• E-mail
    wordt gesponsord door

De taaie business van e-mailmarketing in het MKB

Fabian Stenger (Slashlead): "E-mailmarketing, maar dan simpel"

De taaie business van e-mailmarketing in het MKB

Bedrijven die in het bezit zijn van e-mailadressen van hun klanten zouden daar veel meer mee kunnen doen. "Ondernemers richten vaak 80 procent van hun tijd op nieuwe klanten, maar de omzet komt van de bestaande klanten. Door die veel meer aandacht te geven en de e-mail die je uitstuurt relevant en herkenbaar te maken, krijg je een hele compacte flow van e-mailmarketing", aldus Fabian Stenger, founder van Slashlead.

Slashlead biedt een platform voor e-mailmarketing gericht op de MKB-er. Stenger is ook founder en CEO van Araneum. Dat bedrijf biedt online marketingcampagnes op maat voor grote bedrijven. Met succes. Bedrijven en organisaties als Shell, Nuon, ANWB, Canon en de Europese Centrale bank zijn klant. Mooie, maar intensieve klanten.

"MKB-ers zijn moeilijker te winnen dan gedacht"

Tijd dus voor een SAAS-oplossing: hoog volume, lage prijs, maar wel super schaalbaar. Dat is wat Slashlead moet zijn. Klinkt mooi, maar de praktijk is weerbarstiger. MKB-ers zijn moeilijker te winnen dan gedacht.

De perfecte e-mailcampagne

Slashlead richt zich op een markt die ook door Mailchimp bediend wordt. "Als je aan duizend ondernemers vraagt of ze spontaan een Mailchimp-campagne in kunnen richten, dan verzeker ik je dat 90 procent dat absoluut niet gaat doen, omdat ze dat niet kunnen. Bij ons kun je zonder kennis in 15 tot 20 minuten een e-mailcampagne opzetten: een gepersonaliseerde e-mail, een landingspagina, een dankpagina-formulier, de bevestiging. Die flow. Wij hebben dat talloze keren gedaan voor onze grote klanten en dat duurde altijd vier tot zes weken. Dit riedeltje kun je nu in 20 minuten doen."

Je moet natuurlijk wel goed blijven nadenken over de boodschap die je wilt verspreiden. "Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste: de boodschap om jou te verleiden om bij mij een extra dienst af te nemen of naar een evenement te gaan. Het blijft iedere keer door de ogen kijken van je klant: waarom heeft die klant iets nodig van mij? Hoe kan ik waarde toevoegen? In feite verandert er niet zo heel veel aan het proces, maar wij maken het makkelijker."

Aan de slag

Makkelijker of niet, het blijft een lastig te nemen stap. "De meeste mensen houden niet van verandering. Dus als zij iets moeten gaan leren wat er vrij technisch uit ziet, dan haken ze snel af. Dat heb ik zelf ook: als ik veel tutorials moet lezen of kijken, dan haak ik af. Daar hebben we ons op verkeken. We moeten mensen aan het handje nemen met een online demo: dit zijn de stappen die je moet doorlopen."

"We moeten mensen aan het handje nemen"

Maar zelfs nu dat geboden wordt, gaan mensen nog niet direct aan de slag. "Het is lastig. Als ik iemand vraag: ga je ermee aan de slag, dan zeggen ze: dat ga ik vanavond doen. Wij hebben heel veel systemen gebouwd en ze gaan het nooit ‘s avonds doen. Dan ploffen ze op de bank neer en de volgende ochtend beginnen ze met e-mails beantwoorden. We moeten ze lastig blijven vallen. Op het moment dat het converteert, dat het klanten, deals, afspraken of aandacht oplevert, dán gaan ze ermee aan de slag."

Een lastige markt

Een pivot heeft ervoor gezorgd dat Slashlead zich nu richt op de resellers, partijen die toch al met het MKB in aanraking komen. "Wij zeggen: je kunt een extra inkomensstroom genereren met jouw MKB-klant die normaal het budget niet heeft voor een onlinemarketingcampagne op maat. Het enige wat je hoeft te doen is teksten en plaatjes te maken. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen 'voor 375 euro sturen wij een campagne uit die goed is qua tekst en plaatjes'. Met die propositie zijn wij nu de markt op gegaan. We merken dat het aanslaat." Tegelijkertijd is er ook een white label en een private label op de markt. "Daar is ook interesse in. We praten met een aantal grotere spelers, maar dat duurt lang."

"Eenvoudig, simpel, makkelijk, maar echte tractie moet nog op gang komen"

Aanvankelijk hoopte Stenger de Amerikaanse markt te veroveren. Inmiddels weet hij dat je dan een Amerikaanse bedrijf op zult moeten zetten. Dus is de site inmiddels ook in het Engels en Spaans beschikbaar. "Uit een Europees onderzoek blijkt dat Nederland goed scoort qua internetconnectivity. Met name de klant van de MKB-er was heel goed online, maar van de MKB-ers zelf deed maar 15 procent iets met sales of marketingactiviteiten online. Dus 85 procent doet helemaal niks op dat gebied. Dat is natuurlijk absoluut een mindset. En e-mailmarketing is een ontzettend goedkoop product om resultaat mee te boeken. Het is doodeenvoudig om een mailtje te sturen en dan te bellen, en daar een bepaalde tractie in te krijgen."

Eenvoudig, simpel, makkelijk, maar echte tractie moet nog op gang komen. Slashlead heeft op dit moment 80 klanten. Dat moeten er aan het eind van dit jaar 961 zijn. Waarbij de resellers een sleutelrol moeten vervullen. "De grootste les tot nu toe: ik wist dat mensen niet van verandering houden, maar het is echt een grote uitdaging. Het MKB is taaie business."

Bekijk het volledige interview met Fabian Stenger:

 

Credits afbeelding: Samuel Zeller / Unsplash, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.