De week van Koot: de audio-revolutie en Quantum Computing

4 november 2019, 12:00

Dan komt eindelijk de Joint Strike Fighter (de F-35 Lightning II) aan op vliegbasis Leeuwarden, spuit de brandweer er blusschuim overheen in plaats van water. In een split moment moet ik denken aan de uitspraak van Pechtold tijdens een JSF-debat in april 2009 met PvdA-fractieleider Hamer. Hij sprak toen de historische woorden: “Ik zou het bonnetje maar bewaren”. Ik hoop dat ze dat gedaan hebben. Voor al het andere nieuws is hier weer de wekelijkse (marketing)update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Audio Revolution

De lezers van deze nieuwsupdate kennen inmiddels mijn passie voor het medium audio. In eerste instantie was dat de onderwaardering voor de podcast en in een later stadium de opkomst van de voice-assistants. Grappig genoeg was dat vooral door een affectieve reactie. Maar opeens is daar de post van Alex Danco over de Audio Revolutie. Hij gaat op onderzoek waarom audio nu zo’n interessant middel is. Daarvoor gaat hij terug naar de tijd van Marshall McLuhan. Je kent het nog wel: the medium is the message. McLuhan kwam tot de conclusie dat er zogenaamde ‘Hot’ en ‘Cool’ media zijn. Cool media bevatten minder informatie en voor een gedeelte moet je zelf het werk doen, Hot media bevatten meer informatie en laten minder aan de verbeelding over. Je voelt het al aankomen: audio is SuperHot. Lees in deel 1 en deel 2 de meer dan interessante analyse van Alex Danco.

“Audio is een SuperHot medium”

2. White Board Friday

MOZ is een Amerikaanse SEO-specialist en leverancier van software en tools. Al bijna vanaf de start van het bedrijf maken zij iedere vrijdag een zogenaamde White Board Friday-video. Steeds laten ze één van de specialisten een SEO-gerelateerd onderwerp bespreken. Niet alleen het consequent volhouden van het format is onderscheidend, maar ook manier waarop zij hun kennis delen zegt iets over deze organisatie. Een mooi voorbeeld wat de kracht van content kan zijn. Deze week gaat het verhaal over Machine Learning. Op vrij toegankelijke wijze legt Britney Muller uit wat dit nu precies is en wat de effecten zijn voor SEO. Daarbij memoreert ze ook nog even een mooi Elon Musk-project, Talk to the Transformer, wat je ook zelf even kunt proberen. Begin een verhaal met het typen van een zin en de software maakt de rest van het verhaal verbluffend goed af.

3. Netflix

Dit najaar staat voor een groot gedeelte in het teken van de streaming wars. Disney+ is sinds half september begonnen met het aanbieden van een proefperiode van twee maanden en sinds 1 november is Apple TV te bekijken. Wat doe je dan als marktleider om je huidige positie te behouden? Er zijn immers nog steeds maar 24 uur in een dag beschikbaar. Dan introduceer je de mogelijkheid om in een verhoogde snelheid naar de content van Netflix te kijken, de 1,5 turbo stand. Benieuwd of dit een blijvertje wordt!

“Dit najaar staat in het teken van de streaming wars

4. Mental health

Het aantal cliënten dat gebruik moet maken van de geestelijke gezondheidszorg, stijgt jaar na jaar. Daarom is het goed om te zien dat er ook in deze omgeving specialisten bezig zijn om op een andere manier naar de problemen te kijken: mentale gezondheid door videogames. Ninja Theory, aangekocht door Microsoft, werkt nu aan een nieuw programma, ‘The insight project’. Het is een unieke samenwerking tussen techneuten, game developers en de klinische neurowetenschap. Kijk maar eens naar deze inspirerende video.

5. BERT

Google heeft weer een update gedaan voor zijn machine learning search-algoritme, onder de mooie naam BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Door steeds beter te begrijpen wat nu de werkelijke zoekopdracht is, zal de kans op een beter resultaat toenemen. Dat doet Google door nu ook gebruik te maken van woorden die ogenschijnlijk niets toevoegen, maar juist wel het verschil kunnen maken. Een kans voor contentmarketeers om nog specifieker over woorden na te denken die het verschil kunnen maken.

6. Screen Capture

Voor je research of je concurrentieanalyse wil je graag even een screendump maken van een website. Nadeel is dat je dat meestal alleen kunt doen tot de fold. Nu is er een handig hulpmiddel dat de hele pagina van de website voor je captured en het mogelijk maakt om die meteen te downloaden. De full page Screen Capture.

7. General Magic

Eindelijk nu ook gewoon thuis te bekijken tegen een kleine vergoeding: het verhaal van General Magic. Dit bedrijf werd opgericht door Apple-medewerkers die in 1990 begonnen om de eerste handheld (smartphone) computer te bedenken. Helaas is dat toen niet helemaal gelukt, maar vervolgens zijn de Magicians wel de grondleggers geweest van tal van andere revolutionaire doorbraken in Silicon Valley. General Magic: het meest briljante bedrijf waar niemand van gehoord heeft.

“General Magic: het meest briljante bedrijf waar niemand van gehoord heeft”

8. Quantum Computing

Het was de laatste week een hot topic in technologieland: de doorbraak van Google in Quantum Computing. Na weken van geruchten zijn de resultaten van het onderzoek van Google verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Nature’. In plaats van informatie op te slaan met nulletjes of eentjes zoals klassieke computers dat doen, maken Quantum-computers gebruik van ‘qubits’. Die kunnen tegelijk de binaire waarden 0 en 1 zijn. Om het allemaal iets duidelijker te maken, is er een video waarin dit verhaal op een begrijpelijke wijze wordt uitgelegd.

9. De toekomst is fantastisch

De VPRO heeft een nieuwe zesdelige serie (gewoon op de Publieke Zenders J) vol speculatieve fictie, gevoed door visionaire wetenschappers en denkers van nu. Centraal in ‘De toekomst is fantastisch’ staan de ethische dilemma’s waarmee de mensheid (mogelijk) zal worden geconfronteerd als gevolg van technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen. De derde aflevering gaat over Artificial Intelligence. Alhoewel ik mij kan voorstellen dat het er in 2039 echt wel heel anders uit zal zien dan de makers doen geloven, verwacht ik wel dat de personal assistant in enige vorm alom aanwezig zal zijn. Dus zak even lekker onderuit en laat je meenemen naar een fictief idee van de toekomst.

10. QR-code

Ooit was het een veelbelovend idee: de QR-code. En iedereen zal wel een beetje het gevoel hebben dat de QR-code inmiddels iets van vroeger is. Maar aangezien de camera van de smartphone naast foto en de video steeds meer functies krijgt, is er wellicht sprake van een revival. Niet alleen met de bankapplicatie, maar misschien wel voor veel meer toepassingen. Kijk maar eens naar deze voorbeelden van het extreme succes van de QR-code in China.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!