In een video zien en horen we Jobs visie over een computer. “The computer is a bicycle for the mind”. For most people, computers are a means, not an end. Computers help them create music, or write novels, communicate, wayfind, or hookup. To use Jobs’ analogy, it’s not that people want to ride a bicycle for a bicycle’s sake, but because they want to go from Point A to Point B; offering such a person a full-featured massage chair simply misses the point. En als je goed kijkt naar ChatGPT is dat precies wat het doet. Kijk vooral dus ook heel even naar de video van Jobs.

#2 OpenAI de nieuwe grote Tech gigant?

Als we de unieke product/markt fit van ChatGPT nog even een stapje verder trekken en koppelen aan de recente ontwikkelingen dan gloort er nog een onverwachte ontwikkeling aan de horizon. Het komt namelijk vrij zelden voor dat een bedrijf in slechts een paar jaar overstapt van een onderzoekslaboratorium naar een leverancier van ontwikkelaarsinfrastructuur naar een kolossale consumentenapp. Maar gezien de lancering van ChatGPT-plug-ins vorige week, is de kans groot dat het hier niet gaat stoppen en er nog een uitbreiding gaat komen in de vorm van een platform. Met plug-ins zet ChatGPT namelijk een stap in deze richting en kan ChatGPT op internet surfen en communiceren met services zoals Kayak en Instacart om taken voor gebruikers uit te voeren die verder gaan dan alleen het genereren van tekst.

Kijk bijvoorbeeld even naar deze demo van Expedia. Het nieuws markeert de definitieve stap van OpenAI uit het land van onderzoek naar een enorm ambitieuze en onzekere nieuwe wereld, die strijdt om zijn plaats als misschien wel de nieuwste technologiegigant, naast Google, Microsoft, Apple en Facebook. Vorige week werden de ChatGPT-plug-ins aangekondigd. De aankondigingstweet alleen al was voldoende voor een nieuwe rally aan nieuwsberichten. Maar wat zijn ChatGPT plugin-ins?

Ze laten ChatGPT acties uitvoeren naast het genereren van tekst. En minstens zo belangrijk, ze geven ChatGPT toegang tot externe informatie die niet is opgenomen in de trainingsgegevens. OpenAI werkt nu samen met 11 bedrijven om plug-ins van derden voor ChatGPT te bouwen. Waarom zijn ChatGPT-plug-ins zo belangrijk? Grote taalmodellen (LLM’s) zijn niet in staat om alle feiten van de wereld op te slaan of nauwkeurig terug te vinden. Bovendien kunnen LLM’s op zichzelf alleen tekst genereren. Plug-ins lossen veel van de grootste problemen met ChatGPT in één klap op. Kortom, met de snelheid van het licht zijn we misschien wel getuige van een exponentieel groeiend bedrijf dat met ongekende snelheid toe zal treden in het illustere rijtje van tech giganten. Mocht je je willen verdiepen in deze achtergrond dan is het verhaal van Packy McCormick een aanbeveling waard. Dan krijg je een mooi beeld van de markt en de mogelijke ontwikkelingen.

#3 Adobe Firefly

Adobe lanceerde vorige week een eigen AI-beeldgenerator. Het bedrijf presenteert een “familie van creatieve generatieve AI-modellen”, genaamd Adobe Firefly, en brengt de eerste twee tools uit die hiervan profiteren. Een van de tools werkt als DALL-E of Midjourney, waardoor gebruikers een prompt kunnen typen en dus een afbeelding kunnen laten maken.

De andere genereert gestileerde tekst, een soort van door AI aangedreven WordArt. In tegenstelling tot MidJourney of Stable Diffusion (of Bing) lijkt dit veel meer op een echt product. In plaats van prompts typen om je resultaten te verfijnen zijn er GUI-tools en instellingen. Het ziet er dus veel gebruiksvriendelijker uit. Als je het wil proberen moet je even op de wachtlijst gaan staan.

#4 Apple MR Reality One

Gaat het dan toch eindelijk gebeuren? Apple introduceert op 5 juni een headset met Mixed Reality. Het eerste grote nieuwe product sinds de smartwatch introductie van acht jaar geleden. Daar waar Apple de grote afwezige is in de onstuimige ontwikkelingen binnen AI wachten we al jaren op de introductie van de Apple visie op Augmented en Virtual Reality. Gelet op de naamgeving van deze nieuwe bril, Mixed Reality, zou het dus een combinatie moeten zijn van de echte en de virtuele wereld. De grote vraag gaat dan natuurlijk worden of dit kan bijdragen aan de grote doorbraak van AR, VR of MR? De eerste geluiden die zijn overigens nog niet spectaculair. De prijs is met zijn waarschijnlijke 3000 dollar al behoorlijk hoog en ook de prestaties zullen wellicht nog niet indrukwekkend zijn. Maar dat was het bij de Apple Watch ook niet en is voor de Apple Watch inmiddels behoorlijk opgelost. Nog even wachten dus tot 5 juni.

#5 Tech Shame

Gewoon omdat het zo leuk verhaal is in een wereld die vol staat van de nieuwe ontwikkelingen. En dan roepen we natuurlijk vaak dat er een generatie is, Gen Z, die opgroeit midden in deze nieuwe ontwikkelingen en dus, als vanzelfsprekend, snapt hoe dit allemaal werkt. Of toch niet? In twee verhalen komen we tot de ontdekking dat voor Gen Z een scanner of een printer toch wel een zeer ingewikkeld apparaat is. Het technologiebedrijf HP bedacht de term ‘tech shame’ om deze trend een naampje te geven.

Volgens een andere recente studie van Dell zei 37% van Generatie Z dat hun opleiding hen niet voldoende voorbereidde op de technologische vaardigheden die ze nodig zouden hebben voor hun werk. Ondertussen zei 44% dat ze alleen zeer elementaire computervaardigheden hadden geleerd. Deze resultaten zijn bijzonder verrassend gezien het feit dat Gen Z de eerste generatie is die volledig ondergedompeld is in computers en telefoons. Grappig toch?

#6 NMO Mediatrends 2022

Alhoewel we inmiddels alweer drie maanden onderweg zijn in 2023 komen nu de cijfers van het NMO over de mediatrends van 2022. Voor deze tweede editie van NMO Mediatrends zijn ruim 10.000 respondenten van 13 jaar of ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. De meest opvallende conclusie is dat de lineaire mediavormen weer terrein zijn verloren. Het aantal “cord-cutters” is daarom ook gegroeid. Misschien zeg je dan wel “cord-cutter”? Dat zijn de mensen, hoofdzakelijk éénpersoonshuishoudens in het westen van Nederland die geen televisie abonnement meer hebben maar alleen gebruik maken van het internet. Daarnaast komen “kijken” en “luisteren” steeds meer onder druk te staan in de jongeren doelgroepen. Beide media worden steeds ouder en bereiken middel en lager opgeleiden. Komt het einde van de audio en videocommercial in zicht?

#7 Lemon8

Gaan we verplicht afscheid nemen van TikTok? Die vraag speelt inmiddels in een aantal landen. Dus wat doe je dan als Bytedance? Je zet de volgende app vast klaar. Lemon8 is het nieuwe platform dat inmiddels in de toplijsten van de Amerikaanse App Store staat. Lemon8 is een Instagram-rivaal die zichzelf omschrijft als een ‘lifestyle-community’.

#8 Casey Newton

Wat moeten we nu met de generatieve AI-ontwikkeling? Tijdelijk stoppen zoals ze voorstellen in het consortium van 1000 slimme denkers waaronder Elon Musk. Zij waarschuwden in een open brief dat AI “diepgaande risico’s vormen voor de samenleving en de mensheid”. Overigens bleek een aantal van de mensen die aanvankelijk als ondertekenaars van de brief waren gepresenteerd, deze niet te hebben ondertekend. En Forbes merkte op dat het instituut dat de campagne organiseerde voornamelijk wordt gefinancierd door Musk, die zelf ook AI-ambities heeft. Op zijn minst opmerkelijk. Marco Derksen laat er deze week ook zijn licht over schijnen in een post onder de titel: Hoe realistisch is de angst voor AI?  Het is in ieder geval heel duidelijk dat er geen eenduidige mening is. Het zijn allemaal gedachtekronkels omdat niemand nog maar een idee heeft wat de uiteindelijke effecten zullen gaan worden. Casey Newton sluit zijn verhaal over dit vraagstuk af met de volgende zinnen: “Als ik één les heb geleerd van het behandelen van de terugslag op sociale media, is het dat de snelheid van internet ons vaak tegenwerkt.

Leugens verspreiden zich sneller dan iemand ze kan modereren; haatspraak inspireert sneller tot geweld dan dat de gemoederen kunnen worden gekalmeerd. Door posts op sociale media af te remmen terwijl ze viraal gaan, of ze te annoteren met extra context, zijn die netwerken weerbaarder geworden tegen slechte actoren die ze anders zouden gebruiken om kwaad te doen. Ik weet niet of AI uiteindelijk de ravage zal aanrichten die sommige alarmisten nu voorspellen. Maar ik geloof dat die schade eerder zal optreden als de industrie op volle toeren blijft draaien. Het uitbrengen van grotere taalmodellen vertragen is geen volledig antwoord op de problemen die voor ons liggen. Maar het zou ons een kans kunnen geven om er een te ontwikkelen”.

#9 Sundar Pichai

En dan is er ook nog die andere vraag. Wat is het effect van al deze ontwikkelingen op en voor Google? Gaan we straks allemaal switchen naar Edge en Bing? Allemaal aan de Windows? Casey Newton en Kevin Roose (NY Times) hebben een gesprek gehad met Sundar Pichai, de CEO van Google. Dit gesprek is te beluisteren in de podcast Hardfork. Aan de orde komen onder anderen: Was er daadwerkelijk sprake van een Code Rood bij Google waarbij werknemers werden geïnstrueerd om tijd en middelen te verschuiven naar AI projecten? Wat deden Larry Page en Sergey Brin, de mede-oprichters van Google, die jarenlang hands-off waren, om te helpen? In het gesprek geeft Pichai een beoordeling van Bard, de ChatGPT-concurrent die Google vorige week gematigde beoordelingen opleverden: “Ik heb het gevoel dat we een opgevoerde Civic hebben genomen en deze in een race met krachtigere auto’s hebben gestopt.” (Hij bracht ook nieuws: Bard, dat momenteel draait op een versie van een AI-taalmodel genaamd LaMDA, zal binnenkort worden geüpgraded naar een krachtiger model, bekend als PaLM).

En natuurlijk de vraag of het succes van ChatGPT als een verrassing kwam: “Met OpenAI hadden we veel context. Er zijn een aantal ongelooflijk goede mensen, van wie sommigen al eerder bij Google hebben gewerkt, dus we kenden het kaliber van het team. De vooruitgang van OpenAI ons niet heeft verrast. Ik denk dat ChatGPT … weet je, eer aan hen voor het vinden van iets dat past bij de productmarkt. De ontvangst door gebruikers was, denk ik, een aangename verrassing, misschien zelfs voor hen, en voor velen van ons”. Wat je niet zegt is ook hier weer belangrijker denk ik.

#10 Oekraïne

Als je naar de verhalen van hierboven kijkt lijkt het wel alsof er zo’n kleine 2000 km naar het Oosten niets meer aan de hand is. De prachtige uitzending “De Vrijheidsstrijders” van Tegenlicht van 23 maart jl laat indrukwekkend en duidelijk wat het belang van deze oorlog is voor onze vrijheid. En gelukkig zijn er ook nog steeds mensen die communicatiemiddelen gebruiken om het effect duidelijk te maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar The Undeniable Streetview. Loop via Street View door de straten van 6 Oekraïense steden en regio’s die zich in de frontlinie hebben bevonden en wees van dichtbij getuige van de Russische agressie. In één beeld gevangen zie je de situatie vóór en na de aanvallen.

Tot over twee weken!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!