De Super Bowl is de kick-off van de ‘iBeacon boom’
iBeacons worden uitgerold in Amerikaanse sportstadions
Terwijl de Denver Broncos en de Seattle Seahawks het uitvochten op het veld tijdens de Super Bowl XLVIII, keken veel van de toeschouwers in het stadion naar hun smartphone. Waarom? Het MetLife-stadion waar de Super Bowl werd gespeeld was voorzien van iBeacons die werkten met de NFL-app om toeschouwers te verrassen en verbazen met slimme pushberichten.
In het stadion
Toeschouwers die rondliepen door het stadion kregen op verschillende plekken in het stadion contextgevoelige berichten. Bijvoorbeeld waar je eten kon kopen of waar er NFL-memorabilia te zien waren om mee op te foto te gaan.
Maar de interactie met toeschouwers was niet alleen passief. De NFL-app hield bijvoorbeeld bij waar mensen voor eten en drinken in de rij stonden en hoe lang. Door rijlengtes in het stadion met elkaar te vergelijken, kon de app actief pushberichten sturen aan toeschouwers die in de rij gingen staan, om te adviseren of er een kortere rij dichtbij in het stadion was. Hiermee stonden toeschouwers minder lang in de rij, konden ze sneller hun geld uitgeven en misten ze minder van de Super Bowl-actie.
Downtown
Maar ook in de binnenstad van New York, waar de Super Bowl plaatsvond, werd beacon-technologie ingezet. Op diverse locaties op en rond Times Square werden beacons geplaatst om getargete (reclame)boodschappen te kunnen tonen op de smartphones van fans.
Credits afbeelding: New York Times
iBeacon Boom
De Super Bowl-case wordt wel gezien als de kick-off voor het ‘uitrolseizoen’ voor iBeacon. Zo worden in maart 20 Major League Baseball-stadions in Amerika voorzien van iBeacons en overweegt Coca-Cola deze technologie in te zetten tijdens de World Cup in Brazilië.
Door dit soort high-profile projecten gecombineerd met een groeiend aanbod van iBeacon-hardwareleveranciers verwacht ik dat we aan dat we aan de vooravond staan van een iBeacon boom!
Credits afbeelding: New York Times