De ultieme seeding-checklist

18 januari 2019, 10:00

Hoe je ervoor zorgt dat je video niet verdwijnt in de content-soep

Het is tegenwoordig maar al te gemakkelijk voor perfect gemaakte merkvideo’s om over het hoofd te worden gezien tussen de honderden uren aan video’s die iedere minuut worden geüpload. Om dit ongelukkige lot te voorkomen, is het nodig om je video op de juiste manier onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Hoe kun je zo effectief mogelijk seeden?

Bij het seeden (letterlijk: zaaien) van jouw video zoek je naar een strategische aanpak om je content te verspreiden, met uiteindelijk het doel om van de video een succes te maken. Veel marketeers besteden steeds meer energie, tijd en dus ook budget aan het produceren van video. Het resultaat is een toffe video waar je zelf heel erg trots op bent. Je zet hem op YouTube, deelt hem via social media en dan… gebeurt er eigenlijk niks. Je blijft steken op honderd views, terwijl je er zelf zo veel van verwacht had.

Dát is waar seeding om de hoek komt kijken. Want waarom zou je veel budget steken in de productie van je video en niks (of weinig) in het promoten ervan? Het is een misverstand dat de views vanzelf komen, net zoals dat het een mythe is dat een video vanzelf viral gaat.

“Je zet jouw toffe merkvideo op YouTube, deelt hem via social media en dan… gebeurt er niks. Wat nu?”

Ondanks dat veel bedrijven weten welke seeding-mogelijkheden er zijn, gaat het toch nog vaak mis. Daarom deze checklist:

1. Betaal voordat ze je kennen

De kans is groot dat je doelgroep je video niet meteen zal omarmen en nog even moet opwarmen. Het advies is om je video eerst weg te zetten via paid media. Dit geeft je de mogelijkheid om je content onder de aandacht te brengen bij de mensen voor wie het direct relevant is. Zo kom je sneller op de radar bij de juiste doelgroep en zullen ze je bedrijf eerder herkennen (als autoriteit), de volgende keer dat je een video deelt.

2. Delen, reageren en linken

Het is belangrijk om tijd te investeren in het opbouwen van relaties als je een succesvol video-zaairegime wilt ontwikkelen. Een manier om dit te doen is content van invloedrijke personen (influencers, bijvoorbeeld) binnen je branche te verzamelen, erop te reageren en er zelfs naar te linken op je eigen website of socialmediakanalen. Dit zorgt er natuurlijk niet alleen maar voor dat je nieuwe content op je eigen kanalen hebt staan, maar als het goed is bereik je hiermee ook de influencers binnen je branche.

“Investeer tijd in het opbouwen van relaties als je succesvol wil zijn in seeding”

Je zult natuurlijk niet van de één op de andere dag opvallen bij influencers. Het delen van content houdt in dat je onderaan begint als het gaat om het creëren van impact. Probeer daarom niet alleen content van anderen te delen, maar benader ze bijvoorbeeld ook eens om een gastblog of video te maken voor jouw website. Hiermee doe je een poging om je bedrijf op de radar te krijgen van de shakers in de industrie en dit zal je uiteindelijk helpen aan verdere blootstelling.

Vergeet ook niet dat veel influencers ook gewoon met mediabureaus werken. Mocht het dus niet lukken om via bovengenoemde manier de aandacht te trekken, dan kun je hier kijken naar betaalde opties.

3. Blijf relevant

Als het gaat om video’s die veel gestelde vragen beantwoorden, veelvoorkomende problemen willen aanpakken of specifiek advies willen geven, is het waarschijnlijk dat mensen al via Google op zoek zijn naar deze zaken. Door je video’s goed te optimaliseren, kun je worden ontdekt door mensen die misschien nog nooit van je bedrijf hebben gehoord.

Hoe je dit doet? Voordat je de video uploadt is het belangrijk dat je een lijst met relevante zoekwoorden ontwikkelt om de video effectief te optimaliseren. Probeer bijvoorbeeld zoekwoorden te vinden die niet zo moeilijk te ranken zijn en kies voor ‘long tail zoekwoorden’ (zinnen van ongeveer drie-vier woorden) om de moeilijkheid te verkleinen. Je kunt via Google AdWords Keyword Planner het zoekvolume bepalen van bepaalde woorden en de concurrentie voor een target zoekwoord bekijken. Voor verdere variaties op het zoekwoord is het mogelijk om gebruik te maken van de suggesties van een tool zoals Google Trends.

“Door video’s goed te optimaliseren, kun je worden ontdekt door mensen die nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord”

Zorg er altijd voor dat de zoekwoorden passen bij de content van de video. Als de video geoptimaliseerd is met keywordzin ‘Vervang je stofzuigerzak’, dan moet de video niet gaan over hoe je het beste je bank schoon kunt maken. Houd het relevant. Wanneer je kiest voor zoekwoorden puur omdat daarop gezocht wordt en niet omdat het bij de content past, dan is de kans groter dat er negatieve reacties op komen en minder klanten zich binden. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de video slechter zal presteren en het bedrijfsimago negatief wordt beïnvloed.

Als je de lijst van zoekwoorden eenmaal hebt samengesteld, zorg je ervoor dat ze op de juiste plek terecht komen. De drie belangrijkste onderdelen voor optimalisatie zijn de tags, titels en beschrijvingen. Als je de kans zo groot mogelijk wil maken dat je wordt gevonden op je zoekwoorden, dan moet je ervoor zorgen dat de woorden terugkomen in deze onderdelen.

4. Meer exposure via e-mail

Het e-mailen van een link naar je bestaande marketingcontacten via e-mail is zeker geen zilveren kogel als het gaat om video seeding, maar het kan leiden tot exposure onder mensen waarmee je niet bent verbonden op social media. Probeer hierbij te experimenteren met verschillende e-mailformaten om te zien wat het beste werkt of integreer je nieuwste videostandaard onderaan alle marketingmails of e-mailhandtekening.

5. Embedden

Een echte no-brainer, maar het is echt verbazingwekkend hoeveel (grote) bedrijven nog steeds hun video’s niet embedden op de eigen website. Ze doen heel erg hun best om traffic naar de website te genereren en verwijzen dan vervolgens naar een YouTube-link. Zelfs als je de inhoud niet zelf host, is dit het slechtste wat je kunt doen. Bezoekers zullen namelijk wegklikken van je website en dit zorgt er weer voor dat je slecht scoort in de zoekmachines (omdat mensen dus minder lang op je website blijven).

“Bedoeling is dat je bezoekers naar je eigen kanalen trekt en daar autoriteit opbouwt”

Het is juist de bedoeling dat je bezoekers naar je owned kanalen trekt en daar autoriteit opbouwt. Zo is het bijvoorbeeld ook verstandig om niet alleen maar content te delen via social media, omdat je dan alleen maar een community opbouwt op het platform van een externe partij zoals Facebook of Google. Oftewel: never plant your content flag on borrowed land.

6. Knal je video niet klakkeloos op social media

Als je ervoor wilt zorgen dat relevante mensen in je branche eenvoudig je content kunnen delen, dan moet je ze daarbij een handje helpen. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke call-to-action: Deel deze video met je netwerk! En vergeet daarbij niet om alle relevante deel-knoppen toe te voegen naar je socialmedia-kanalen. Klinkt voor de hand liggend, maar deze belangrijke stap wordt nog steeds wel eens vergeten.

Een ander trucje: plaats niet de hele video op social media, maar korte ‘spannende’ fragmenten en verwijs dan naar je website voor de volledige video. De mensen die echt geïnteresseerd zijn zullen doorklikken en dit geeft je ook nog de kans om meer social posts te creëren met losse fragmenten, in plaats van één met een hele lange video. We houden immers van ‘snackable content’.

Bonustip

Het moge duidelijk zijn: niet alleen is het belangrijk om tijd en budget te steken in de productie van je video, maar ook in de promotie ervan. Een bonustip: vergeet niet dat het promoten van je video vaak langer kan dan alleen in de eerste paar weken dat de video online staat. Veel video-content kan makkelijk één of zelfs een paar jaar mee. In de praktijk komt het nog vaak voor dat marketingprofessionals hun video’s alleen in de eerste dagen of weken promoten. Maar de meeste video’s kun je veel langer blijven seeden. Want waarom zou niemand meer over een jaar zoeken naar een video over hoe je de stofzuigerzak vervangt?

Frank Schröder
Marketing & Communications bij Quadia

Frank heeft een voorliefde voor marketing en geschiedenis. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor de marketing & communicatie van EMG NL en Quadia .

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!