De toekomst van de smartwatch
Dick Tracy is een Amerikaanse stripreeks waarin de avonturen van een heldhaftige detective centraal staan. De strip is bedacht door de tekenaar Chester Gould. Tracy staat bekend om het gebruik van allerlei technische hoogstandjes om de misdaad te bestrijden. Het meest bekende icoon is zijn telefoonhorloge. Dit apparaat werd op 13 januari 1946 in de strip geïntroduceerd. In 1964 werd dit horloge vervangen door een moderne variant: de beeldtelefoonhorlogo. Afgelopen week demonstreerde het Zuid Koreaanse Samsung haar veredelde versie van Dick Tracy’s horloge.
Met 'smart' is naar 4 september 2013 uitgekeken. De dag waarop het Zuid-Koreaanse Samsung haar nieuwste smartwatch, de Galaxy Gear, voor het eerst zou tonen. Pranav Mistry, hoofd van de Think Tank van Samsung Research America, verkondigde tijdens de lancering dat de Galaxy Gear “something that defines tomorrow’s state of the art” is; het is een“engineering marvel” dat “simplicity, craftsmanshap, and glanceability” vertegenwoordigt. Inmiddels zijn de eerste reviews over het horloge binnen. Ze zijn niet mals: ze laten werkelijk geen spaander heel van het toestel.
Samsung definieert het apparaat als een uitbreiding op de bestaande smartphone. Het bedrijf noemt het een 'companion device'. Vooralsnog is de smartwatch slechts te koppelen met de nieuwe Galaxy Note 3 phablet (kruising tussen een tablet en een smartphone). Later dit jaar verschijnt een aantal updates voor de Galaxy S3- en S III-smartphones. Uit de reviews blijken nog diverse andere nadelen. Zo is het toestel met stemcommando’s aan te sturen, maar daarvoor moet je eerst een knop indrukken, dit in tegenstelling tot de Moto X van Google die altijd naar je luistert. Het is mogelijk om muziek aan te sturen op andere apparaten, maar het horloge zelf heeft geen speaker. Ook reageert het toestel traag op gebruikersinput en gaat de batterij slechts een halve dag mee. Iedere nacht moet de smartwatch opgeladen worden. Daarbij komt ook nog het design, het horloge is niet bedoeld voor mensen met een smalle pols, dus vrouwen zullen er uberhaupt niet meer rondlopen. Tot slot gaat het digitale uurwerk 299 dollar kosten. Alles bij elkaar opgeteld is het niet zo heel 'smart' dus.
Het grootste verwijt dat Samsung vorige week te horen kreeg, is dat het bedrijf niet innovatief is. Het is slechts een copycat van Apple. Nu het bedrijf uit Cupertino nog steeds niet het achterste van zijn tong heeft laten zien ten aanzien van de langverwachte Apple iWatch, heeft het Zuid-Koreaanse bedrijf een eerste slag naar de markt voor wearable computing willen maken. En het bedrijf slaat hier overduidelijk de plank mis.
De business voor wearable computing en smartwatches
Dat er een markt is voor apparaten die om, op of in het lichaam worden gedragen, laat onderstaande tabel in combinatie met onderstaande grafiek overduidelijk zien. Het is nog een markt die in zijn kinderschoenen staat, maar de prognoses liegen er niet om. De cijfers en de daarbij behorende trendlijnen laten zien hoe de markt voor wearable devices zich de komende vijf jaar zal ontwikkelen. De getallen betreffen de vooruitzichten in miljoenen verkochte apparaten van acht verschillende onderzoekbureaus. De onderste twee rijen (TMR en Visiongain) bevatten de verwachte omzet in miljarden dollars. Van deze twee bureaus is niet bekend welke gemiddelde prijs ze voor een draagbaar apparaat hanteren.
Bovenstaande cijfers zijn in onderstaande grafiek tegen elkaar uitgezet, waarbij de omzetcijfers van TMR en Visiongain niet zijn meegenomen.
Op basis van bovenstaande cijfers heeft een aantal onderzoekbureaus een inschatting gemaakt voor de markt van smartwatches. Business Insider heeft al deze cijfers verzameld en in een eigen rapport ondergebracht, waarbij het ook een prognose afgeeft voor de markt voor de komende vijf jaar. Onderstaande figuur weerspiegelt de diverse vooruitzichten.
Bottomline is dat Business Insider in 2018 een markt voor zich ziet waarbij 91,6 miljoen smartwatches verkocht zullen worden, wat een omzet van 9,2 miljard dollar betekent. Dit impliceert dat in de toekomst 1 op de 20 smartphones gekoppeld is met een smartwatch.
De Nissan Nismo
Het wachten is dus op het moment dat Apple het achterste van haar tong laat zien. Dit moet volgens kenners de markt voor smartwatches de broodnodige impuls geven om het vlot te trekken. Ondertussen zit de concurrentie niet stil. Deze komt zelfs uit onverwachte hoek. Dit weekend maakte autofabrikant Nissan de Nismo smartwatch bekend. Een intelligent horloge met een uiterst fraai design dat naast inzicht in het eigen lichaam ook inzicht geeft in de prestaties van de auto. De bestuurder wordt dankzij dit horloge verbonden met de software van de auto. Het idee dat een auto slechts een smartphone op wielen is, krijgt hiermee opeens een nieuwe lading.
De Apple iWatch
De smartwatch van Nissan roept wel direct een vraag op. Krijgen we in de toekomst meerdere smartwatches om te communiceren met allerlei objecten? Ik denk het niet. Net zoals we maar een smartphone hebben met diverse applicaties, zullen we in de toekomst ook maar een smartwatch hebben die voor verscheidene doeleinden kan worden gebruikt. Apple lijkt hiervoor de beste middelen in handen te hebben. Met hun App Store hebben ze een compleet ecosysteem in handen om al deze toepassingen te ondersteunen. De Apple iWatch moet wel iets meer zijn dan slechts een smartphone om de pols. Het apparaat moet iets nieuws toevoegen.
Inmiddels heeft Apple een team heeft samengesteld dat bestaat uit meer dan 100 mensen, waaronder diverse experts op het gebied van sensoren, fitnessexpert en Nike Fuelband-productconsultant Jay Blahnik en Paul Deneve, hoofd van modehuis Yves Saint Laurent. Alles wijst erop dat binnen niet al te lange tijd Apple met een nieuw product op de markt komt. Wel rijst steeds vaker de vraag of het om een Dick Tracy-achtig horloge zal gaan, of om een armband à la Jawbone Up, die volgepompt zit met allerlei sensoren variërend van een stappenteller tot een hartslagmeter en een bloedglucosemeter. Een armband die allerlei aspecten van iemands gezondheid meet en waarbij de smartphone de interface is om al deze data te ontsluiten en te visualiseren. Een apparaat waarbij Apple de mogelijkheid om de bestaande fitness- en gezondheidsmarkt te disrupten. In deze markt gaat immers veel meer geld om dan de 9,2 miljard dollar die Business Insider voor ogen heeft.
Wanneer gaat Apple haar nieuwe speeltje bekend maken? Alles wijst erop dat Tim Cook vanavond slechts de nieuwe iPhone 5S en de goedkopere variant 5C bekendmaakt. Maar wat zou het mooi zijn als tijdens zijn presentatie de mouw van zijn jasje naar achteren valt en we een eerste prototype van de iWatch zouden zien.
Bovenstaande ontwikkeling is onderwerp van het nieuwe trendrapport “Wearable Computing & Augmented Humanity” dat in januari 2014 verschijnt. Mocht je hier meer over willen weten, volg dan het Flipboard met dezelfde naam.
wel een mooi stuk, enige wat ik hier eigenlijk mis is de Pebble smartwatch. dat is namelijk momenteel de enige smartwatch die wel fatsoenlijk functioneert (wel een stuk simpeler)
Hoe kunnen die voorspellingen (in miljoenen verkochte apparaten van acht verschillende onderzoekbureaus) zo ver uit elkaar liggen? Of lees ik die tabel niet goed?
Wat ik volledig mis in dit artikel is de fabrikant die 3 jaar geleden al begon met dit concept. Sony.. Drie jaar geleden de Liveview en 2 jaar geleden de eerste smartwatch. Inmiddels hebben ze ook de Smartwatch 2 op de markt gebracht.
http://www.smartwatchdeal.nl
Op dit moment zijn er slechts een aantal (grote) partijen die de smartwatchmarkt domineren. Echter is deze productgroep sterk in ontwikkeling. Naar verwachting heeft meer dan de helft van de NL bevolking een smartwatch binnen een termijn van 5 jaar.
Interessant! Er zijn een aantal dominanten spelers als Apple Watch, Samsung en ASUS die precies inspelen op de behoeften van de doelgroep.
Interessant artikel! Kan wat dat betreft zelf niet wachten op de introductie van de Samsung Galaxy Watch 3!
Interessant artikel! Kan wat dat betreft zelf niet wachten op de introductie van de Samsung Galaxy Watch 3!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!