De week op social: live op Insta met je vrienden, Facebook blijft een copycat en Twitter Bookmarks

25 november 2017, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe, Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie, Facebook lanceert chatbotcompetitie, Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K foto’s, Twitter noemt Save for Later-feature ‘Bookmarks’ en Messenger test kopie van Snapchat Streak.

Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe

Instagram ga live met een vriend

Het aantal Instagramgebruikers in Nederland is naar schatting gestegen naar 4 miljoen. De stijging komt met name door Stories, de Snapchatkopie om verhalen te vertellen met foto’s of video’s die na 24 uur weer verdwijnen.

Stories maak je met de Instagramcamera die linksboven de app verschijnt. Met deze camera kun je naast Stories ook livevideo’s starten. Zodra één van je vrienden live is, ontvang je een notificatie (als je live-notificaties geactiveerd hebt in je instellingen). Vanaf deze week kun je via de opmerkingen op een verzoekknop klikken om samen met je vriend live te gaan. Zodra je vriend het verzoek om live in de ‘uitzending’ te verschijnen accepteert, krijg je een bevestiging. Het scherm splitst in tweeën zodat je allebei live kunt uitzenden.

Onderaan het scherm staat een icoontje met de twee gezichten om aan te geven dat je samen met iemand anders live bent. Dit icoon toont tevens een getal dat het aantal verzoeken weergeeft om samen live te gaan.

Bron: Instagram

Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie

PayPal extensie in Messenger

PayPal en Facebook verruimen de betaalmogelijkheden via Facebook Messenger. Verkopers kunnen dankzij een PayPal-extensie in Messenger direct een factuur/rekening sturen naar kopers. Als je met een koper een chat start, klik je het plus-icoon naast het chatvenster om de extensies te openen. Zodra je PayPal kiest in de extensies, kun je een factuur/rekening aanmaken met de naam van de koper, beschrijving van het product, de prijs en het aantal.

De koper kan direct betalen door te klikken op de ‘Betaal met PayPal’-knop in de factuur. Net als bij reguliere PayPal-transacties, is de koper beschermd zodra de betaling is verwerkt.

Vooralsnog lijkt deze extensie beperkt beschikbaar te zijn, maar ik verwacht zeker een uitrol wereldwijd.

Bron: TechCrunch

Facebook lanceert chatbotcompetitie

Chatbot competitie Facebook

Om bedrijven uit te nodigen na te denken over Messenger en de inzet van chatbots, lanceert Facebook nu haar eerste ‘bot makeover contest‘. In samenwerking met chatbotbedrijf ManyChat, nodigt Facebook bedrijven uit om hun plan voor de inzet van chatbots te presenteren. In het plan geef je aan hoe je Messenger en andere digitale marketingkanalen momenteel gebruikt voor je bedrijf, je visie op een bot makeover en een toelichting waarom Messenger zo belangrijk is voor je bedrijf.

De chatbotwedstrijd is helaas alleen toegankelijk voor bedrijven gevestigd in één van de 50 staten in de VS, het district van Colombia of Puerto Rico, 100 of minder medewerkers hebben en Messenger al op één of andere wijze gebruiken.

Bron: Facebook

Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K

Messenger 4K resolutie

Chatapps zoals Messenger veranderen de manier waarop we met elkaar communiceren. Naast tekst, gebruiken we emojis, gifs, video’s en foto’s. Volgens Facebook versturen ‘we’ maandelijks 17 miljard foto’s via Messenger. En de eisen van fotokwaliteit nemen steeds maar toe. Om daaraan tegemoet te komen, investeert Facebook in hoge fotokwalteit met de introductie van 4K-resolutie via Messenger. Als je smartphone het ondersteunt, kun je nu foto’s van 4,096 x 4,096 pixels per afbeelding ontvangen en versturen via Messenger.

Bron: Facebook

Twitter noemt Save for Later-feature ‘Bookmarks’

In oktober ontdekten sommige Twitteraars een ‘bewaar voor later’-feature in hun Twitteraccount. Met deze bookmarkingtool kun je Tweets in je feed markeren en opslaan in een archief.

De meeste social media hebben zo’n bookmarkingtool omdat de hoeveelheid content zo groot is, dat de tijd om alles direct te lezen of te bekijken ontbreekt. Met dit archief kun je content scannen en er later op terug komen. Een handige tool voor ‘content curators’ die op zoek zijn naar zogenaamde ’third-partycontent’ voor hun doelgroep.

Deze week maakt Tina Koyama, productdesigner bij Twitter, in een tweet bekend dat de feature nu een naam heeft: ‘Bookmarks’. Heel origineel.

Mocht je de Bookmarks-feature al kunnen gebruiken, laat dan in een reactie weten wat je ervan vindt.

Bron: TechCrunch

Messenger test kopie van Snapchat Streak

Snapchat Streaks zijn populair onder jongere Snapchatgebruikers. Als je met iemand dagen achter elkaar hebt gesnapt, verschijnt een getal naast het vuursymbool om aan te geven hoeveel dagen je achtereenvolgens met een vriend/vriendin snapt. De uitdaging is de streak zolang mogelijk te maken.

Facebook kopieert alles wat populair is op Snapchat en nu dus ook de Snapchat Streak. Een woordvoerder van Facebook bevestigt dat het hier om een test gaat met als doel ‘grappige feiten te delen over de mensen met wie je chat via Messenger’. Natuurlijk is het doel ook om meer mensen langer aan het ‘Messengen’ te krijgen.

Mocht je een deelnemer zijn in de test, dan zie je een pop-upscherm zodra je meerdere malen achtereenvolgens met iemand chat via Messenger. Voor elke conversatie verschijnt een uniek symbool om aan te geven hoelang je streak is.

Ik ben benieuwd hoe de test uitpakt: of mensen dit irritant vinden, of juist leuk en uitnodigend om meer te chatten via Messenger. Voor Facebook in ieder geval een interessante omgeving om meer adverentie-inkomsten te genereren.

We gaan het zien.

Bron: Mashable

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!