De trend van 2014: de opkomst van de wearables
Deloitte benoemt de technologie-, media- en telecomtrends van 2014
In 2014 neemt de opkomst van wearables, gadgets die op het lichaam gedragen worden, flink toe. Online opleidingen en cursussen zijn daarnaast een snel groeiende trend in onderwijslandschap, maar zullen op korte termijn geen bedreiging vormen voor de traditionele onderwijsvormen. Dit zijn enkele van de 14 voorspellingen uit de TMT Predictions 2014. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche (TMT).
In totaal heeft Deloitte 14 trends benoemd voor 2014. Andere voorspellingen betreffen de verdubbeling van pay-TV, de waardestijging van rechten voor het uitzenden van sportwedstrijden en de snelste groei in smartphonepenetratie onder 55-plussers. Hieronder licht ik er 3 interessante ontwikkelingen uit:
Wearables
Deloitte voorspelt dat er in 2014 10 miljoen smart glasses, smart fitness bands en smart watches worden verkocht, goed voor een omzet van 3 miljard dollar. Van deze ‘form factors’ bestempelt Deloitte smart glasses als meest veelbelovende: men verwacht dat er 4 miljoen worden verkocht en dat ze gemiddeld 500 dollar gaan kosten. “Hoewel de markt van wearables nog in de kinderschoenen staat, zijn er al veel concrete voorbeelden waaruit wij kunnen opmaken dat dit een groeimarkt is”, aldus Erik-Jan Gelink, Director binnen Deloitte TMT en expert op het gebied van digitale ontwikkelingen. “Zo kennen wij allemaal de bekende wearables die bij het sporten gebruikt worden, zoals een hartslagmeter, GPS-bepaling of een stappenteller. Wij verwachten dat de echte groeimarkt in de wearables voor medische toepassingen zit, bijvoorbeeld het meten van bloedsuiker of bloeddruk.” Van smartwatches zouden er 2 miljoen over de toonbank gaan à gemiddeld 200 dollar per stuk. Enkele bekende smartwatches zijn de Pebble en de Samsung Gear.
De grote lancering van de smart watch zal, zoals dat vaker gaat bij nieuwe form factors, gepaard gaan met veel bombarie en tegelijkertijd skepsis. De komende tijd zijn smart glasses nog vooral weggelegd voor een klein clubje early innovators. De meest bekende smart glasses zijn die van Google, Google Glass. Zover bekend wordt die dit jaar gelanceerd. De verkopen van smart glasses zouden na dit jaar oplopen tot enkele tientallen miljoenen in 2016 tot 100 miljoen in 2020.
Er zijn nog wel veel uitdagingen die smart glasses moeten overwinnen. Denk aan de transparantie van de glazen, de werking in direct zonlicht, het lage constrast en het kleine display, waardoor je qua inhoud wordt beperkt. De analisten van Deloitte onderstrepen echter dat de ontwikkeling van wearables een continue ontwikkeling is waarbij ‘connected screens’ steeds meer geïntegreeerd worden in onze levens. Deloitte schetst in het rapport de waarde van wearables in de gezondheidszorg:
“Trends such as the ageing of many nations’ populations, widening cellular connectivity, and the movement towards telemedicine may signal significant opportunities for wearables in the middle and long-term. Wearables may serve as sensors that are always in close proximity to the user, and cloud become a new communications platform providing larger images to those with dimming sight, or text messages to those with falling hearing. The combination of sensor, actuator and communicator may prove to be a compelling value proposition to patient, physician and companies alike.”
Regelgeving en privacy vormen nog altijd een grijs gebied. Smart glasses kunnen, nog eenvoudiger dan smartphones, alles wat gezien en gehoord wordt opnemen en delen. De discussie is in die zin niet nieuw: met smartphones lopen we tegen dezelfde zaken aan. De smart glasses zullen de discussies nog meer op scherp zetten. Zo zou het goed kunnen dat smart glasses verboden gaan worden in bv. scholen, rechtbanken, kledingwinkels en tijdens het autorijden.
Online leren & educatie
Een andere voorspelling van Deloitte is dat de mogelijkheid om online cursussen en opleidingen (massive open online courses, MOOCs) te volgen op korte termijn geen bedreiging zullen vormen voor het traditionele onderwijs, maar wel een steeds grotere rol gaan spelen. Zo verwacht Deloitte dat in 2020 tien procent van het aantal cursussen online wordt gevolgd. Ter referentie: voor 2014 verwacht men dat 10 miljoen studenten zich aanmelden voor MOOCs. Het verwachte aandeel van MOOCs in afgeronde opleidingen komt daarmee op 0,2 procent.
Er is veel media-aandacht voor online opleidingen. Dat zorgt er mede voor dat veel grote opleidingsinstituten experimenteren met online educatie. Deloitte verwacht echter niet dat MOOCs op korte termijn de markt op z’n kop zetten. Gelink: “Leerlingen die naast het volgen van een cursus of opleiding ook op zoek zijn naar het sociale component van onderwijs, zullen nog altijd kiezen voor de traditionele vorm van studeren. Echter, door het belang van het levenslang studeren stijgt het aantal leerlingen boven de 25. Wij verwachten dat MOOCs vooral interessant zijn voor oudere leerlingen, die minder geïnteresseerd zijn in de sociale elementen, maar wel willen bijleren. Als het online aanbod van cursussen toeneemt en deze ook geaccrediteerd worden, vormen MOOCs een serieuzere bedreiging voor het traditionele onderwijs.”
Ook op lange termijn is het nog niet zeker dat online programma’s de traditionele programma’s wegvagen. Studenten die een certificaat willen behalen of op zoek zijn naar een persoonlijke setting zijn mogelijk bereid om een hogere prijs te blijven betalen. Online opleidingen bieden daarnaast niet het ‘studentenleven’. Dit is echter minder interessant voor 25-plussers wiens aandeel groeit t.o.v. studenten van jonger dan 25.
MOOCs zijn de komende tijd met name interessant voor de ‘next generation learners‘, voor wie een dimploma niet per se een voorwaarde is voor succes. De next-generation learners werken graag met multimedia, wanneer ze willen, in hun eigen tempo en zitten niet te wachten op hoge studieschulden.
“One of the key positive aspects of MOOCs is the educational opportunities they provide to those wo would otherwise not have access to tertiary education, due to factors such as cost, distance, language, and the need to work. MOOCs can be a game changer in those instances, and in developing nations won’t have the same kind of installed base of incumbent educational instituations to compete with for credentialing status. Also there is an opportunity in those nations for governments to support MOOCs in the same way public universities are supported in many developed countries.”
Instant messaging vs. SMS
Er worden dit jaar twee keer zoveel berichten via instant messaging-diensten (o.a. via WhatsApp) als smsjes verstuurd. Volgens Deloitte zullen er dit jaar 50 miljard IM’s verstuurd worden versus 21 miljard smsjes. Dat is flink meer dan in 2012, toen er nog voor elke smsje 1,1 IM werd verstuurd. Desondanks leveren smsjes telecomoperators dit jaar nog 100 miljard dollar op (een factor 50 t.o.v. de omzet van IM-diensten).
De groei van instant messaging gaat niet alleen ten koste van SMS, ook neemt het hapjes uit het e-mail en telefonieverkeer.
De vooruitzichten voor SMS zijn niet rooskleurig. Een globale standaard voor instant messaging-apps die SMS ondersteunen zou voor telecomoperators interessant kunnen zijn. Een andere optie is om mediafuncties in SMS te integreren, zoals het versturen van een bericht aan een groep en het opnemen van audio en/of video. Een derde optie is om het gebruik van IM te stimuleren en de inkomsten uit data-verbindingen te halen.
Afbeeldingen: James Cridland (cc), Wikipedia (cc)
I would like to convey my appreciation for your kindness giving support to those people that really need help with the subject matter. Your special dedication to getting the solution up and down ended up being really practical and has without exception made prnosesifoals just like me to attain their targets. Your warm and helpful hints and tips means so much a person like me and far more to my peers. With thanks; from all of us.