De trends in social media die je deze maand niet mag missen
Dit was er nieuw in april
Het gebruik van social media blijft stijgen. De verschillende kanalen spelen hierop in door met grote snelheid nieuwe features te introduceren. Als marketeer is het lastig om al deze ontwikkelingen continu bij te houden. Daarom: de nieuwste trends en updates. Over Instagram Checkout, LinkedIn Lookalike Audiences en Pinterest Advertising in Nederland.
Interactieve polls voor Instagram Advertising
Voorheen was het al mogelijk om interactieve polls in te zetten via organische Instagram stories. Hierbij kunnen gebruikers reageren op een vraag door een van de twee mogelijke antwoorden te selecteren. Recentelijk heeft Instagram dit ook doorgevoerd voor geadverteerde berichten. Dit biedt de mogelijkheid voor organisaties om vragen te stellen aan de doelgroep. Dat past goed in de huidige tijd, waar persoonlijke, één-op-één marketing in combinatie met directe interactie met een bedrijf veelvuldig wordt ingezet. Daarnaast is het een uitstekende manier om nuttige insights direct via de doelgroep te verzamelen.
Instagram Interactive Polls beschikbaar voor Advertising
Instagram Checkout
Eind maart introduceerde Instagram ‘Instagram Checkout‘. Hiermee kunnen gebruikers producten binnen Instagram aanschaffen, zonder de app te verlaten. Het was al mogelijk om producten te taggen in een post en nu kan er ook direct worden gekocht binnen de app. Door het product aan te klikken en de gewenste maat en kleur te selecteren, wordt de gebruiker doorgestuurd naar de checkout binnen Instagram. Hier kunnen de adres- en betaalgegevens worden ingevoerd waarna direct wordt besteld. Dit maakt de barrière tot aankoop lager, wat de conversieratio van posts op Instagram kan verhogen. Op dit moment wordt deze feature getest via enkele tientallen bedrijven in de Verenigde Staten. Naar verwachting zal het in de komende maanden in de rest van de wereld worden uitgerold.
Facebook Advertentiebeheer op de schop
Vanaf 30 april 2019 gaan een aantal statistieken in Facebook Advertentiebeheer veranderen. Daarvan is de relevantiescore een van de belangrijkste metrics. Deze wordt opgesplitst in kwaliteitsscore, score betrokkenheid en score conversieratio. Het doel van Facebook is om de adverteerder meer inzicht te geven in de verschillende onderdelen van de relevantiescore. Met deze nieuwe statistieken kan de adverteerder dus concreter zien hoe de advertentie kan worden geoptimaliseerd. Deze statistieken worden sinds 19 maart geleidelijk uitgerold.
“Met nieuwe statistieken ziet adverteerder concreter hoe hij advertenties kan optimaliseren”
Benieuwd naar de andere statistieken die Facebook gaat veranderen? Deze zijn te vinden in het helpcentrum voor advertenties.
Facebook vergroot transparantie voor gebruiker
In het kader van transparantie kan de Facebookgebruiker binnenkort zien waarom advertenties in zijn/haar tijdlijn verschijnen met de ‘waarom-zie-ik-dit’ functie. Deze functie wordt relatief specifiek. Redenen die een gebruiker onder andere ziet als antwoord op de vraag ‘waarom zie ik dit’ zijn:
- Het hebben van een bepaalde leeftijd
- Een vind-ik-leuk voor een bepaalde pagina
- Vriendschappen met bepaalde personen
- Bovengemiddelde betrokkenheid bij een bepaalde pagina
- E-mailadres door adverteerder geüpload in een klantenlijst
Met name de laatste toont nog meer het belang van het enkel uploaden van klantenlijsten van personen die daar toestemming voor hebben gegeven.
Why am I seeing this. Bron: fb.com
LinkedIn Lookalike Audiences
In de februari update deelden we al dat LinkedIn de interface heeft geupdate. Nu is LinkedIn ook de mogelijkheden op het gebied van doelgroeptargeting aan het uitbreiden. Sinds kort kunnen er ook Lookalike Audiences worden aangemaakt. Hiermee kunnen we naast retargeting ook LinkedIn gebruikers gaan benaderen die lijken op de opgebouwde doelgroepen. We kennen deze feature al van Facebook en Instagram, waar het vaak positief bijdraagt aan de resultaten. Het is nog niet in alle accounts mogelijk maar hou de pagina ‘gematchte doelgroepen’ in de gaten.
LinkedIn Live
Op Facebook en Instagram is het al mogelijk om ‘live te gaan’. Dit wordt nu ook op LinkedIn getest onder de noemer LinkedIn Live. Op dit moment wordt er een bèta – op uitnodiging – getest binnen de Verenigde Staten. Naar verwachting zal het in de komende maanden voor iedereen worden uitgerold. Dit is een mooie ontwikkeling voor marketeers. LinkedIn Live kan namelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld webinars, interviews en Q&A’s.
“LinkedIn Live is een mooie nieuwe ontwikkeling voor marketeers”
Pinterest Advertising in Nederland
Begin 2019 werd Pinterest Advertising selectief beschikbaar gesteld in Nederland. Sinds 4 april is het voor iedereen in Nederland mogelijk om te adverteren via Pinterest. Deze nieuwe mogelijkheid biedt adverteerders kans om hun producten upper funnel bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.