De Wanderwatch als interactieve component voor buitenspelen

5 augustus 2019, 13:00

Ellie Karssemakers (Wanderwatch): “Kindersmartwatches zijn een snelgroeiende markt”

Kijk naar buitenspelende kinderen en negen van de tien keer spelen ze met precies hetzelfde speelgoed als dertig jaar geleden: een bal, een fiets, een stok. Terwijl kinderen die binnen spelen met piepjes, lichtjes, geluiden en schermen worden vermaakt. “Daar is helemaal niks mis mee, maar we moeten ze verleiden om van die bank af te komen om naar buiten te gaan en daar lekker te gaan spelen. Met een coole gadget, onze smartwatch, combineren we de fun van interactieve games met al het goede van buitenspelen.” Co-founder Ellie Karssemakers van Wanderwatch vertelt over het kinderhorloge, de concurrentie en de plannen voor de toekomst.

Kinderen gaan nog steeds aan de gang met een bal, een stok, een touw of een fiets, maar de Wanderwatch voegt daar iets aan toe. “We willen iets toevoegen aan het buitenspelen, maar ‘unstructured play’ waarin kinderen zelf hun spel kunnen bedenken en hun eigen wereld vorm kunnen geven, moet blijven bestaan. We hebben interactieve tools gemaakt, waarbij je bijvoorbeeld moet denken aan de geluiden-app. Daarmee kun je een politiesirene aanzetten. Dat spreekt natuurlijk al heel snel tot de verbeelding. Je kunt ook de zwaardgeluiden aanzetten als je een stok vindt en daarmee een gevecht houdt.”

“Inmiddels is Intertoys failliet, maar bestaat de Wanderwatch nog steeds”

Zo staat het horloge vol met allerlei interactieve tooltjes. Tegelijkertijd biedt de watch ouders de kans om hun kinderen in de gaten te houden. De Wanderwatch laat door middel van een gps-tracker zien waar een kind is en heeft een chatfunctie waarmee berichten verstuurd kunnen worden.

In zee met Intertoys

Karssemakers heeft zich samen met haar partner op de ontwikkeling van het horloge gestort. “Het begon met een wild plan, werd steeds concreter, toen vonden we dat we er echt voor moesten gaan en we hebben onze banen opgezegd. Dat is nu meer dan drie jaar geleden. Eind 2017 zijn we live gegaan in de Nederlandse markt, in samenwerking met Intertoys. Dat was voor ons op dat moment een droomspeler. Wij waren de eerste start-up waar Intertoys zaken mee deed, voor beiden dus heel spannend. De voorwaarden waren anders dan normaal, anders waren we nu al failliet geweest. Ze hebben ons echt een kans gegeven en als je dan voor het eerst in het grote Sinterklaas-cadeauboek staat, is dat echt geweldig.”

Inmiddels is Intertoys failliet, maar bestaat de Wanderwatch nog steeds. Er zijn tot op heden zo’n duizend exemplaren verkocht. Data laat zien dat de watch blijvend gebruikt wordt. “In de afgelopen week zijn er drieduizend chatmessages gestuurd en vijfduizend positie-updates gevraagd.”

Groeiende kindersmartwatch-markt

Karssemakers is ondanks de stevige concurrentie redelijk zeker van de toekomst van de Wanderwatch. “Wij zijn de eerste en enigen die een watch hebben ontwikkeld vanuit het perspectief van het kind. Alle andere horloges zijn ontwikkeld vanuit het perspectief van de ouder. Er is een toegevoegde waarde voor ouders, maar kinderen denken dan: what’s in it for me? Wij hebben de propositie helemaal omgedraaid en het heel gedegen ontwikkeld. Het is een robuust product waarbij veiligheid voorop staat.” Marktonderzoeker Gardner voorspelt dat in 2021 een derde van alle verkochte smartwatches kindersmartwatches zullen zijn. “Dat zijn ongeveer 25 miljoen smartwatches per jaar die echt in te kindersegment zitten. Het is een premature markt, maar wel een snel groeiende.”

“Als grote spelers als Apple zich gaan roeren, is de Wanderwatch vrij kansloos”

Wanneer de markt voor kindersmartwatches zo snel gaat groeien als verwacht, is het natuurlijk niet uit te sluiten dat ook grote spelers als Apple zich gaan roeren. Karssemakers snapt dat als dat zou gebeuren, dat de Wanderwatch vrij kansloos is. Tegelijkertijd maakt ze zich niet echt veel zorgen. “Heel veel kinderen hebben een iPad, maar Apple heeft nog nooit een kinderversie gemaakt. Dus ik ga ervan uit dat ze mainstream massmarket blijven koersen, en niet in de kinderniche duiken. Maar dat weet je nooit: time will tell.”

Toekomstplannen

De verdere ontwikkeling van de Wanderwatch staat ondertussen niet stil. “Je kan natuurlijk steeds nieuwe content aanbieden. Dat kan heel simpel, door bijvoorbeeld een nieuw geluidje te introduceren. Je kunt de luchtgitaar doen of een robotbal koppelen met bluetooth. Die kun je dan bedienen door het bewegen van je arm. Dat maakt het heel magisch voor kinderen. Ik ben geen gadgetfreak, maar die bal is echt geweldig.”

Karssemakers en haar partner hebben ook hun zinnen gezet op buitenlandse expansie. Daartoe brachten zij onder meer een bezoek aan de CES, de grootste speelgoedbeurs ter wereld. “Het is een waanzinnig spektakel, echt ongelooflijk. We hebben daar iedereen gesproken die we wilden spreken: investeerders, retailers, media, producenten van onderdelen, toeleveranciers. Iedereen en ook op het goede niveau. We hebben nu investeerders aan boord, maar zijn voor de internationale uitrol en opschaling ook op zoek naar nieuwe. Er is een sterke basis in Nederland, maar we willen groter worden. We zien om te beginnen in het Duitstalige gebied een grote markt. En dan verder.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!