De vijfde marketing-P is een G

Vier vragen, vier antwoorden over het economisch gewicht van geluk

De vijfde marketing-P is een G

Op 10 maart a.s. deelt de marketeer van geluk, Guy van Liemt, in een NIMA Masterclass hoe je het rendement berekent van een gelukkige organisatie. Of zou kúnnen berekenen, want geluk is een vluchtige stof. En nu kun je over het huidige tijdsgewricht veel roepen, maar toch niet dat geluk een marginale rol speelt in de vragen die bedrijven zich stellen. We snakken naar geluk, we herwaarderen geluk en bedrijven zijn meer dan ooit op zoek naar de vraag wat hun klanten gelukkig maakt.

Door Maaike van Essen, event-coördinator bij Team NIMA

Van Liemt is trouwens ‘geluksprofessor’, maar marketeers en vooral marketingstudenten kennen ‘m natuurlijk als de auteur (samen met marketingfactsblogger Gert Koot) van het dikke standaardwerk ‘Marketingcommunicatie in veertien stappen’. Bovendien draait hij al jaren mee in het bestuur van de Register Marketeers én geeft hij les op zowel ‘zijn’ universiteit Erasmus als bij NIMA. Tamelijk hardcore economische achtergrond en dan toch enorm verzeild in een lief thema als geluksbeleving, maar daar heeft hij z’n redenen voor, want het mag dan vriendelijk en opgewekt klinken allemaal: De vijfde marketing-P is er bepaald niet één om over te laten aan de stagiair van het archief. Daarvoor zijn de financiële belangen te groot.

De kortste weg naar een geluk is natuurlijk het volgen van die NIMA Masterclass, lees hier meer.

Ga maar na: Bedrijfseconomie gaat al lang niet meer alleen over de zogeheten ‘harde thema’s’ vindt Van Liemt. Economisch succes hangt samen met veel meer dan dat. Een gelukkige organisatie met gelukkige medewerkers presteert beter, duurzamer en geeft alle betrokkenen energie. Werkgevers willen dat medewerkers ambassadeurs zijn. Tegelijkertijd is de vraag hoe je kunt verwachten van externe klanten dat zij van het merk of de organisatie houden, dat zij fan en ambassadeur zijn, als de medewerkers, dat niet doen? En als dat zo is, dan is het belangrijk te weten hoe het gesteld is met het werkgeluk en aanverwante concepten zoals de passie, bevlogenheid en toewijding van medewerkers. Kwestie van binnen beginnen om buiten te winnen dus

Er zijn nogal wat merken die 'geluk' beloven? Je hoeft er maar een blikje cola voor open te trekken, zo beweert althans het merk dat van 'open happiness' zijn slogan maakte. Geluk en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We zijn er immers op uit om behoefte te bevredigen en welzijn te verhogen. We creëren 'waarde'. Merken en de bedrijven die merken voeren, zijn er niet zelden op uit om de wereld 'mooier' te maken, of fijner, prettiger, aangenamer. Meer empathisch vooral, een begrip en een eigenschap die tót de kinderbijslagaffaire weleens werd onderschat waar het gaat om de manier waaróp organisaties communiceren. Vier korte vragen, vier korte antwoorden:

"Ik voorspel dat liefde een serieus thema wordt binnen organisaties"

Is geluk niet té vluchtig om te vangen in een zakelijke context?

Nee zeker niet. Geluk is de kern van alles: ieder mens streeft uiteindelijk naar geluk. En dan bedoel ik niet alleen genot en plezier, maar vooral geluk in de zin van levensvoldoening en een hogere kwaliteit van leven. Privé, in je werk, in je relaties, in al je levensdomeinen. Inmiddels weet ik overigens dat er een verschil is tussen een nuttig, zinvol of betekenisvol leven, en een gelukkig leven."

Maar goed, je wilt spullen verkopen, daarvoor hoef je niet verliefd te worden op je klant toch?

Haha, nee, maar toch is het dichterbij dan je denkt. Dat klanten steeds en volledig voor jou kiezen is een aspect van liefde. Zeker in een zakelijke context zijn we meer vertrouwd met een begrip als 'loyaliteit', zonder dat we ons ervan bewust zijn dat zoiets onder liefde valt. Ik voorspel dat geluk een enorme vlucht gaat nemen binnen het bedrijfsleven en dat liefde in de komende jaren een serieus thema wordt binnen organisaties.

De vijfde marketing-P van ‘People’ is eigenlijk een G van Geluk...

Ja. Klanten zullen nooit van het bedrijf gaan houden als de medewerkers niet van het bedrijf houden. Topprestaties en topkwaliteit zullen nooit kunnen worden geleverd als de medewerkers niet bevlogen aan het werk zijn en lekker in hun vel zitten, ofwel gelukkig zijn. De interessante vraag is welke rol marketing, marketeers en merken hierin te vervullen hebben. Het is al een tijdje mijn overtuiging dat marketing en branding, HR en communicatie naar elkaar toegroeien als disciplines. Ze hebben veel met elkaar te maken en hebben veel van elkaar te leren. Welke rol heeft de marketeer in dit alles? Een prangende vraag die we onder meer tijdens de masterclass met elkaar bespreken."

Allemaal goed en wel, maar aan het eind van de dag loeren we toch vooral naar omzet en winst...

Steeds meer mensen gaan inzien dat aandeelhouderswaarde als enige metric veel te eenzijdig is. Bedrijven zijn integraal onderdeel van de maatschappij. Er is een verschil tussen oorzaak en gevolg, tussen middel, doel gevolg of effect. Tussen kortetermijn-scoren en langetermijn-presteren. Ze zien dat bedrijven een rol te spelen hebben in het steeds bewuster wordende consumentengedrag, dat investeerders steeds hogere eisen stellen aan hun investeringen. Ze ervaren dat die ontwikkeling het niet altijd eenvoudiger maar complexer maakt en dat marketeers en leiders daarin een rol te vervullen hebben.

Op 10 maart verzorgt Guy van Liemt een NIMA Masterclass 'Een gelukkige organisatie, het rendement van geluk' Meer weten? Klik hier!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.