De verborgen knop op de iPhone en verdwijnende WhatsApp-berichten

De verborgen knop op de iPhone en verdwijnende WhatsApp-berichten

Te midden van al het rode en blauwe geweld was er ook nog wat ander nieuws te vinden. Minder spannend maar voldoende voor het vullen van de week van Koot. Deze week met onder ander Gen Z-trends door Gen Z, Echo Buds, Voice search Guide, een onbekende knop op je iPhone en nog veel meer.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

#1 Gen Z-trends

Om werkelijk inzicht te krijgen naar wat de trends zijn in de Gen Z-generatie kwam Meagan Loyst met een mooie insight. Niet de data de antwoorden laten geven maar het gewoon vragen aan de Gen Z-investeerders die werkzaam zijn bij accelerators of incubators en door studenten gerunde venture capital (VC’s) of angel-investeerders. Ze zijn dus zelf allemaal geboren in 1995 of later, en nu in de leeftijd tussen de 18 en 25 jaar. In dit verhaal lees je de conclusies over de vier segmenten die zij zien als het belangrijkste voor de toekomst, waar zitten nog de ‘gaten’ in de markt met een focus op Gen Z, wat zijn hun favoriete Gen Z-bedrijven en welke bedrijven zijn volgens hun het meest ‘mission driven’?

 

#2 WhatsApp-berichten verdwijnen optioneel na zeven dagen

Langzaam lijkt het erop dat de initiële kracht (tien seconden leesbaarheid) van Snapchat terugkomt bij de andere berichtenservices. WhatsApp meldt deze week dat ze komen met een optie om berichten na zeven dagen te laten verdwijnen. Of het bericht wel of niet gelezen is maakt niet uit. Wellicht dat er in de toekomst nog meer aanvullende timeslots komen om ze langer of wellicht nog korter te beschikbaar te maken. 

#3 Amazon Echo Buds

In de najaarspresentatie introduceerde Amazon de Amazon Echo Buds. Draadloze oortjes die je ook toegang geven tot de Alexa-assistent. Op zichzelf niet een erg interessant verhaal. Toch zorgt deze introductie wel weer voor een nieuwe toepassing van voice technology die de integratie van de voice assistent in real life weer dichterbij brengt. Want met deze buds kun je namelijk erachter komen of bijvoorbeeld in een lokale Whole Foods, de tomaten in blik op voorraad zijn. En als je dan in deze winkel bent aangekomen, vertelt je assistent je ook nog eens in welke gang je ze kunt vinden. Dit is slechts nog een eerste mogelijkheid maar als je even verder denkt en beseft dat steeds meer mensen inmiddels bijna overal hun oortjes binnen handbereik hebben zie je wel enorme toepassingsmogelijkheden.

#4 A no-nonsense Voice Search Guide

Zoeken met een spraakopdracht. Het is iets dat we steeds vaker doen. Waarom? Het is gewoon makkelijker en sneller. Maar hoe dan? Gelukkig zijn er dan weer mensen die dat in een no-nonsense manier kunnen duiden en de zoeker helpen met het geven van antwoorden op deze vraag. Dus in deze gids alle antwoorden op vragen als: wat is een gesproken zoekopdracht? Hoe vaak worden gesproken zoekopdrachten gebruikt? Wat je moet weten over gesproken zoekopdrachten en hoe optimaliseer je voor gesproken zoekopdrachten. 

#5 Back Tap

Wisten jullie dat er sinds de update van iOS 14 (iPhone) een verborgen knop op je Apple smartphone zit? En best wel een grote! Dit was voor mij geheel nieuw en wellicht is dat voor meer gebruikers van de iPhone zo. De hele achterkant van de iPhone kan namelijk fungeren als een touch button. En nog leuker is dat je zelf een functie voor die knop kan instellen. Lees hier in deze tutorial van OneMoreThing hoe je dat kunt doen. 

#6 Prof G en Niall Ferguson 

Toch nog maar een keer de podcast van Prof G (Scott Galloway) in de aanbieding. Hier gaat onze prof in gesprek met Niall Campbell Douglas Ferguson, een Brits historicus. Hij is gespecialiseerd in financiële en economische geschiedenis. Ferguson is sinds 2004 hoogleraar aan Harvard en sinds 2011 ook hoogleraar aan de London School of Economics. In dit gesprek bespreken beide heren de tech war tussen de VS en China. En Ferguson komt met een aantal nieuwe inzichten die het beluisteren meer dan waard zijn. Misschien is de huidige situatie toch minder war dan zo op het eerste gezicht lijkt. 

#7 Podcast and third party data

Het bereiken van een doelgroep met third party data wordt steeds lastiger. Mede door nieuwe regelgeving en de posities die de grote techplatformen innemen. Slate, een dagelijks online magazine en audioplatform heeft een inzicht dat de podcasts een prima middel zijn om niet alleen bezoek naar de website te genereren maar ook veel meer inzicht in de luisteraar opleveren. Interessant dat een podcast dus meer kan bewerkstelligen dan alleen een audiovariant van het medium te zijn. 

#8 Curators 

Met meer contentmakers en meer content en meer keuze dan ooit is er geen echte schaarste meer. Het echte probleem is aandacht. In deze wereld is er een groeiende behoefte aan curatoren. Duiders die je helpen om in die enorme berg content de echte relevante content te vinden. Voor bedrijven en organisaties ligt hier wat mij betreft dan ook een enorme kans. Goede curatoren kunnen op den duur een autoriteit binnen hun domein worden door lezers te helpen in het vinden van de content die er toe doet. De ‘week van Koot’ is daar overigens een mooi voorbeeld van. Hoe dat werkt en hoe je dat kunt organiseren, lees je in dit verhaal van Blake Robbins.  

#9 Llama font

Een vrolijk lettertype van lama’s. 

 

#10 Balpen 

Wat is er leuker in een update die vaak gaat over de nieuwe ontwikkelingen en trends even terug te kijken naar iets waar we uiteindelijk allemaal mee groot geworden zijn, de balpen. De eerste balpen uit 1945 zou omgerekend nu 200 euro kosten als je die nu zou bestellen. Het goede nieuws, whatever happens, ze blijven altijd bestaan.  

Bonus

Lekker voor een zondagmiddag. Hoe kan je design thinking toepassen op het ontwerpen van je eigen leven. Mooie Standford TEDx-talk.

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Inhakend op #3 en #4:
    Is dit ook weer een voorbode dat de machine marketing gaat overnemen?
    Zie mijn bijdrage binnen Marketingfacts: https://bit.ly/2IeeGff

    Ben benieuwd of je ons een (geruststellend) antwoord kan geven. Of is het wellicht al een onomkeerbaar proces?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.