Waarom we naar De Pindakaaswinkel gaan
Dit is waarom superspeciaalzaken een succes zijn
“IJscoman, ijscoman, vertel eens een verhaal,” hoorden we jaren terug van Hans Teeuwen. “Nee, ik verkoop alleen maar ijs,” eindige hij resoluut. En hoe grappig dat toen ook was, inmiddels is het gewoon de realiteit. Bijvoorbeeld bij De Pindakaaswinkel en bij Peppernuts. Je kunt er maar één product krijgen, zij het in een (heel) aantal verschillende smaken. Waarom zijn die superspeciaalzaken zo’n succes?
Dat bijvoorbeeld de Pindakaaswinkel en Peppernuts is psychologisch helemaal niet zo vreemd. Daar zijn verschillende goede redenen voor te verzinnen:
Minder keuzestress
Natuurlijk moet je kiezen uit de verschillende smaken en varianten. Toch ervaar je per definitie minder keuzestress dan in een winkel met een breder assortiment. Je weet namelijk al dat je gaat voor pindakaas of pepernoten. De eerste stap is al gezet, zodat je alleen nog maar binnen de categorie hoeft te kiezen.
Tip: als de winkels slim zijn beperken ze zich tot (sets van) maximaal zeven keuzes. Dat kan het bewuste brein prima verwerken, dus de keuzestress valt dan enorm mee.
Iets bijzonders
In coronatijd misschien nog wel meer dan anders, maar eigenlijk zijn we als consumenten altijd op zoek naar iets bijzonders. We wennen aan wat we kennen. Andersom is verrassing dus een heel interessante optie, vooral als we graag hedonistisch aankopen.
Eigenlijk zijn we als consumenten altijd op zoek naar iets bijzonders
Dus gaat het om iets voor de leuk, wat je niet écht nodig hebt? Dan is verrassing en variatie een heel fijne bijkomstigheid. Dus, kom maar op met die bijzondere smaken.
Steeds wat nieuws
Ten derde heb je bij de superspeciaalzaken de kans om steeds wat anders te proberen. En je dus zelfs te ontwikkelen tot een ware kenner (dat moet je willen). Het werkt zoals met (complexe) wijn, waar je dankzij de tal van variaties niet aan went. Als de superspeciaalzaken bijvoorbeeld seizoensgebonden smaken verkopen blijven ze zichzelf daarmee als het goed is vernieuwen.
Ten slotte koop je de pindakaas of de pepernoten op een plek waar ze niets anders hebben. Ook dat heeft psychologisch effect. Ons brein gaat er namelijk onbewust vanuit dat dit soort dingen goed doordacht en met een reden gebeuren. Dus verkoopt iemand alleen maar pindakaas? Dan zal dat waarschijnlijk de grootste specialist op dat gebied zijn. Het is eenzelfde soort aanname als dat we er onbewust vanuit gaan dat iets op een bepaalde volgorde met een reden op die volgorde staat, zelfs als het helemaal willekeurig is.
Voor jezelf of als cadeau
Dus zoek je een origineel cadeau of ben je op zoek naar iets om jezelf even lekker mee te verwennen? Dan is het helemaal niet zo vreemd dat je de volgende keer in een superspeciaalzaak staat. En als je daar dan heel blij van wilt worden, neem dan in ieder geval iedere keer iets voor een ander mee. Ook om iemand gewoon zomaar te verrassen, want dat maakt zowel diegene als jou vervolgens extra gelukkig.