De week op social: Facebook filtert nieuws, Snapchat Stories is overal en Google test Bulletin

27 januari 2018, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: alweer een aanpassing van de Facebook-nieuwsstroom, Snapchat brengt Stories naar mensen zonder Snapchat, Instagram lanceert gif-stickers, Twitter ‘cropt’ via machine learning, een nieuwe soort posts op Facebook en een test van Google met een lokaal nieuwsplatform genaamd Bulletin.

Tweede grote aanpassing nieuwsstroom Facebook

Facebook aanpassing nieuwsstroom

Facebook-topman Mark Zuckerberg maakte vorige week een drastische koerswijziging bekend. Voortaan krijgen berichten van vrienden en familie meer aandacht in de nieuwsstroom dan publieke berichten. Achterliggende gedachte is dat sociale interactie hoort bij Facebook en veel publieke berichten (waaronder die van bedrijvenpagina’s) weinig interacties tonen. Die publieke berichten zakken nu weg in de nieuwsstroom en zijn daardoor minder zichtbaar. Zuckerberg schat in dat het percentage nieuws in de nieuwsstroom zal dalen van 5 naar 4 procent, ofwel een reductie van 20 procent.

De CEO vervolgt deze week met de aankondiging van een tweede grote aanpassing: de kwaliteit, informativiteit en betrouwbaarheid van nieuwsberichten bepalen de zichtbaarheid van nieuws.

Facebook heeft zich de vraag gesteld wie de beste beoordelaar kan zijn van nieuwsberichten. Het oordeel is gevallen op de Facebook-community. Vanaf nu krijgen leden de vraag of ze een nieuwsbron kennen, en zo ja, of ze die nieuwsbron betrouwbaar vinden. Zo filtert de community vanzelf de nieuwsbronnen van hogere kwaliteit die meer aandacht krijgen en de nieuwsbronnen die wegzakken omdat ze lager scoren op vertrouwen.

Bron: Facebook

Snapchat Stories naar mensen zonder Snapchat

Snapchat

Snapchat dankt zijn succes aan Stories. De dienst ondersteunt nu drie varianten van Stories: Officiële Stories, Onze Stories en Zoek Stories. De officiële Stories zijn van bekendheden en speciale gebruikers van Snapchat. ‘Onze Stories’ is een selectie van Snaps die genomen zijn bij grote evenementen. Zoek Stories verschijnen als je een zoekopdracht start op de app.

Instagram’s copycat van Snapchat Stories heeft de gele gigant onder druk gezet. De groei van het aantal Instagram-gebruikers is sterk gestegen, de groei van Snapchat blijft achter. Daar wil Snapchat nu verandering in brengen.

Deze week rolt Snap een innovatie uit waarmee je Stories kunt delen met mensen die geen Snapchat gebruiken. De nieuwe feature is alleen beschikbaar voor iedereen die het nieuwe redesign heeft van Snapchat. Mocht jij dat nieuwe design hebben, dan kun je via de optie “Share Story” je verhaal nu ook delen via tekstbericht, e-mail of andere sociale media. Daarmee opent een nieuwe weg naar een breder publiek voor Snapchat Stories.

Bron: TheNextWeb

Gif-stickers en vrij foto-formaat op Instagram

Instagram Gifjes in Stories

Ook Instagram dankt zijn succes dus aan Stories, de copycat van Snapchat. Sinds de uitrol van Stories heeft de foto-app veel nieuwe Story-features toegevoegd: gewone stickers, locatiestickers, hashtagstickers en polls. Instagram breidt het arsenaal om Stories op te leuken nu verder uit met gifjes. Het aanbod aan duizenden gifjes is afkomstig van Giphy.

Instagram rolt daarnaast een update uit waarmee je foto’s in elk formaat kunt uploaden naar Instagram. Je kunt foto’s nu in hun originele formaat posten, en als je foto niet helemaal past dan vult Instagram het scherm op met een aangepaste kleurgradatie.

Bron: Instagram

Twitter cropt foto’s via machine learning

Twitter Smart Autocropping

Twitter staat toe dat je afbeeldingen in diverse formaten kunt uploaden. Het beste formaat is een 2 x 1 ratio, en ideaal is de afmeting 1024 x 512 pixels. Formaten die hiervan afwijken zal Twitter croppen. Tot nu toe past Twitter gezichtsherkenning toe om vast te stellen welk deel zichtbaar te maken na het croppen.

Dankzij de ontwikkeling van machine learning introduceert Twitter nu een meer geavanceerde methode om foto’s te croppen. Snelle neurale netwerken en slimme detectiemethoden van de meest interessante delen van een foto, maken nu automatisch croppen mogelijk met behoud van het meest interessante deel van de afbeelding. De update zal deze week uitrollen naar Twitter.com, iOS en Android.

Bron: TheVerge

Facebook lanceert nieuw type post voor lijstjes

Een oplettende Facebook gebruiker spotte deze week een nieuwe type Facebook-post: ‘Lijst’. De naam van de post zegt het al: met Lijst-berichten maak je een lijst met meerdere items die genummerd in volgorde verschijnen met een mooi achtergrondkleurtje. Hieronder zie je een voorbeeld:

Bron: Facebook

Google test lokaal nieuwsplatform Bulletin

Google Bulletin App

Google bouwt momenteel een nieuw platform voor lokaal nieuws. Het platform heet Bulletin en biedt iedereen de mogelijkheid nieuwsverhalen te delen als tekst, foto of video. Je verhaal deel je via de mobiele Bulletin-app. De test loopt momenteel in twee Amerikaanse steden: Nashville, Tennessee, en Oakland, Californië.

Bron: TheNextWeb

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!