De voor- en nadelen van de nieuwe Facebook Timeline for Pages

1 maart 2012, 15:09

Veel positieve veranderingen maar de gebruiker gaat het succes bepalen

Na de introductie van de nieuwe Timeline voor jou en je vrienden zijn nu ook de merken aan de beurt. Gisteren schreef Danny Oosterveer al wat de belangrijkste wijzigingen van de nieuwe timeline zijn. De reacties van onder andere Anneli Rispens inspireerden me om de voor- en nadelen voor bedrijven eens goed op een rijtje te zetten.

Voordelen

1. Eindelijk branding: de coverfoto

In plaats van afgezaagde welkomstpagina's en onnodig lange profielfoto's in je sidebar krijg je voortaan een flinke coverfoto om je pagina te branden. Daarmee kun je je pagina een prachtige eigen stijl meegeven zonder het in een rommelige Hyves-pagina vervalt. Verder denk ik dat de coverfoto een prachtige kans is om je fans regelmatig te vermaken met mooie beelden rondom het merk.

Verschillende opties om bericht onder de aandacht te zetten

2. Beeldgestuurd: Meer aandacht voor foto’s

Berichten worden groter en foto’s spelen daarin een prominente rol. Ideaal voor Heineken als je iedere dag een leuke foto van je biermerk op je fanpage wilt posten 😉

3. Directe interactie: Makkelijker priveberichten sturen met fans

Zo wordt webcare makkelijker en de relatie met fans (hopelijk) wat persoonlijker.

4. Meer aandacht voor kwaliteit: Niet iedere post is hetzelfde

Groot nadeel van de oude pagina's was de rigide tijdsgebonden weergave. Ieder post is hetzelfde, first in, first out. Nu kun je posts vastmaken aan bovenkant (pinnen) die je onder de aandacht wilt houden. Bijvoorbeeld belangrijke oproepen aan fans. Je kunt ook hoogtepunten aangeven met een sterretje of berichten juist verstoppen. Vooral hoogtepunten zien er erg goed uit!

5. Persoonlijker en socialer: Meer gericht op interactie

De nieuwe timeline laat fans en merken meer met elkaar interacteren zoals vrienden dat onderling doen of zouden moeten doen. Althans volgens meneer Zuckerberg. Leuke feature is dat je als fan direct ziet welke vrienden ook fan zijn.

6. Eindelijk: Een eenduidig profielicoon

Je profielfoto wordt niet meer meer uit je sidebarfoto getrokken maar kun je gewoon zelf uploaden in 180px. Het lijkt een kleinigheid maar nog steeds zie ik merkpagina's met profielfoto's waar het halve merk in ontbreekt. Eeuwig zonde natuurlijk en dus een goede verbetering!

Nadelen

1. Geen welkomstpagina: help hoe converteer ik ze dan?

Nu de meeste bedrijven eindelijk een fatsoenlijke welkomstpagina in elkaar hebben weten te klussen kapt Facebook er mee. Bezoekers komen gewoon op je timeline terecht en je zult dus daar veel creatiever moeten worden om bezoekers naar fans te converteren. Nu is de coverfoto een prachtige tool om bezoekers mee te converteren maar pas op: Facebook maakt heel expliciet duidelijk dat het geen platte acties op de coverfoto tolereert. Acties als 'Vind ons leuk en win…' worden niet geaccepteerd.

2. Applicaties zijn verstopt: het grootste nadeel

Het grootste nadeel van de nieuwe timeline vind ik dat applicaties toch wel erg verstopt zijn. Dat is zonde omdat de applicaties Facebook juist zo mateloos populair maakten onder bedrijven. Ik had hier voor een andere opzet gekozen waarbij er in de balk ruimte is voor meer meer dan 1 of 2 applicaties. Klein voordeeltje is wel dat je makkelijk de icoontjes van iedere applicatie aan kunt passen.

3. Applicaties krijgen meer ruimte: 520px is opeens wel erg smal

Alle applicaties die je nu op Facebook ziet zijn ontworpen voor 520 px. Die functioneren nog steeds maar zien er opeens wel een beetje knullig uit. In de nieuwe timeline kunnen applicaties een stuk breder zijn zodat er aardig wat witruimte om de verouderde applicatie zit. In principe is de nieuwe opzet een verbetering maar het betekent wel een behoorlijke aanpassing voor bedrijven.

4. Adoptie van gebruikers: zij bepalen het succes

Het belangrijkste risico is natuurlijk de adoptie van gebruikers. Gebruikers hebben de nieuwe timeline van zichzelf en hun vrienden ook nog niet volledig omarmd dus waarom gaan ze dat wel direct doen bij de merken die ze liken?

5. Ff scrollen: erg veel info voor het gesprek begint

Tot slot vind ik het persoonlijk wel even scrollen voordat ik zelf als fan een bericht kan plaatsen of de bestaande berichten door kan lezen. Dus is die nieuwe timeline eigenlijk wel zo sociaal als Facebook zelf beweert?

En verder nog

Het is letterlijk een timeline

Ik vind dat persoonlijk wel wat hebben maar hoe relevant is het nou echt voor merk en fan wat er op 3 juni 2009 op de Coca Cola pagina gebeurde? De hoogtepunten feature is natuurlijk wel ontzettend leuk en het past perfect in het timeline principe.

Meer aandacht voor likes en statistieken, ook voor fans.

Niet alleen de page admin maar ook de fans krijgen tegenwoordig aardig wat statistieken over de pagina te zien. Ga ik als fan nog wel aan boord bij dit zinkende schip Starbucks

Welke voordelen en nadelen zien jullie?

Ik ben erg benieuwd! Dus deel ze in de comments!

Rutger is de bedenker en oprichter van 24sessions.com, de SAAS oplossing voor online advies.

Categorie
Tags

25 Reacties

    Rutger Teunissen

    Thanks, ik ben in het algemeen ook zeker enthousiast. Pinnen en Milestones zijn inderdaad goede opties.

    Over apps, tja ik denk dat veel apps ook gewoon weinig waarde boden voor fans.

    Maar stel je nou eens een fanpage voor die naast de standaard foto, map en vind-ik-leuk icoontjes nog 2 a 3 goede apps wil toevoegen. Dan is het toch eeuwig zonde dat die niet opgemerkt worden omdat ze verstopt zitten?


    1 maart 2012 om 12:46
    Anton van der Velde

    Ik denk dat het ook wel handig is om te vermelden dat je jouw Timeline niet gelijk hoeft te publiceren.

    Neem de tijd om jouw pagina helemaal te optimaliseren en te ontdekken voor jezelf wat de mogelijkheden zijn, je instellingen blijven gewoon opgeslagen. En als je klaar bent om de interactie aan te gaan met jouw Timeline dan kun je gaan publiceren en actief promoten.


    1 maart 2012 om 13:01
    Rutger Teunissen

    Klopt, goede aanvulling!


    1 maart 2012 om 13:15
    Remco de Vries

    Goed overzicht. Voornamelijk het ‘vast’ pinnen van updates en de mogelijkheden met de veel grotere top-visual zijn erg interessant.

    Wel maak ik me een beetje zorgen over de pages, de navigatie naar de pages toe vind ik persoonlijk erg onduidelijk geworden… Ook werkt timeline goed voor de geschiedenis en weergave van milestones, maar vind ik het minder overzichtelijk dan het 1-koloms overzicht.


    1 maart 2012 om 13:41
    Roderick van Straten

    Goed samenvatting! Vooralsnog lijkt echter de breedte van 520 pixels te gelden voor apps en dat lijkt me inderdaad zonde van de nieuwe opzet.

    Als iemand weet of en wanneer die breedte gaat veranderen hoor ik het graag 😉


    1 maart 2012 om 13:53
    Mike van Hoenselaar

    Ben ook enthousiast. Maar ik vind het dan wel weer jammer dat het ‘vast’ pinnen en hoogtepunten niet samen gaan voor een update. Erg jammer vind ik dat. Op deze manier kun je niet een update over bepaalde campagne meer aandacht geven. Het is nu of volledige breedte of bovenaan.

    Ook is als app via Open Graph (zover ik weet) niet makkelijk om een app (Zoals Pinterest in je timeline) standaard een hoogtepunt en vastgepind te maken. Dus volledige breedte en bovenaan.

    Dat zou het namelijk weer mooi mogelijk kunnen maken om snel je weg te vinden binnen een merk op Facebook.

    Mooie tijden breken aan. Een tip nog van mij. Zorg dat je het gedrag van je bezoekers in de gaten houdt en doormeet. Dus bij het gebruik van applicaties dat ook niet vergeten. Track events en custom variabelen in GA om helder te krijgen hoe je applicatie gebruikt wordt. Zorgt er voor dat je uiteindelijk de juiste manier vindt om een app weer te geven en te communiceren.


    1 maart 2012 om 13:54
    Mike van Hoenselaar

    Wat ik ook nog mis is het plannen van updates die gepind kunnen worden. Op deze manier kun je veel meer campagnes managen. Je zit nu vast aan de 7 dagen dat een update gepind kan worden.


    1 maart 2012 om 13:59
    Mathijs van der Hurk

    Wat is de bron van het feit dat FB geen acties in de coverfoto accepteert?


    1 maart 2012 om 14:03
    ARispens

    Hey Rutger, leuk dat ik je heb geinspireerd met m’n reactie. Ik zou eigenlijk heel enthousiast moeten zijn, maar zit nog een beetje in m’n kont tegen de krib fase (I’ll get over it) omdat het implicaties heeft voor een aantal projecten die ik momenteel heb lopen.

    Ik ben enthousiast over de toename in belang van good storytelling. Als ex community manager en communicatie strateeg stemt dat mij blij :). En ook de inzet van open graph en het bouwen van apps die daadwerkelijk een plek verdienen en toegevoegde waarde hebben is een manier om nog steeds trouwe fans te werven.

    Echter vind ik de afhankelijkheid van Facebook premium marketing een negatieve. Tuurlijk is het vanuit het belang van Facebook logisch en was het te verwachten. Maar als gebruiker zit ik niet te wachten op een newsfeed vol sponsored stories over likes en comments van mijn vrienden op merkpagina’s. Ik heb ook nog nergens gehoord of je deze kan verwijderen.

    En ook de afhankelijkheid van advertising voor merken is voor de kleine ondernemers niet zo heel erg fijn. Ik vind ook dat er oneerlijke concurrentie is tussen bedrijven die al lang voor de nieuwe Facebook regels een page hadden die dus keihard op likes hebben lopen scoren en daarom nu een groot bereik hebben tegen de newbies die dit dus allemaal met marketinggeld (EN engaging content) zullen moeten bereiken.

    Tot slot denk ik dat ik me beroepsmatig ga irriteren aan alle merken die zich niet zullen houden aan de beperkingen die Facebook meegeeft aan de coverfoto. Je mag hierin beperkt call to actions communiceren. Als ik kijk hoe er nu al vaak gefaald wordt de toch best duidelijke marketingrichtlijnen na te leven (de like & win, tag & win acties zijn niet van de lucht) dan voorspel ik nog een lange gewennigstijd totdat alle acties uit de coverfoto’s zijn.


    1 maart 2012 om 14:13
    Simon

    Goede opsomming…voor nu hadden wij maar gekozen voor een simpele coverfoto, maar het wisselen van die foto’s is een erg leuk idee om bezoekers engaged te houden! In ons geval bijvoorbeeld met thematische foto’s van een bruiloft.

    Ook het pinnen van posts maakt belangrijke boodschappen promintenter.


    1 maart 2012 om 14:21
    Rutger Teunissen

    @Anneli datzelfde ervaar ik ook, het heeft zeker consequenties voor ons ‘in het vak’. En ik denk ook zeker dat we de komende veel creatieve/ongeldige coverfoto acties gaan zien.

    @Jeffrey je hebt helemaal gelijk, bij jullie pagina werkt de nieuwe timeline echt super. Het geeft ontzettend veel beleving aan de pagina en laat precies zien waar jullie je hard voor maken! Ik zou jullie huidige pagina wel eens willen vergelijken met de oude facebook opzet, lijkt me een hele verbetering!


    1 maart 2012 om 14:24
    Sjef Kerkhofs

    @Anneli; je komt er wel overheen joh, is alleen even wennen 😉

    Ik geloof trouwens nog niet helemaal dat Facebook definitief de landingspagina er uit gaan werken, zeker omdat dit enkele commerciële modellen gaat benadelen, en dat is niet in hun eigen voordeel.

    Verder ben ik erg positief! Dat was ik al over de prive-timeline, in tegenstelling tot veel andere mensen. Deze nieuwe opmaak geeft je visueel veel meer mogelijkheden. Onze ervaring leert dat vooral de visuals het goed doen, dat gaat nu dus nog in het kwadraat van belang zijn, prima ontwikkeling!

    Daarnaast is het handig dat we zelf wat meer controle krijgen over welke updates extra onder de aandacht gaan komen. Samen met de nieuwe advertentiemogelijkheden gaan we mooie tijden tegemoet denk ik!


    1 maart 2012 om 15:06
    Maurice Beerthuyzen

    De timeline is een leuke nieuwe feature en brengt merken tot leven. Het is echter ook bekend dat de meeste volgers via hun eigen tijdlijn met berichten in aanraking komen. Het blijft dus nodig om met relevante content op te vallen in de timeline van de volgers zelf.


    1 maart 2012 om 15:36
    Rutger Teunissen

    @Roy, thanks! Ik vind ook dat de oude opzet er eigenlijk al redelijk verouderd uit ziet nu je hem naast de nieuwe timeline zet. Met andere woorden, we moeten ff wennen maar timeline is een verbetering!


    1 maart 2012 om 16:24
    Marvin Reuver

    @Rutger dank je wel voor de opsomming. Kort, duidelijk en overzichtelijk. Kwaliteiteit boven kwantiteit ;)!

    Ik vind juist dat Facebook een goede zet maakt want het gaat nu meer dan ooit om het leveren van relevante content. Het dwingt marketeers om echte waarde te gaan leveren.

    Ik irriteerde me ook langere tijd aan al die crappy welkomstabs, die mensen alleen maar verleidde om fan te worden voor een cadeau. Met als gevolg? Juist dat die fans niet meer terugkwamen. Het kop en staart verhaal, hield op bij de kop want over de staart (de meest belangrijke) was niet nagedacht. Erg jammer! Daarbij bleek uit diverse onderzoeken dat een heel groot gedeelte van je fans je merk alleen in de Timeline voorbij zien komen en na het Liken zelden terugkeren naar je pagina.

    @Anneli:

    “Maar als gebruiker zit ik niet te wachten op een newsfeed vol sponsored stories over likes en comments van mijn vrienden op merkpagina’s. Ik heb ook nog nergens gehoord of je deze kan verwijderen. ”

    Hiermee ben ik het deels met je eens. Uiteraard zullen bepaalde merken hiervan misbruik gaan maken, maar wat zegt dit over je organisatie. Wat vinden we van de advertising op Twitter? Ik irriteer me daar niet zo aan als ik heel heerlijk ben. Had veel erger verwacht. Ik geloof er wel in dat Facebook hiermee rekening zal houden, want geld verdienen is belangrijk voor ze maar tevreden gebruikers lijken me nog veel belangrijker. De tijd zal het leren.

    Heel verhaal maar organisaties moeten creatiever worden en meer toegevoegde waarde gaan leveren. Verder kijken en denken dan het weggeven van een iPad of iPhone in ruil voor een Like…. Ik ben benieuwd!


    2 maart 2012 om 08:24
    Eric van Maris [E-Now]

    “Wat is de bron van het feit dat FB geen acties in de coverfoto accepteert?”

    Facebook zelf, bij het kiezen van een omslagfoto kwam deze melding.

    Ik zal de exacte melding even kopiëren en hier posten als ik hem weer zie.


    2 maart 2012 om 13:45
    Joost Brantas

    Zijn we bijna af van de irriterende 1miljoenste bezoeker reclame met als prijzen Apple producten, keert ’t weer terug als wie bekeek je profiel, wat ook gewoon Apple promotie is, geplaatst door een onduidelijk bedrijf, wat probeert info in te winnen en zo mogelijk een duur downloadabonement. Heb de eerste overstappers van Hyves er alweer in zien tuinen waarbij ze toestemming geven dat hun hele vriendenlijst die rotzooi op hun FBpagina geplaatst krijgt, zijn Apple en FB dit soort misbruik niet zat, Nee, behalve dat je op de nieuwe timeline dit gelijk kan verbergen.


    5 maart 2012 om 23:10
    Rick Leijten

    Het ziet er na uit dat Facebook de bedrijven pagina meer naar een ‘support-kant’ drukt. Ik vind het wel erg jammer dat de simplicity wegvalt, uiteraard zullen hier de mening over verdeeld zijn.


    6 maart 2012 om 19:27
    Rutger Teunissen

    @Rick ik ben er niet zo bang voor dat Facebook het naar de ‘support-kant’ drukt. Ik denk dat ze vooral de brand page een prominentere rol met meer beleving willen geven. Het ziet er misschien op het eerste oog wat minder ‘simplicity’ uit maar ik vind het al met al ook in structuur een verbetering. De oude opzet bood geen enkele kans om te structureren of posts op te laten vallen. Daardoor was de wall vaak een soort rommeltje van berichten door elkaar.


    6 maart 2012 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!