De week op social: 1,37 miljard DAU’s voor Facebook, stopmotion op Instagram en Snapchat Pixelcode
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook groeit met 16 procent, Snapchat introduceert een conversion tracking pixel, Instagram rolt 2x Story Previews uit in nieuwsstroom, LinkedInPremium Insights nu met benchmarkdata voor bedrijvenpagina’s, Microsoft voegt LinkedIn-profielen toe aan Outlook.com, Instagram introduceert stopmotion camera voor Stories en Facebook voegt drie features toe aan dynamische reisadvertenties.
Het aantal dagelijkse gebruikers op Facebook groeit met 16 procent
Facebook publiceert deze week de financiële resultaten tot en met het derde kwartaal van 2017. En het ziet er goed uit voor de blauwe gigant: er is een groei in het aantal dagelijkse actieve gebruikers (DAU) van 16 procent ten opzichte van een jaar geleden. Momenteel telt Facebook 1,37 miljard dagelijkse actieve gebruikers.
De advertentie-inkomsten laten eveneens een groei zien (van 49 procent) en dat zorgt voor een omzet van10,14 miljard. Het grootste deel daarvan, namelijk 88 procent, is omzet vanuit mobiele advertenties.
In een toelichting bij de cijfers gaf CEO Mark Zuckerberg aan dat Facebook naast aandacht voor de financiële resultaten ook extreem veel belang hecht aan de integriteit en veiligheid van het platform. Zuckerberg zei dit met de volgende woorden:
And we saw good results in the business, where total revenue grew 47% year-over-year and we had our first quarter with more than $10 billion in revenue.
But none of that matters if our services are used in ways that don’t bring people closer together — or if the foundation of our society is undermined by foreign interference.
I’ve expressed how upset I am that the Russians tried to use our tools to sow mistrust. We build these tools to help people connect and bring us closer together. They used them to try to undermine our values. What they did is wrong and we’re not going to stand for it.
…We’re working with congress on legislation to make advertising more transparent…
…We’re also working with other tech companies to help identify and respond to new threats, because as we’ve now seen, if there’s a national security threat involving the internet, it will affect many of the major tech companies. And we’ve announced a number of steps to help keep this kind of interference off our platform.
Mocht je interesse hebben in de volledige toelichting van Mark Zuckerberg dan kun je die hier lezen.
Bron: Facebook
Snapchat introduceert conversion tracking pixel
Meten is weten is een bekend adagium van marketeers. De meeste sociale platformen bieden marketeers pixelcode waarmee ze het (browse)gedrag van hun gebruikers kunnen volgen. Onmisbaar om de effectiviteit van socialmediacampagnes te kunnen meten. Snap Inc. lijkt daar nu ook eindelijk van overtuigd te zijn.
Snap Inc. zet de eerste stappen in performance-based adverteren met de introductie van de Snap Pixel. Via Snapchat’s campagnemanager kun je een pixelcode aanmaken die gekoppeld is aan je (e-commerce)website.
Vervolgens kun je conversies traceren door het plaatsen van de pixelcode op de pagina die relevant is voor je conversie. Je kunt daarbij diverse conversie-events aangeven; aankoop, content bekeken, inschrijving of pagina bekeken. De pixelcode werkt momenteel alleen met de verticale video-advertentie op Snapchat en registreert een conversie tot 28 dagen nadat iemand de advertentie gezien heeft.
Bron: Marketingland
Instagram rolt XL Story Previews uit in feed
Stories op Instagram zijn heel populair (momenteel 250 miljoen gebruikers) en het sociale netwerk doet er alles aan om dat zo te houden. Als je nu door je timeline scrollt, zul je halverwege verrast worden door Story-previews in maat XL. Instagram bevestigt dat de slider halverwege de feed Story-previews toont die twee keer zo groot zijn als de Story-previews bovenaan de feed. Niet te missen dus!
Geen idee of Instagramgebruikers hier blij mee zijn, maar voor marketeers is het een ideale manier om de aandacht te krijgen met Stories.
Bron: TechCrunch
LinkedInPremium Insights nu met benchmarkdata voor bedrijvenpagina’s
LinkedIn Premium geeft je meer inzicht in wie je profiel bekijkt en geeft je daarnaast direct toegang tot mensen buiten je directe netwerk. Sinds vorig jaar hebben Premium-gebruikers ook toegang tot statistieken bij het bezoek van bedrijvenpagina’s. Het gaat daarbij om groeicijfers van het aantal medewerkers, uitsplitsing naar functies en inzage in aantal nieuwe medewerkers.
LinkedIn voegt daar deze week peer benchmarking aan toe. Met deze optie kun je nu de groeiperformance van je bedrijf vergelijken met concurrerende bedrijven. Zo krijg je onder andere inzage in groei van het aantal medewerkers en groei van het aantal vacatures uitgesplitst naar functies bij je concurrenten.
Bron: LinkedIn
Microsoft voegt LinkedIn-profielen toe aan Outlook.com
Outlook.com, Microsoft’s webmailservice, rolt deze week de optie uit om profielinformatie van LinkedIn van e-mail contacten te bekijken. Zodra in Outlook op een e-mailcontact klikt, open je een mini-versie van LinkedIn met een profielfoto van je contact, informatie over de werkhistorie en gemeenschappelijke contacten. De nieuwe functie is binnenkort beschikbaar voor alle Outlook-gebruikers.
Bron: Microsoft
Instagram introduceert Stop-motion camera voor Stories
Instagram Stop-motion video from Juan Felix on Vimeo.
Stopmotion is een techniek waarbij je een serie foto’s neemt die je vervolgens aan elkaar plakt als een animatiefilmpje (GIF). Instagram voegt deze techniek nu toe aan Stories. Nadat je de serie foto’s hebt genomen, kun je via een story-editingtool stickers en tekst toevoegen. Mocht je de stopmotion feature willen testen, klik dan op je Story-camera en scroll naar rechts om de functie te openen. Zodra je klaar bent met het nemen van foto’s, druk op je Done en kun je je gif’je opleuken met stickers, hashtags of filters.
Bron: TheVerge
Facebook voegt 3 features toe aan dynamische reisadvertenties
Met Facebook dynamische advertentie toon je automatisch producten uit je productcatalogus. Deze dynamische advertenties bieden je targeting op grond van interesses en zo toon je gericht een product aan een meer kansrijke doelgroep op Facebook.
Uit Facebook data blijkt dat mensen die nadenken over het boeken van een reis lange tijd op Facebook doorbrengen en het aanbieden van dynamische reisadvertenties op Facebook ligt daarom voor de hand. Facebook breidt deze dynamische reisadvertenties nu uit met drie nieuwe features: het promoten van hotels en vluchten, targeting van een breder publiek en creatieve opties zoals een tekst-overlay.
Bron: Adweek