De week van Koot: hoe klinken corona en Rutger Bregman?

13 april 2020, 11:00

Na de coronacrisis komen er geen grote veranderingen maar alles gaat gewoon sneller. Wie had twee maanden geleden kunnen bedenken dat wij allemaal binnenkort ‘track & traceable’ zullen zijn?

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Covid promise

Hoe mooi kan een eenvoudig idee zijn. Bram Kanstein bracht een idee van @hunterwalk tot uitvoering. Welke inzichten die je nu tijdens deze crisis ervaart, zou je willen meenemen als deze crisis voorbij is? Welk gedrag wil je veranderen en welke waarden ervaar je nu als belangrijk? Op deze pagina kun je die voor jezelf opschrijven en op het moment dat er een vaccin is voor covid-19 krijg je datgene wat je hebt opgeschreven keurig in je eigen mailbox. Zodat je ze straks niet vergeet.

2. Peter Field

Les Binet en Peter Field zijn een beetje de frontrunners als het gaat om effectiviteit van marketingcommunicatie. Merken bouwen met een combinatie van langetermijn- en kortetermijnstrategieën. Peter Field heeft in samenwerking met de IPA (Institution of Practitioners in Advertising) en LinkedIn gekeken naar hun bevindingen in combinatie met de merkeffecten van eerdere crises en komt tot een stappenplan wat volgens hem de beste manier is om nu om te gaan met deze coronacrisis. De focus op de lange termijn, het behouden van je SOV en het belang van compassie en medemenselijkheid. Hier vind je het lange verhaal en hier kun je de slides bekijken.

3. De meeste mensen deugen

Het epos ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman staat waarschijnlijk al in diverse huiskamers. Wellicht dat velen van jullie het inmiddels al gelezen hebben. Maar zoals altijd zijn er altijd nog mensen die het op de wishlist hebben staan of er nog niet aan zijn toegekomen. Dan is er nu goed nieuws. Want via de online bibliotheek kun je tijdelijk gratis luisteren naar Rutger zelf die het hele boek aan je voorleest. Even appje downloaden en dan kun je languit op de bank of in de tuin beginnen aan deze mooie ontdekkingsreis over mensen. Overigens zijn er ook nog veel andere titels tijdelijk beschikbaar, ook als je geen abonnement hebt.

4. Some Good News

Iedereen is tegenwoordig een zender geworden. En dat kan soms leiden tot onverwachte effecten. John Krasinski is een Amerikaanse acteur die onder meer in Shrek en The Office speelde. In een heerlijke knullige setting heeft hij inmiddels twee afleveringen gemaakt van SGN, wat staat voor Some Good News. En dat is dan ook precies wat het is. Informatie van social media, nieuws en berichten van kijkers vormen samen een dik kwartier aan goed nieuws. En dat is ook wel eens fijn in deze tijd.

5. Thuiswerk versus kantoorwerk

Het Institution of Practitioners in Advertising (IPA, zie hierboven) onderzoekt al ruim tien jaar de dagelijkse bezigheden van de Britse bevolking. Dat doen zij in een onderzoek onder de naam Touchpoints. Dat lijkt een heel klein beetje op onze variant Media:Tijd. Ten tijde van de coronacrisis hebben zij dit platform gebruikt om te onderzoeken of er een verschil is in effectiviteit tussen mensen die gewend zijn om thuis te werken en mensen die vanuit een kantoorsituatie opeens verplicht thuis moeten werken. En wat je misschien al had bedacht, blijkt ook te kloppen. Ervaren thuiswerkers zijn effectiever. Zij zijn productiever, minder snel afgeleid of verveeld. Overigens laat het onderzoek ook zien dat er geen verschil is bij thuiswerkers met of zonder kinderen.

Ervaren thuiswerkers zijn effectiever, productiever, minder snel afgeleid of verveeld

6 Conscious capitalism

In de update van 30 maart hebben we al even gesproken over het Conscious Capitalism-event dat dit jaar online wordt gehouden in april en gratis voor iedereen toegankelijk is. Overal hoor je de geluiden dat we dit moment moeten gebruiken om eens na te denken over een andere, menselijke, sociale en betekenisvolle kijk op morgen. De komende week staan er een aantal zeer interessante sprekers op het programma. Iedere avond, zo rond de klok van 21.00 uur, kun je inspiratie opdoen over een bewuste manier van leiderschap en ondernemen. Met deze week: John Mackey, de oprichter van Conscious Capitalism en de medeoprichter van Whole Foods, Raj Sisodia, medeoprichter van Conscious Capitalism en auteur van het boek ‘Firms of endearment’, Chip Conley van Airbnb en nog vele andere, meer dan interessante sprekers. Aanmelden kan via deze link.

7. Corona in sound

Je moet er maar opkomen. Hoe klinkt corona? Markus J. Buehler heeft een muzikale weergave gemaakt van de aminozuursequentie en structuur van het piekeiwit van de ziekteverwekker van covid-19. Wat je hoort, is een meerlaags algoritmische compositie met zowel het trillingsspectrum van het hele eiwit (uitgedrukt in geluid en ritmische elementen) en de volgorde en vouwing van aminozuren die de viruspiekstructuur vormen. De melodieën weerspiegelen de complexe hiërarchische geometrie van het eiwit.

8. Nederland in quarantaine

Google heeft op basis van anonieme locatiedata, verkregen via Android-smartphones (dus exclusief de iPhone’s), een indicatie gemaakt van de bewegingen van mensen volgens het principe dat we allemaal binnen blijven tenzij we vanwege een belangrijke reden toch naar buiten moeten. Je kunt de resultaten van alle landen van de wereld hier terugvinden. En deze grafieken laten de situatie zien in Nederland. Zowel Nederland als geheel als de verdeling per provincie.

9. Glimps

Glimps is een tool die op basis van alle beschikbare data die te vinden zijn via het internet op zoek gaat naar aanstaande trends. Handig om je vinger op de samenleving te leggen of informatie te vinden die noodzakelijk is voor productontwikkeling. Dan is het ook wel aardig om te ontdekken welke trends er zichtbaar zijn tijdens de corona-uitbraak. Wat houdt mensen bezig? De antwoorden kan je hier vinden. En die zijn soms best opmerkelijk.

10. Twaalf gratis online trainingen

Media Perspectives is een initiatief dat een bijdrage wil leveren aan de toekomst van de mediasector en het voortouw wil nemen in de transformatie. In deze 1,5-metereconomie zijn fysieke bijeenkomsten niet mogelijk. Maar gelukkig hebben zij het mogelijk gemaakt om ook gewoon thuis te werken aan deze transitie door bijvoorbeeld een van deze twaalf gratis online (media) trainingen te doen.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!