De week op social: slimmer netwerken op LinkedIn, bots vinden in Messenger, redesign Google Nieuws
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: LinkedIn rolt nieuwe netwerkfeatures uit, Google’s software neemt je doodles over en rolt redesign van Google Nieuws uit, Facebook beperkt de mogelijkheid om linkpreviews te wijzigen, maakt de Messenger-assistent ‘M’ slimmer en maakt bots en bedrijven beter vindbaar en videochatten leuker,
LinkedIn rolt nieuwe netwerkfeatures uit
LinkedIn is bij uitstek een businesstool om te netwerken. Om dat te verbeteren rolt LinkedIn nieuwe features uit, zoals:
- Search Appearances waarmee je meer informatie krijgt over de mensen die je vinden op LinkedIn. Naast het aantal mensen dat je profiel heeft gevonden op LinkedIn krijg je inzicht in het bedrijf en de functietitels van de personen.
- Een drag en dropfunctie waarmee je nu eenvoudiger de ervaringensectie kunt aanpassen door de functies die het belangrijkste voor je zijn bovenaan te plaatsen.
- Naast een reactie in tekst kun je nu ook reageren met een plaatje. Soms zegt een plaatje namelijk meer dan al die woorden.
- Quick reply geeft je suggesties voor een reactie op een bericht voor als je weinig tijd hebt om te reageren. Weet je niet meteen hoe te reageren, maak dan gebruik van de quick reply-suggesties. Hoe dat werkt zie je in de volgende video:
Bron: LinkedIn
Messenger maakt bots en bedrijven beter vindbaar
De chatapp Messenger is populair. En steeds meer bedrijven ontdekken het gemak om via Messenger te chatten met hun klanten. Sommigen bedrijven kiezen daarbij voor een bot die automatisch kan reageren op een chatbericht met een vooraf geprogrammeerd bericht.
Tijd voor Facebook om die bedrijven, plaatsen en bots beter vindbaar te maken in Messenger. Vandaar de uitrol van de nieuwe zoekfunctie Discover. Met die nieuwe zoekfeature kun je zoeken naar bots of bedrijven op categorie, recente activiteit of populaire onderwerpen.
Dankzij Discover kunnen nu meer bedrijven en bots onder de aandacht komen van Messengergebruikers. Discover is momenteel beschikbaar voor alle Messengergebruikers in de Verenigde Staten. Hopelijk volgt een snelle uitrol naar de rest van de wereld inclusief ons land.
Bron: Adweek
Messenger maakt videochatten leuker
Facebook rolt nieuwe features uit om videochats met vrienden leuker te maken. Zo zijn er geanimeerde reacties, filters, maskers, effecten en het maken van screenshots. De features zijn beschikbaar voor zowel één-op-één chats als groepschats.
Bron: Facebook
Google’s software neemt je Doodles over
Google Brain, de artificiële intelligentie(AI)-afdeling van de zoekgigant, test een webapp die je doodles (krabbels) overneemt. Zodra je iets tekent met een herkenbare vorm, neemt de AI-software het automatisch over en maakt het de tekening verder af.
De software, Sketch-RNN, leert continu van door mensen gemaakte doodles en ligt aan de basis van software-ontwikkeling waarmee echte objecten kunnen worden herkend.
Bron: TheVerge
Facebook beperkt mogelijkheid om linkpreviews te wijzigen
Facebook heeft onder vuur gelegen over het verspreiden van nepnieuws. De sociale gigant werkt hard aan het vasthouden van hun geloofwaardigheid als nieuwsbron en het voorkomen dat publicaties op het platform misbruikt worden.
Zo rolt Facebook nu een nieuwe Graph API uit die voorkomt dat je de preview informatie (Open Graph metadata) bij een URL (link) kunt wijzigen. Tot op heden kon je de Open Graph-afbeelding, -titel en -beschrijving bij een linkbericht wijzigen, maar met de nieuwe Graph API versie 2.9 is dat voorbij.
Concreet betekent dit dat je als uitgever of blogger goed moet nadenken over de afbeelding, titel en beschrijving die Facebook’s crawlers mogen lezen als iemand de link op Facebook plaatst. Zodra de link is geplakt in de publisher op Facebook kun je geen wijzigingen meer aanbrengen.
Voor uitgevers betekent dit dat niemand de link bij een bericht kan misbruiken als zogenaamde betrouwbare bron en er dan een eigen misleidende afbeelding, titel of beschrijving bij kan plaatsen. Dit alles dus met het doel bronnen zekerheid te geven dat hun linkberichten ongewijzigd geplaatst worden op Facebook.
Bron: Facebook
Google rolt redesign van Google Nieuws uit
Google wil nieuws toegankelijker maken en rolt daarom een nieuw design uit van Google nieuws. De site is volgens Google makkelijker te navigeren met een kaartformaat die een mini-afbeelding toont met de titel en de bron van het nieuws. De navigatie op onderwerpen is te vinden in een menu aan de linkerzijde dat op maat is te maken door onderwerpen toe te voegen of te verbergen.
Bron: Google
Facebook maakt Messenger-assistent ‘M’ slimmer
Facebook Messenger is een belangrijk platform voor chatbotintegraties. En Messenger zelf maakt ook gebruik van een bot, met de naam ‘M’. De slimme assistent ‘M’ krijgt weer nieuwe features die hem nog slimmer maken, zoals:
- M geeft pro-actief advies om linkberichten, video’s of andere content op te slaan zodat je het later kunt bekijken
- Als je met iemand chat die op die dag jarig is, zal M een suggestie doen voor een felicitatie
- Als iemand in een chat aangeeft om die persoon te bellen zal M een video of voice-beloptie tonen
Bron: Adweek