De week op social: Videobril voor Facebook, Instagram en Youtube en Instagram Stories op WhatsApp

6 januari 2018, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Acton introduceert zonnebril voor videoberichten via Facebook, YouTube en Instagram, Instagram test posten van Stories op Whatsapp, Snapchat overweegt gebruikers minimaal 3 seconden naar videoadvertenties te laten kijken en Instagram voegt live videofeature toe aan Direct.

Acton introduceert zonnebril voor videoberichten via Facebook, YouTube en Instagram

Bron: Acton Press Kit.

Herinnner je je Spectacles nog? Eind 2016 startte Snapchat met een spraakmakende marketingcampagne om haar Snapbrillen onder de aandacht te brengen. Op vooraf onbekende plekken verschenen gele Spectacle-automaten met een beperkt aantal camerabrillen. De rijen kopers zwelden snel aan en Snap had haar effect bereikt via het op gang brengen van de mond-tot-mondreclamemachine. Hier en daar zag je een Spectacledrager verschijnen om met de bril Snaps van 10 seconden op te nemen (tot een maximum van 30 seconden).

Nu, ruim een jaar later, is het Spectacle avontuur geëindigd in een verliesgevend product. En de hype is ook voorbij.

Echter, deze week viel mijn oog op een bericht van The Verge. Het bedrijf Acton, bekend van elektronische skateboards, introduceert Spectacle-achtige zonnebrillen met een videofunctie voor het posten van berichten op Facebook, YouTube en Instagram. Volgens het bedrijf kun je met de zonnebrillen 8 megapixel foto’s maken en HD video opnemen.

De zonnebrillen bieden een aantal spectaculaire features die veelbelovend klinken, zoals: tot 40 minuten video in vierkant formaat, een batterij die 1,5 uur meegaat, 4GB geheugen en een stof- en waterproof zonnebril.

Vooralsnog zijn de brillen alleen te bestellen als je een fysiek adres hebt in Amerika, maar wellicht verandert dat snel.

Het reclamefilmpje op YouTube is overigens van een knarsentandend slechte kwaliteit. Laten we hopen dat het geen voorbode is van de kwaliteit die je mag verwachten van deze zonnebrillencamera.

Bron: TheVerge

Instagram test posten van Stories op Whatsapp

2017 was zeker het jaar van Instagram. Mede dankzij Stories is Instagram uitgegroeid tot een favoriet platform voor jongeren. En wie de jongeren heeft, heeft nog steeds de toekomst.

Om op het succes van Stories voort te bouwen, introduceerde Instagram nieuwe features om Stories breder te verspreiden. Zo verschenen Instagram Stories in oktober op Facebook en rolde Facebook de Stories feature uit op bedrijvenpagina’s.

En deze week breidt Instagram haar distributiekanalen voor Stories verder uit met Whatsapp. Het gaat hier weliswaar om een test, maar zeker één die aandacht verdient. De Instagram-gebruikers in deze test, kunnen hun Stories direct als een status update posten op Whatsapp. Het bericht is versleuteld en verdwijnt na 24 uur.

Onduidelijk is welke landen precies binnen de testgroep vallen, maar de Whatsapp-sharingfeature kwam onder de aandacht via een TechCrunch-lezer in Brazilië.

Bron: TechCrunch

Snapchat overweegt minimaal 3 seconden skippable videoadvertenties

Snapchat skippable advertenties

Het laatste officiële nieuws van Snapchat dateert van 14 december jl. toen de gele social gigant de nieuwe Lens Studio software lanceerde met de slogan “The World is Your Canvas”. Sindsdien is het stil rondom Snapchat.

Snapchat kampt al een tijd met trage groei van zowel haar gebruikers als advertentie inkomsten, en staat onder druk om meer omzet te genereren dit jaar. Eén van de huidige geruchten volgens insiders is dat Snapchat overweegt om advertentie-onderbrekingen minimaal 3 seconden te laten duren. Deze gedwongen advertentie onderbreking lijkt op de pre-rolladvertenties zoals we die kennen van YouTube. Bij deze advertenties verschijnt de ‘Skip ad knop’ na 5 seconden. Snapchat lijkt nu een soortgelijke ‘delayed-skip-feature’ te overwegen, aldus AdAge. De skip-feature zou het platform aantrekkelijker kunnen maken voor adverteerders die nu klagen dat jongeren advertenties direct skippen.

Bron: AdAge

Instagram voegt livevideo feature toe aan Direct

Instagram Live in Direct

Instagram investeert tijd en geld in het verrijken van directe berichten binnen de app. Zo verscheen er onlangs een replayfunctie waarmee ontvangers van een foto of video in hun inbox het bericht opnieuw kunnen afspelen en toevoegen aan een reactie op een direct bericht.

Volgens TechCrunch heeft Instagram nu een livevideo feature toegevoegd aan Direct. De feature maakt het mogelijk om via de Instagram app live te videochatten. Zodra je live bent op Instagram, klik je op het Direct-icoontje (vliegtuigje) en kun je live delen met vrienden via een direct bericht. Je vrienden die live meekijken kunnen direct privé reageren op je livevideo. Als je het bericht opent nadat iemand live is geweest, ontvang je alleen een melding dat je vriend live was op Instagram.

Deze nieuwe features van Instagram Direct lijken een voorbode van een standalone app, maar dat zijn voorlopig alleen geruchten.

Bron: TechCrunch

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!