De week van Koot: the Passion Economy en social media in 2020
Het was een beetje de week van de afgrond, vorige week. Fortnite verdween er tijdelijk in. Libra, de digitale munt van Facebook, lijkt ook in het putje te vallen. De gebroeders Coronel en de communicatiehoofden van de Hema. Het is nog lang geen voorjaar, maar de grote schoonmaak lijkt inmiddels begonnen. Voor al het overige (marketing)nieuws is hier de wekelijkse update.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Gert werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Gert zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts bespreekt Gert ‘wat moet worden besproken’.
1. Margaret Hefferman
Tussen al die TED-talks zitten gelukkig nog steeds pareltjes waarvan je er wel tien achter elkaar wilt zien. Gewoon omdat ze je weer even wakker schudden en confronteren met de realiteit. Dit verhaal van Margaret Hefferman is er ook weer zo een. Waarom vertrouwen wij op technologie en denken we dat het ons echt gaat helpen in een wereld die steeds vaker onvoorspelbaar is? Kunnen we dan niet beter vertrouwen op een ander talent, dat alle mensen gratis voorhanden hebben? Nederland komt via Jos de Blok nog even langs in dit verhaal.
“Waarom vertrouwen we op technologie en denken we dat het ons echt gaat helpen?”
2. Social Media 2020
Niet schrikken. We zijn nog niet aan het einde gekomen van 2019. Maar heel voorzichtig komen de eerste trends en voorspellingen voor het nieuwe jaar alweer binnen. Wat mij betreft gaat het dan over de grote lijn en wat minder over de details. Dit is een aardig verhaal van Smart Insights over de grote trendlijnen voor volgend jaar in social.
Een paar insights: Een groeiend aantal consumenten ‘delete’ zijn socialmedia-account of neemt even een break. Veel brands hebben veel volgers, maar bijna geen interactie. Daarom is er een beweging naar communities. Influencers zijn nog steeds een krachtig middel, maar verliezen aan impact, mede vanwege de hoge kosten. Influencers die uit de eigen community komen zijn veel krachtiger en goedkoper. E-mail en de ouderwetse telefoon zijn nog steeds de meest gebruikte middelen voor de klantenservice en de helpdesk. En graag antwoord binnen 30 minuten!
3. Exponent
Ben Thompson is één van de meest bekende analisten als het de technologiewereld betreft. Zijn blog Stratechery is een must read voor iedereen werkzaam in dit vakgebied. Samen met James Allworth maakt hij al enkele jaren een podcast onder de naam Exponent. Deze podcast gaat net als zijn blog over online media en technologie. Veel Facebook, Apple, Google en Amazon, maar steeds opnieuw met mind opening inzichten.
Opvallend genoeg was er vorige week opeens een podcast over iets anders dan technologie. Een helder verhaal over de werkwijze van de Chinese autoriteiten in relatie tot gebeurtenissen buiten hun landsgrenzen. Iets dat begon met een Chinese NBA-speler en de gebeurtenissen in Hong Kong. Vervolgens over Apple. Maar eigenlijk gaat het verhaal over waarden van westerse organisaties. Over code of conduct. Over wat keuren we goed en wat keuren we af? Wat mij betreft voor iedereen meer dan de moeite waard om te beluisteren en iets om over na te denken, daar waar het principes en waarden betreft.
4. Generation Voice
Vorige week hebben we al aandacht besteeds aan Generation Alpha. Nu is Generation Voice geen nieuwe generatie, maar wel een onderdeel van Generation Alpha. Voor deze generatie is het de normaalste zaak van de wereld dat mensen ‘praten’ met levenloze objecten. Waar de ouderen nog enigszins sceptisch zijn, is dit voor hen de makkelijkste manier om informatie te verkrijgen of acties uit te laten voeren. Dit alles heeft impact. Voor de voice-assistenten, die de informatie persoonlijk zullen moeten gaan maken, maar ook voor merken en organisaties. Deze generatie weet namelijk straks precies wat de rol en de verwachting van voice moet zijn. Houtje-touwtje is dan echt niet meer voldoende. Lees hier meer over in dit verhaal van Erik Turkington in de Observer.
“Deze generatie weet straks precies wat de rol en de verwachting van voice moet zijn”
5. Scott Galloway
Enige weken geleden hebben we al een presentatie van deze outspoken professor marketing aan de New York University Stern School of Business besproken. WeWork kan intussen meepraten over wat het effect is als professor Galloway zijn mond open doet. Gelukkig heeft hij meer ideeën en visies over de wereld van technologie en digitale relaties. Mocht je willen weten wat deze bijzondere denker allemaal te vertellen heeft, dan kun je zijn wekelijkse blog volgen en of via YouTube korte analyses bekijken in zijn kanaal van de media start-up Section 4.
6. Screenforce Day
Het jaarlijkse feestje van de Nederlandse tv-marketingorganisatie – lees: de aanbieders van commerciële zendtijd op zowel de publieke als de commerciële zenders – is inmiddels weer voorbij. Onder het thema ‘Rock in the Branding’ kwamen acht sprekers hun visie en ideeën delen over de rol van de commercial in het huidige tijdperk. Gelukkig voor iedereen die niet aanwezig was, zijn al de verhalen van deze sprekers nog terug te kijken via de terugblik-pagina van Screenforce. In het bijzonder aan te raden: de verhalen van de Vlaamse Wim Vermeulen (theorie van Les Binet, Peter Field) en Wiemer Snijders (Byron Sharp).
7. The Passion Economy
Na de Gig Economy volgt nu de Passion Economy. De term ‘gig’ is spreektaal voor ‘a job for a specified period of time’. Denk hierbij aan de platformen zoals Uber, Deliveroo en Werkspot. Maar we komen er steeds meer achter dat deze platformen van vraag en aanbod geen enkele diepgang hebben als het gaat om de skills en de passie. Li Jin, werkzaam bij Andreessen Horowitz, heeft een interessant stuk geschreven waarbij zij de next step beschrijft en stelt dat we het systeem van deze Gig-platformen ook kunnen gebruiken op een manier waarbij de deelnemers wél een relatie kunnen opbouwen met de afnemers. Sterker nog, waarbij ze op basis van passie een aanzienlijk inkomen kunnen realiseren. Dus mocht je ooit nog van plan zijn om je talent te gebruiken als businessmodel, dan komt die kans er nu aan.
“De toekomst van innovatie bevindt zich op het kruispunt van purpose en innovatie”
8. Accenture Interactive
Brian Whipple is de baas van Accenture Interactive. In zijn verhaal in Fast Company beschrijft hij de toekomst van innovatie. Die kan wat Brian betreft zich alleen bevinden op het kruispunt van purpose en innovatie. Niet alleen rendement voor de shareholder, maar voor alle stakeholders. Hij refereert in dit verhaal naar het Consumer Pulse 2019-onderzoek van Accenture, waarin de rol van waarden en betekenis onder consumenten een steeds belangrijkere driver voor keuze gaat worden. Het nieuwe boek van Simon Sinek, ‘The infinite game’, sluit hier overigens mooi bij aan. Kijk vast naar dit voorproefje met de auteur:
9. Gary Vaynerchuk
Aangezien dit talent, overladen met ADHD, altijd de troepen een beetje vooruit is, is dat altijd een reden om even op te letten wat hij nu weer staat te verkondingen op één of ander podium. Vorige week was er het World Congress on Information Technology. Daar was zijn claim dat smartphones vervangen gaan worden door AI-gedreven voicetechnologie. Mocht je het met hem eens zijn, dan is het handig om nu in de actie te komen!
“Smartphones worden vervangen door AI-gedreven voicetechnologie”
10. Brill
Tot slot nog een handig tooltje. We love sticky notes en 3M heeft ons de mogelijkheid gegeven om een muur vol te hangen met post-itvelletjes om te laten zien dat we een geweldige brainstorm hebben gehad. Vervolgens moet er dan iemand aan de slag om al die post-its om te zetten in een digitale variant. Maar, lucky you, vanaf vandaag is er Brill 2.0. Een eenvoudige oplossing voor Sticky notes.
Tot volgende week!