De week op social: Facebook gaat snelle websites belonen & pakt nepnieuws aan + visual search is hot

5 augustus 2017, 07:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook beloont websites die sneller laden met meer zichtbaarheid, Facebook voegt meer bronnen toe om verspreiding van nepnieuws te voorkomen, Facebook wijzigt statistieken van gedeelde videocontent, YouTube kondigt verwijdering van de video-editor aan, Pinterest plaatst zoekvenster en Lens-camera op startpagina en Google voegt speciale symbolen toe aan afbeeldingen in zoekresultaten.

Facebook beloont websites die sneller laden met meer zichtbaarheid

Google pusht eigenaren van websites al tijden om de snelheid van hun website zo veel mogelijk te optimaliseren. Volgens Google verliezen de helft van de websites namelijk hun bezoekers omdat de website te traag is (je kan de laadsnelheid van je website op mobiel trouwens testen met Google Test My Site). Nu steeds meer activeit op Facebook mobiel is, wil Facebook ook een hoge laadsnelheid gaan belonen. Dat doen ze door websites die sneller laden een hogere rangorde te geven in de newsfeed om ze zo dus meer zichtbaarheid te geven. Wellicht tijd om de laadsnelheid van je website op mobiel vandaag nog te checken?

Bron: Facebook

Facebook voegt meer bronnen toe om verspreiding van nepnieuws te voorkomen

Facebook gerelateerde artikelen

Sinds Facebook beschuldigt werd de presidentsverkiezingen te hebben beïnvloed door het verspreiden van nepnieuws, staat de geloofwaardigheid van de sociale gigant als nieuwsbron onder druk. Facebook werkt er hard aan om die geloofwaardigheid terug te winnen. Zo lanceert Facebook deze week in verschillende landen, waaronder Nederland, gerelateerde artikelen die verschijnen na het posten van een nieuwsbericht in de newsfeed.

Onduidelijk is welk algoritme Facebook exact gebruikt voor de selectie van gerelateerde artikelen naast het hoofdbericht, maar de gedachte achter deze gerelateerde artikelen is om meerdere perspectieven op een nieuwsfeit te tonen. Zo hoopt Facebook haar nieuwslezers een genuanceerder beeld te geven van berichten en hoopt hiermee de polarisatie door het verspreiden van nepnieuws te verminderen.

Bron: TechCrunch

Facebook wijzigt statistieken van gedeelde videocontent

Facebook heeft geluisterd naar producenten van videocontent en re-sharers die videocontent met hun publiek delen. Uit deze inventarisatie zijn een aantal wijzigingen voortgekomen met betrekking tot de statistieken over het delen van video’s op Facebook. Zo krijgen re-sharers die een video delen minder inzicht in de exacte kijkcijfers van de producenten van deze video’s, maar meer inzicht in de kijkcijfers van het publiek waarmee de video gedeeld is.

Naast dagelijkse views van hun publiek krijgen re-sharers cijfers over de interactie (leuk vinden, reageren, delen) met de video. Deze cijfers geven re-sharers een beter idee hoe populair deze videocontent is onder hun eigen publiek.

Daarnaast krijgen re-sharers die een video delen een geaggregeerd inzicht in demografische kenmerken van kijkers en informatie over de geografische locatie.

Voor producenten heeft Facebook meer data toegevoegd over de pagina’s die hun videocontent delen. Cijfers die beter inzicht geven in hoe het bereik van videocontent beïnvloed wordt door het deelgedrag van die pagina’s.

Bron: Facebook

YouTube kondigt verwijdering video-editor aan

Redelijk onopvallend op een productforum heeft YouTube onlangs aangekondigd de eigen video-editor per 20 september te verwijderen. Volgens YouTube wordt de ruwe video-editor te weinig gebruikt. Mocht je nog niet bewerkte videobestanden hebben opgeslagen in de editor, zorg er dan voor dat je ze voor 20 september hebt gedownload.

Bron: Google

Pinterest plaatst zoekvenster en Lens-camera op startpagina

Pinterest app update

Pinterest is bij uitstek een visuele zoekmachine om inspiratie op te doen voor nieuwe ideeën. Pinterest wil het zoeken via de app nog makkelijker maken. Vandaar dat deze week de iOS-app een update krijgt waarbij het zoekvenster en de Lens-camera direct zichtbaar zijn bovenaan je nieuwsstroom. Zodra je de app opent, kun je nu meteen je zoekopdracht starten. Je kan met de Lens-camera ook een foto nemen van een voorwerp in je omgeving en dan krijg je direct een selectie aan gerelateerde voorwerpen te zien.

Bron: Pinterest

Google voegt speciale symbolen toe aan afbeeldingen in zoekresultaten

Het lijkt dat Google geïnspireerd is door Pinterest: ook Google gaat extra symbolen toevoegen aan afbeeldingen. Door op zo’n symbool te klikken krijg je toegang tot nog meer gerelateerde zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld zoekt op een afbeelding van een cupcake, kan Google je een symbool tonen voor recepten van cupcakes of een symbool voor een video over het maken van een cupcake.

Google visuele symbolen voor zoekresltaten

Een feature die erg doet denken aan Pinterest Instant Ideas: het cirkelsymbool onderaan een Pin waarmee je toegang krijgt tot nieuwe Pins.

Bron: Google

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!