IMA over de toekomst van influencer-marketing
Een beetje merk bereikt zijn doelgroep tegenwoordig via influencers. Het Amsterdamse IMA koppelt influencers aan grote merken, zoals Starbucks, Tommy Hilfiger en Mini. Samen met een leger van meer dan twintigduizend bloggers en vloggers, bereikt het bedrijf maandelijks honderdduizend consumenten wereldwijd. Samen met mede-oprichtster Emilie Tabor van IMA, nemen we een kijkje in de wereld van influencer-marketing.
“Ik ben zelf niet erg actief op social media. Dat is ook niet nodig, omdat het mijn vak is om de influencers te vinden die heel goed bij een merk passen. Daarmee duik ik veel meer de strategische hoek in. Ik focus me niet heel erg op mijn eigen kanalen. Ik volg mensen die ik heel inspirerend vind. Ik ben geen influencer, ik word beïnvloed door influencers.”
“Ik ben geen influencer, ik word beïnvloed door influencers”
Wanneer ben je nou een influencer? “Je bent een influencer wanneer je echt passie hebt voor een specifiek thema of onderwerp en dat deelt met je volgers. En dat er daarmee engagement is, omdat volgers jou inspirerend vinden. Wij noemen dat de ‘engagement-rate’, wat inhoudt: hoeveel mensen delen, liken, commenten en volgen wanneer je iets plaatst”, aldus Tabor.
“Acht jaar geleden begon het met modebloggers die foto’s van hun outfit plaatsten, toen stonden de vloggers op en nu zien we de micro-influencers, die heel diep in hun vakgebied zitten. Van tattoo-artiesten en chefs tot muzikanten en art directors. Zij hebben een kleinere volg-achterban, maar wel een hele actieve.”
Word of mouth 2.0
“Het mooie aan social media is dat iedereen een stem heeft gekregen en dat communities echte fan-groepen opzetten. Maar heel eerlijk, ‘word of mouth’-marketing is natuurlijk the oldest trick in the book. Influencer-marketing is ‘word of mouth’-marketing keer duizend: versie 2.0.”
“Influencer marketing is ‘word of mouth’-marketing keer duizend”
In plaats van dat de marketing vanuit het merk komt, kregen influencers een platform. Het begon met blogs, maar er kwamen steeds meer social media-kanalen bij. “Bij IMA werken we vanuit de merkzijde. We zetten een gesprek op met merken en kijken wat zij graag willen, zoals een jongere doelgroep bereiken, een nieuw merk introduceren of meer naamsbekendheid krijgen. Op basis van die doelstellingen maken we een contentstrategie. Vanuit dat plan zoeken we de perfecte influencers.”
“Als merk moet je de touwtjes een beetje loslaten en dat is heel spannend. Maar tik je een commerciële boodschap in en verwacht je dat de influencers dat plaatsen, dan merken de volgers dat het niet echt is. Influencers mogen daarom kritisch zijn.”
Walled garden als toekomstbeeld
“Wat WeChat in China heel goed doet, is dat het een ‘walled garden’ is: je komt er niet uit, want je kunt er alles in doen. Contact houden met je vrienden via chat en social media, een Uber regelen en je koffie bestellen. Dat is waar het heen zal gaan met social media. Ik denk dat er een kanaal zal komen – het zou een combi kunnen zijn van Facebook en Instagram – dat veel meer richting zo’n ‘walled garden’ gaat.”
En wat betreft de influencers? “Het wordt nog veel authentieker. Micro-influencers gaan veel meer de diepte in, bereiken een nichedoelgroep en er staan meer communities op.”
Meer weten over influencer-marketing? Kom dan op 11 september 2018 naar het Influencer Marketing Event in Fabrique Utrecht.