Hoe Twitter (bijna) alles verandert

23 april 2012, 10:30

Erwin Bloms nieuwe boek De Realtime Revolutie gelanceerd

Afgelopen donderdag lanceerde Erwin Blom zijn nieuwe boek 'De Realtime Revolutie, Hoe Twitter (bijna) alles verandert', over de impact van de eenvoud en snelheid waarmee we nu kunnen communiceren. Het boek zelf werd -geheel in stijl- realtime, gedurende het programma, afgeleverd. Alleen jammer dat een realtime verslag niet mogelijk bleek.

“Nothing more realtime than sports”

De wi-fi-verbinding van de locatie van het event, MuzyQ, was dermate slecht, dat zelfs het uitsturen van tweets niet lukte en we waren aangewezen op 3G. Niet genoeg voor een gedegen liveblog van het event. Zo'n slechte verbinding is geen uitzondering in de wereld van eventlocaties, maar wel funest voor realtime communicatie. Amerikaanse sportclubs begrijpen dat, volgens Gijsbregt Brouwer van o.a. Bright Guys en SportNext. Want “there is nothing more realtime than sports”.

Juist als mensen zich in het stadion bevinden, hebben ze een 'experience' die ze willen delen. En dat is gunstig voor alle betrokkenen: de bezoekers zelf, maar ook de clubs en hun sponsoren. Immers, laat je fans beelden uit het stadion delen en de boodschap van je club en merk worden verspreid onder een veel groter publiek dan ooit in het stadion zou passen.

Deze communicatie heeft ook een ontwrichtend karakter. Zo hebben de machtigste instanties in de sport veel minder macht als het op social media aankomt: de UEFA heeft 17.000 Facebook-fans (Fifa slechts zo'n 8.000), de UEFA Champions' League 2 mln, Real Madrid 27 mln en Christiano Ronaldo bijna 43 mln. En het effect wordt wellicht ook zichtbaar op andere fronten. Eredivisie Live staat met acht camera's rond het veld, maar er staan ook tienduizenden fans met camera's. Wat gebeurt er als zij die beelden kunnen gaan uitzenden?

Twitter als symbool

Volgens Erwin Blom zijn omroepen daarop niet ingesteld. Zij kijken vooral naar elkaar, terwijl de echte concurrentie van YouTube komt, juist in niches als muziek en sport. Hij geeft het voorbeeld van het Coachella-festival in de VS dat live werd gestreamd op YouTube, een optie die wellicht ook Lowlands zal gaan gebruiken dit jaar.

De realtime communicatie maakt ook nieuwe verhaalvormen mogelijk, zoals het 'live'-verslag van de ondergang van de Titanic, exact 100 jaar later minuut-voor-minuut naverteld via Twitter. Het gebruik van een gelaagde structuur met verschillende verhaallijnen zorgt voor een dramatisch effect dat de beleving van de geschiedenis een nieuwe dimensie geeft.

Erwin noemde nog enkele sprekende voorbeelden van de realtime revolutie:

  • Avaaz.org, een platform voor online actievoeren, haalde binnen 1,5 dag 500.000 'handtekeningen' op tegen corruptie in India.

  • Via platforms als Kickstarter halen partijen zonder bank of subsidie binnen een dag $1 mln aan financiering binnen.

  • Een enkele tweet van een Zeeuwse scholier ontketende een landelijk protest tegen bezuinigingen in het onderwijs op het moment dat de onderhandelingen nog bezig waren. #kenniscrisis #studentenprotest http://bit.ly/hafIuj

  • De befaamde cover van Gotye's Somebody that I used to know -die van die vijf mensen op één gitaar- behaalde vanuit het niets 92 mln views.

  • De ontwikkelaar van het tekenspel Draw Something ging in zes weken tijd van een bijna-faillisement naar een verkoop voor $220 mln.

Twitter staat hierbij symbool voor het realtime web, want daar begon voor Erwin de kracht van instant communicatie en delen.

Realtime in de kunsten

Realtime communiceren betekent soms ook 'voortijdig' communiceren, zo ervaren Niels Aalberts (voor sommigen beter bekend onder zijn Twitternaam @ehpo), manager van diverse muzikanten en bands en Gaby Zwaan, kunstenaar. Als (voormalig) manager -“eigenlijk ben ik meer marketeer”- van Kyteman, Bertolf, Case Mayfield en Only Seven Left merkt Niels dat hij moeite had en heeft met het vroegtijdig delen van muziek. Er moet immers wel een mogelijkheid zijn voor fans om hun waardering te laten blijken, bijv. in de vorm van het aanschaffen van een album of concertkaartje. Niels beschrijft zijn eigen werk als het neerzetten van dominosteentjes die uiteindelijk omgegooid moeten worden. Het moeilijke daarvan is de balans tussen de fans die graag hun eigen steentjes bijdragen en de timing van het omduwen van de steentjes voor een maximaal effect. En het gevaar is dus dat Domino Day te vroeg valt…

Gaby Zwaan krijgt ook regelmatig te maken met onbegrip als hij een kunstwerk-in-wording deelt via sociale netwerken. 'Not done', vinden velen. Maar het brengt hem juist heel veel. Hij maakte de vergelijking met onderstaand filmpje van Andy Warhol die op een Commodore Amiga Debbie Harry (Blondie) in zijn befaamde stijl natekent. Dat was de vernieuwing van toen en ook 'not done'. Gaby heeft veel te danken aan zijn onorthodoxe aanpak: is in 4 jaar tijd veel bekender geworden, exposeert hij regelmatig internationaal en zijn zijn werken in prijs gestegen van €50 naar ca. €5.000. De ultieme verweving van zijn realtime activiteiten met zijn kunstwerken lijkt het hem dat bij een expositie van zijn werken zijn tweets erover, verstuurd gedurende de creatie ervan, uitgeprint ernaast hangen, net als werd gedaan met Van Goghs brieven bij zijn schilderijen.

Directe journalistiek

Bart Brouwers, redactiechef van Dichtbij.nl, noemt Twitter zelfs een godsgeschenk voor journalisten en geeft daar 10 redenen voor, waaronder het gemak van het checken van feiten, het gebruik van de collectieve emotie (bijv. bij vermissingen), de beschikbaarheid van 'brekende' of aanvullende foto's, liveblogging (bijv. in de vorm van Storify), direct crowdsourcing (“Wat zijn de 10 leukste bedrijfsnamen van Eindhoven?”) en het directe contact met bronnen als politici en wijkagenten.

Marco Leeuwerink, voorlichter bij Politie Hollands Midden, ging dieper in op de rol van die laatsten. Alle wijkagenten zijn door Twitter woordvoerders geworden, wat een grote impact heeft op Marco's eigen rol als voorlichter. Dat zorgt voor direct contact met de wijk, paradoxaal genoeg méér dan voor het gebruik van social media, en geeft de politie een eigen stem in de berichtgeving rond incidenten. Bovendien stelt het hen in staat om de wijk te betrekken bij opsporingen en meldingen en vormen social media een mooi kanaal voor bijv. crowd control bij massale huldigingen en evenementen als het Glazen Huis van 3FM's Serious Request. (Voor meer informatie over hoe de politie Twitter inzet, lees dit SMC070-verslag van Tanja Jans.)

Het boek

Naast bovengenoemde sprekers waren er ook presentaties van Natasja Oosterloo, die via Twitter haar baan als business developer bij eReaders Groep vond en daarover een boek schreef, Vincent Ariëns, communitymanager van Seats2Meet.com, dat Twitter, de eigen website én hun locaties inzet om mensen met elkaar in contact te brengen, en Roos van Vugt, social media manager bij Deloitte, die er al goed in slaagt om social media onderdeel te maken van het DNA van de organisatie. Gezamenlijk gaven alle verhalen een goed beeld van de revolutie die Erwin Blom in zijn boek beschrijft en de meeste ervan worden er dan ook in genoemd. Het boek is verder aangevuld met interviews, cases, twitterstories en videoportretten. Verwacht geen diepgravende theoretische verhandelingen, maar vooral veel praktische voorbeelden over de kansen die realtime communicatie biedt. Erg leeswaardig!

Het boek De Realtime Revolutie is als e-boek, paperback en gepersonaliseerde paperback beschikbaar op de website van Fast Moving Targets en Managementboek. Zie ook de video over het boek hieronder.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!