De week op social: Snapchat aantrekkelijker voor adverteerders met ‘selfie lens filter games’

7 januari 2017, 08:00

Welkom bij deze eerste editie van een nieuwe wekelijkse rubriek, waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met de nieuwsitems die de afgelopen week opvielen.

Disney introduceert shows voor Snapchat

Nu de aandacht van jongeren steeds meer verschuift van traditionele televisie naar platforms als Snapchat, ligt het voor de hand dat mediabedrijven volgen. Een van de grotere creatieve mediabedrijven ter wereld, The Walt Disney Company, heeft laten weten shows te gaan produceren voor Snapchat. We kijken met grote belangstelling uit naar het type shows dat Disney aan de jongste Snapchat-gebruikers zal presenteren.

Bron: Business Insider

Snapchat lanceert ‘selfie lens filter games’

Met de introductie van filters heeft Snapchat het nemen van selfies een nieuwe dimensie gegeven. Met selfie lens filter games gaat Snapchat nog een stap verder. Snapchat maakt het niet alleen leuker om selfies te nemen, de ‘selfie lens filter games’ nodigen je uit je hoofd te bewegen en zo punten te verdienen. Deze games kunnen een belangrijke bron van advertentie-inkomsten worden voor Snapchat.

Een voorbeeld van zo’n selfie filter game is ‘Santa’s Helper‘, een eenvoudige en leuke game die Snapchat lanceerde tijdens de kerstdagen. Met de game krijg je een elfenlichaam en door het heen-en-weer bewegen van je device glijd je naar beneden op een skihelling terwijl je cadeautjes verzamelt.

Bron: Techcrunch

Twitter introduceert 360-gradenvideo streaming op Periscope

Periscope test 360-gradenstreaming met een kleine groep partners. Hoewel iedereen de video’s kan bekijken, is het produceren van 360-graden live video voorlopig voorbehouden aan die selecte groep. Momenteel zijn er nog geen plannen bekend over de uitrol van deze nieuwe feature naar het publiek.

Bron: The Verge

Snapchat voegt nieuwe targeting tools toe voor adverteerders

Snapchat voegt een upgrade toe aan haar advertenties. De nieuwste feature heet ‘goal-based bidding‘. Met deze upgrade kunnen adverteerders een doel stellen voor hun advertentie dat verder gaat dan alleen views.

Zo kunnen adverteerders aangeven dat ze interactie willen, zoals het heen en weer ‘swipen‘ van je vingers op advertenties. Adverteerders geven aan hoeveel een swipe waard is en Snapchat optimaliseert het bod zodat kijkers die geneigd zijn te swipen de advertentie te zien krijgen. Snapchat gebruikt machine learning om dit swipegedrag te voorspellen.

Bron: AdAge

Facebook voegt updates toe aan Mentions

Facebook Mentions is de app waarmee bekende artiesten en andere publieke figuren in contact blijven met hun fans/publiek. Een van de opties binnen Mentions is live video. Facebook introduceert een serie updates voor Mentions om de ervaring nog aangenamer te maken. De updates zijn:

  • Team prompts: teamleden kunnen in concept een korte beschrijving opstellen en die ter goedkeuring voorleggen aan de publieke figuur. Teamgenoten kunnen tevens een herinnering opstellen voor de publieke figuur om live te gaan.
  • Comment moderation tool: deze update stelt gebruikers van Mentions in staat woorden en delen van een zin toe te voegen aan een zwarte lijst. Dit voorkomt dat reacties met deze woorden tijdens de live-uitzending verschijnen.
  • Adjustment tray: met deze update krijgen gebruikers van Mentions meer controle over hoe hun uitzending verschijnt op het scherm van de kijkers. Je kunt de uitzending horizontaal (landscape) of verticaal (portrait) weergeven, de helderheid aanpassen of de afbeelding spiegelen om bijvoorbeeld het logo van de sponsor te laten zien.
  • Broadcaster status bar: Facebook test deze nieuwe feature bij een kleine groep gebruikers. De statusbar geeft de gebruiker van Mentions informatie over het audio level, de verbinding en de status van de batterij.

Bron: Facebook

Facebook verwijdert plattegrond van Nearby Friends

Nearby Friends biedt Facebook-gebruikers de optie hun locatie te delen met vrienden die deze feature ook hebben ingeschakeld. In april 2014 introduceerde Facebook deze locatiefeature, compleet met een plattegrond en vermelding van je specifieke locatie.

Afbeelding: Techcrunch/YouTube

Facebook heeft nu besloten de plattegrond te verwijderen en alleen de buurt te vermelden waar iemand van je Facebook-vrienden zich bevindt. Tegelijkertijd test het momenteel een nieuwe feature: ‘Send a Wave‘. Met deze opvolger van Poke kun je een zwaaiende hand sturen naar iemand bij je in de buurt om hallo te zeggen en te laten weten dat je openstaat voor een ontmoeting.

Bron: Adweek

Vine App transformeert in Vine Camera

Op 17 januari wordt de Vine-app Vine Camera. Met deze camera-app kun je nog steeds video-loops opnemen van 6,5 seconden, om ze vervolgens te posten op Twitter of op te slaan op je smartphone. Daarnaast zal Vine het eenvoudig maken voor je Vine-volgers om je te volgen op Twitter. Als je Twitter-account publiek zichtbaar is en gekoppeld aan je Vine-account, verschijnt je Twitter-account in de notificatie ‘Volg ons op Twitter’.

Je kunt je Vines tot 17 januari zowel via de app als via de website vine.co downloaden.

Bron: Vine

Twitter voegt mogelijk edit-functie toe aan tweets

CEO Jack Dorsey maakte via tweets bekend dat Twitter een edit-functie overweegt. Volgens de ceo is dit de meest gevraagde feature van Twitter-gebruikers.

Voorlopig blijft het nog bij het nadenken over de exacte introductie van zo’n edit-feature. De uitdaging ligt in het achteraf editen van een bericht dat door velen is geretweet. Zodra je een tweet van iemand verspreidt, wil je niet het risico lopen dat de zender zijn oorspronkelijke boodschap wijzigt. Volgens Dorsey zou een van de mogelijke oplossingen een timer kunnen zijn die je in staat stelt om je tweet bijvoorbeeld tot 5 minuten na het posten te wijzigen.

Bron: The Telegraph

Medium beëindigt Promoted Stories

Het mediaplatform Medium maakt bekend haar team te verkleinen met eenderde van zijn teamleden. Dit gaat samen met de beslissing om Promoted Stories te beëindigen.

Volgens ceo Evan Williams voldoet het huidige, advertentiegedreven publicatiemodel niet aan de behoeften van mensen op internet. Williams schrijft:

We believe people who write and share ideas should be rewarded on their ability to enlighten and inform, not simply their ability to attract a few seconds of attention.

In zijn blogpost vermeldt Williams dat het nog te vroeg is om te zeggen hoe het nieuwe businessmodel eruit zal zien. De richting die Williams in zijn verhaal aangeeft, is het ontwikkelen van een beloningsmodel gebaseerd op waarde voor de lezers en niet op het in staat zijn enkele seconden aandacht te genereren voor een advertentie.

Bron: Marketing Land

Google optimaliseert voice calling met overname Limes Audio

Google neemt het Zweedse bedrijf Limes Audio over, dat technologie ontwikkelt om voice-communicatiesystemen te verbeteren. Met de overname wil Google de kwaliteit van het geluid in Hangouts en videocalls optimaliseren.

Bron: Google

Instagram lanceert breder kleurenpalet voor iPhone 7 en 7 plus

Co-founder en cto Mike Krieger meldt via Twitter dat het bredere kleurenpalet voor Instagram-foto’s vanaf nu beschikbaar is voor iPhone 7 en 7 Plus. De nieuwe features zijn beschikbaar zonder update van de Instagram-app.

Bron: Techcrunch

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!