De week op social: albums op Instagram, stories via Whatsapp en geld verdienen met video op Facebook

25 februari 2017, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook biedt videomakers nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen, Instagram introduceert albums met 10 foto’s en/of video’s, Snapchat Spectacles online te koop in de VS, Twitter maakt DM-berichten persoonlijker, Google vervangt HR-Headset door virtuele gezichtsuitdrukking en Google Data Studio nu gratis beschikbaar voor iedereen.

Whatsapp lanceert Status, een kopie van Snapchat Stories

Chatapp Whatsapp introduceert Status, een feature waarmee je encrypted video’s en fotoberichten kunt sturen. De berichten verdwijnen na 24 uur. Met Status transformeert Whatsapp in een nieuwe concurrent voor Snapchat. De Status-feature, die als aparte tab verschijnt in de app, rolt deze week wereldwijd uit naar gebruikers op iOS, Android en Windows Phone.

Via de privacyinstellingen bepaal je met welke (selecte) groep binnen je contacten je je statusupdate deelt. De ontvangers van je bericht kunnen een privéreactie plaatsen. Je kunt je status updates verfraaien met emoij’s, tekst en tekeningen. Naast foto’s en video’s kun je ook gifs versturen.

Bron: TechCrunch

Facebook biedt videomakers nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen

Facebook introduceert nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen met je videocontent. Deze week rolt het platform drie video-advertentieupdates uit:

  1. Alle gekwalificeerde uitgevers kunnen geld verdienen met in-stream videoadvertenties, zowel op hun eigen website als via apps in het audience netwerk. De advertenties verschijnen aan het begin of in het midden van de video’s. Voor meer informatie bezoek je Audience Network by Facebook.
  2. Uitbreiding van het aantal Facebookpagina’s en -profielen in de Verenigde Staten die advertentiebreaks kunnen toevoegen aan livevideo (in beta test). Deze breaks zijn alleen beschikbaar voor video’s met minimaal 300 mensen die tegelijkertijd live kijken. De pagina’s die in aanmerking komen moeten minimaal 2.000 volgers hebben. De livevideomakers krijgen een deel van de advertentie-inkomsten. Voor meer informatie bezoek je Ad Breaks.
  3. Het testen van advertentiebreaks in on-demand video met een select groepje Facebookpartners. Videomakers kunnen deze breaks toevoegen aan video’s die ze uploaden of die beschikbaar zijn via de videobibliotheek op hun pagina. Facebook verwacht deze feature na de test verder uit te rollen naar andere partners.

Naar verwachting hoopt Facebook met deze nieuwe advertentie-inkomsten meer gebruikers aan te zetten tot het maken van videocontent en genereert het tevens nieuwe inkomsten voor Facebook.

Facebook Ad Breaks

Bron: Facebook

Instagram maakt delen van 10 foto’s en/of video’s per bericht mogelijk

Tot voor kort moest je als Instagramgebruiker een keuze maken uit al je foto’s en video’s voor je update op de app. Vanaf deze week is dat niet meer nodig. Instagram rolt een albumfeature uit waarmee je in één bericht tot maximaal 10 foto’s en/of video’s kunt toevoegen aan je bericht. De foto’s en/of video’s verschijnen in een slider die je door horizontaal te scrollen kunt bekijken. Je kunt de volgorde van de foto’s wijzigen voordat je ze post, en voor elke foto kun je een aparte filter kiezen. Deze feature opent nieuwe mogelijkheden voor marketeers en lijkt bijvoorbeeld ideaal om stap voor stap een tip te delen.

Instagram album

Bron: Instagram

Snapchat Spectacles online te koop in de VS

De populaire brillen van Snapchat, genaamd Spectacles, waarmee je videosnaps van tien seconden kunt opnemen, waren tot voor kort alleen via speciale automaten te koop. De automaten verschenen op diverse plekken in de Verenigde Staten en zodra geïnteresseerden de lokatie wisten waren de Spectacles in no time uitverkocht. Vandaar het goede nieuws dat Snap Inc., nu geregistreerd als camerabedrijf, gestart is met de online verkoop van Spectacles. Voorlopig nog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar wie weet snel ook elders in de wereld. De brillen zijn momenteel voor $129 te koop.

Bron: TheVerge

Google vervangt VR-Headset door virtual reality-gezichtsuitdrukkingen

Virtual Reality biedt nieuwe mogelijkheden om de wereld te ervaren. Volgens Google is het lastig om de virtuele ervaring die je ondergaat te delen met anderen. Dankzij mixed reality kan het publiek meekijken met de VR-gebruiker door het combineren van virtual reality beelden met opnames van de gebruiker voor een groen scherm.

Het publiek ziet zo via videobeelden wat de VR-gebruiker meemaakt. Wat volgens Google nog mist zijn de gezichtsuitdrukkingen van de gebruiker. Google Machine Perception-onderzoekers werken nu samen met Daydream Labs en YouTube Spaces aan een oplossing. Daarbij bouwen ze het gezicht op van de gebruiker in een 3D-model. Met een combinatie van allerlei technieken wordt de VR-headset vervangen door een 3D-weergave van het gezicht met bijbehorende gezichtsuitdrukkingen.

Bron: Google Research

Twitter introduceert persoonlijke klantervaringen in direct bericht

Twitter lanceert een nieuwe feature om klantervaringen via DM’s persoonlijker te maken. In een samenwerking met T-Mobile introduceert Twitter persoonlijke profielen voor medewerkers van de mobiele provider. @TMobileHelp is het eerste account met deze nieuwe feature. Zodra een klant een vraag stelt via een DM, ontvangt hij een reactie met het persoonlijke profiel van de T-Mobile medewerker.

Bron: Twitter

Google Data Studio gratis beschikbaar voor iedereen

Vorig jaar introduceerde Google Data Studio, een rapportagetool waarmee je snel en handig dashboards kunt maken met Google data. Tot nu toe was de tool alleen beschikbaar vanaf vijf rapportages. Vanaf deze week is de rapportagetool gratis beschikbaar voor iedereen zonder limiet voor het minimum aantal rapportages.

Bron: Google

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!