De takeaways van de Automated Trading Summit
De laatste ontwikkelingen op het gebied van digital advertising
Gisteren organiseerde de IAB Taskforce Automated Trading in de Harbourclub te Amsterdam de Automated Trading Summit 2013. Hét event van Nederland gericht op de laatste trends en ontwikkelingen in het landschap van automated trading. Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland, leidde de dag. Naast een interessante paneldiscussie over de rol van premium in het tradinglandschap, waren er sprekers van onder andere TURN, Platform161, Google, IAB Nederland en Improve Digital aanwezig. Zelf vond ik de presentaties van Platform161 en Bannerconnect samen met de paneldiscussie het meest interessant.
State of the Nation
Roel van Rijsewijk van Deloitte trapte af met een 'State of the Nation': een presentatie waarin de economische staat van het digitale advertisinglandschap werd toegelicht aan de hand van het IAB Ad Spend-rapport. Belangrijke onderwerpen waren de groei van display-advertising binnen een krimpende advertisingmarkt en de sterke groei van het aandeel van realtime bidding (RTB) binnen automated trading.
Anomaly click filter
Melvin Holman van Platform161 presenteerde een nieuwe feature van de DSP Platform161. Platform161 probeert het vanuit Europa met slimme technieken op te nemen tegen de grote Amerikaanse markt. Een nieuwe toevoeging in deze strijd is hun anomaly click filter , een filter gericht op het uitfilteren van frauduleuze clicks. Uit uitgebreid onderzoek is gebleken dat 35 procent van de clicks neigt frauduleus te zijn. Dit zijn bijvoorbeeld clicks afkomstig van browser- en operating-systemcombinaties die technisch niet mogelijk zijn, meerdere clicks op dezelfde banner of zeer hoge aantallen clicks vanuit eenzelfde IP-adres. Door het uitfilteren van deze clicks krijgen adverteerders een zuiverder beeld van de cijfers en kunnen algoritmes beter optimaliseren.
'Premium & programmatic, can they coexist?'
De paneldiscussie met deelnemers vanuit YD, TMG, Spilgames, Sanoma en Criteo had als onderwerp: 'Premium & programmatic, can they coexist?' Dit onderwerp vertaalde zich vooral in een discussie over wat premium precies is en wat de mogelijkheden van premium binnen het veranderende (RTB- en programmatic) landschap is.
De meningen over wat premium precies is, waren erg verdeeld. Is premium rich media? Of is premium het recht om de meest geschikte impressie te kunnen inkopen? Of moet deze discussie op het vlak van inkoop plaatsvinden? Is premium alles wat niet geautomatiseerd kan worden? De algemene strekking was dat premium het toevoegen van extra waarde aan een vertoning is. Dit kan bijvoorbeeld rich media, de beste positie of het toevoegen van 3rd party data zijn.
Het gevaar is dat premium vergeleken gaat worden met handmatige sales. Dit is niet het geval: het uiteindelijke product is hetzelfde, maar wordt op verschillende wijzen verhandeld. Een belangrijk voordeel van geautomatiseerd inkopen is het versimpelen van het inkoopproces. Dit scheelt veel tijd en moeite en levert extra mogelijkheden voor de inkoop op.
Realtime advertising
Bannerconnect presenteerde in samenwerking met Mediasynced een aanpak om RTB te combineren met tv. Door het realtime element van RTB-inkoop aan te sluiten op de timing van tv, kan het bereik en de impact van de commercial sterk vergroot worden. Mediasynced heeft onderzoek gedaan naar tijdsbesteding op het tweede scherm: belangrijke onderdelen waren e-mail, social en apps. Door realtime de tv-uitzending te herkennen, kan Bannerconnect via een koppeling met techniek direct de media-inkoop afstemmen op het umfeld met de juiste timing. Een mooie aanpak waarmee we vanuit ons landschap goed de samenwerking met tv opzoeken.
Interessante dag met te weinig adverteerders
Persoonlijk vond ik dat er te weinig cases van adverteerders waren. De bijdrage van een adverteerder had de paneldiscussie ook spannender kunnen maken. De ATS 2013 was een goed georganiseerde dag op een leuke locatie. Een interessante dag met goede diversiteit in onderwerpen.