De social media-strategie van Het Nederlandse Rode Kruis

27 augustus 2012, 12:00

DDMA’s Social Marketing Dialoog over o.a. 3FM Serious Request

Serious Request is een jaarlijks terugkerende actie van radiostation 3FM, waarbij geld wordt ingezameld voor het Nederlandse Rode Kruis. Dat Serious Request in Nederland leeft, wordt bewezen door het massale bereik van de actie. In 10 dagen tijd werden in 2011 ruim 10,5 miljoen mensen bereikt via TV en radio. Daarnaast was de campagne in 2011 vooral op het gebied van social media succesvol. Voor een non-profitorganisatie als het Rode Kruis een geweldig resultaat aangezien hen dit de kans biedt om meer betrokkenheid te creëren voor hun onderwerp. Maar er zijn ook redelijk wat uitdagingen. Want hoe zorg je ervoor dat je de relatie met deze online community behoudt als de campagne is afgelopen? De followers en likes zijn immers door Serious Request verzameld en niet door Het Nederlandse Rode Kruis.

In deze aflevering van de Social Marketing Dialoog bespreekt Mark Damman van de DDMA-commissie Social Marketing met Jeroen Beelen, manager Online Marketing van Het Nederlandse Rode Kruis, de social media-kant van de jaarlijkse Serious Request-actie. Daarnaast wordt er ingegaan op de totale social marketing-strategie van het Rode Kruis.

De Case

Aandacht voor een stille ramp is het uitgangspunt bij de jaarlijkse Serious Request actie van 3FM. 3FM werkt hierbij nauw samen met Het Nederlandse Rode Kruis. In dit eerste blok geven we inzicht in het ontstaan en de opzet van deze samenwerking en de rol van social media gedurende de campagneperiode.

De Organisatie

Wat is de rol van Het Nederlandse Rode Kruis bij Serious Request? En hoe is de organisatie ingericht om ondersteuning te geven aan deze en de andere acties en activiteiten van het Rode Kruis?

De Tools

Wat kun je verwachten als je nieuwe dingen probeert? Hoe bepaal je de doelstellingen en hoe meet je de resultaten? In dit blok kijken we naar de resultaten en de wijze waarop de doelstellingen worden bepaald.

De Toekomst

Wat zijn de leerpunten en hoe optimaliseert het Nederlandse Rode Kruis de Social Media activiteiten voor de toekomst?

De Tip

Met de ervaring die Jeroen Beelen de afgelopen jaren heeft opgedaan op het gebied van Social Media heeft hij de volgende tip die hij met u wilt delen.

Sheila Klein Schiphorst
Owner bij SHE PR & MARKETING

Sinds 2004 ben ik actief in de communicatie- en marketingbranche. Door mijn jarenlange ervaring in diverse branches ben ik in staat om over ieder mogelijk onderwerp te schrijven of advies uit te brengen over de communicatiestrategie van ieder type organisatie. Mijn persoonlijke schrijfstijl kun je het beste kenmerken als no-nonsense. Met SHE PR & MARKETING ondersteun ik sinds 2010 mijn opdrachtgevers op het gebied van PR, communicatie, marketing en events. Van copywriting tot het beheer en onderhoud van websites.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!