De week van Koot: vooruitgang in privacy met Sonos en de Biggest Social Media trends

2 december 2019, 12:00

“Dat is het lekkere van Albert Heijn.” Vanaf vorige week kun je bij Albert Heijn sparen voor een ‘een echt Hollands winterdorp’. Plastic huisjes, onder andere gesponsord door Douwe Egberts, Hertog IJs, Ariël, M&M’s, Chocomel, Gillette, Appelsientje, Chaudfontaine en Andrélon. Ben eigenlijk wel heel benieuwd wat Ilse daar nu écht van vindt. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. De toekomst van het web volgens Sir Tim Berners-Lee

Wat doe je als je de founder bent van het internet en lijdzaam moet toezien hoe je geesteskind verwordt van een ongeëvenaarde bron van kennis en creativiteit, naar een omgeving van fake nieuws, privacyschending, misbruik en al die andere serieuze zaken? Dan kom je in actie. Dan gebruik je al je kracht, je status en je netwerk om te zorgen voor de change. Deze week deelde Sir Tim Berners-Lee zijn outline voor de toekomst van het internet. Veiliger, eerlijker, gelijkwaardiger en met respect voor de data van de gebruiker. Hij noemde dat het ‘Contract for the Web‘: negen principes die overheden, commerciële organisaties en gebruikers moeten hanteren om het ‘web’ te redden. Meestal lukt het niet om twee keer in één leven een outstanding performance te realiseren, maar ik hoop dat Berners-Lee het tegendeel gaat bewijzen.

“Het Contract for the Web moet het internet redden”

2. Cocoon

A dedicated space for the most important people in your life. Dit is een mooi voorbeeld van de huidige trend naar wat ook wel ‘dark social’ genoemd wordt. Groepen die zich terugtrekken uit de openbaarheid en in een gesloten omgeving contact onderhouden. Cocoon heeft een app gebouwd die niet valt onder de noemer socialmediaplatform of berichtendienst. Het is een omgeving waar je met alleen specifieke mensen de mogelijkheid hebt om in een veilige en rustige omgeving contact te onderhouden. Zoals Cocoon zelf zegt, is het te vergelijken met een virtuele huiskamer waar bijvoorbeeld een gezin alles kan delen en contact kan onderhouden. Inclusief live chat en informatie over de huidige locatie.

3. Re-evaluating Media

Screenforce kwam met een interessant Belgisch onderzoek dat inzicht geeft in het verschil tussen wat we denken dat effectieve middelen zijn versus wat de werkelijke effectieve middelen zijn. Dit Belgische onderzoek is uitgevoerd op basis van een studie die vorig jaar is gedaan in de UK. Niet geheel in lijn met de afzender Screenforce, geeft het onderzoek aan dat de effectiviteit van tv en radio veel groter is dan dat mediaprofessionals denken. De doelstelling van het onderzoek is om beter inzicht te verschaffen in het beeld dat reclamebureaus en adverteerders hebben van het Belgische medialandschap en van de werkelijke waarde van ieder medium in de mediamix. Interessant leesvoer dus.

“De effectiviteit van tv en radio is veel groter dan mediaprofessionals denken”

4. Sonos

Een opmerkelijke aankoop in de wereld van voice. Sonos kondigde deze week aan Snips te hebben aangekocht voor een kleine 38 miljoen euro. Dan zal je misschien zeggen… wie is Snips? Snips is een ‘private by design’ Artificial Intelligence voice-platform. Dat betekent zoveel als een technologie die lijkt op Google Assistant, Siri of Amazon Alexa, maar dan geheel in eigen beheer. Met andere woorden; alle ingesproken data gaan dus niet naar de servers van de grote tech-platformen, maar blijven in het device waar je converseert. Een behoorlijke vooruitgang in privacy dus. Het feit dat Sonos dit bedrijf heeft aangekocht, is wellicht een eerste stap in de uitbreiding van het voicefundament waarbij er alleen een connectie is tussen het apparaat en de gebruiker, zonder tussenkomst van een technologiereus.

5. Bioscoopkaartje

Vorig jaar waren we allemaal behoorlijk onder de indruk van het nieuws van Google dat de Google Assistant zelfstandig een reservering kon maken in een restaurant. Onder de titel Google Duplex werd de slimme assistent geïntroduceerd. Maar inmiddels zijn we alweer een stapje verder, want deze week kwam er een follow-up van Google dat er een Google Duplex-service uitgerold gaat worden waarmee de Google Assistant ook bioscoopkaartjes voor je kan boeken. En het huren van een auto is binnenkort ook mogelijk…

6. Paper phone

Google heeft zich gemeld met een opvallende campagne om het dagelijkse gebruik van de smartphone terug te dringen. Onder de naam Digital Detox komt Google op de proppen met een origami-uitvoering van je smartphone, waarin de meest praktische informatie is weergegeven. De specialisten met verstand van de huidige smartphone addiction zijn enigszins kritisch.

7. Bunq

Vorige week hebben we aandacht besteed aan de activering van Alipay om met betalingen punten voor bomen te verdienen en vervolgens ook bomen te laten planten. Des te groter was de verrassing van deze week dat onze eigen Bunq-bank met een soortgelijk initiatief op de markt kwam: de Bunq Bank Green Card. Deze metale bankpas is gekoppeld aan een programma waarbij er voor iedere 100 euro aan bestedingen die betaald worden met de bankpas, een boom wordt gepland in Madagaskar.

8. Crisis in Creative Effectiveness

Twee weken geleden hebben we aandacht besteed aan ‘lemon‘, de afnemende effectiviteit van campagnes vanwege het ‘left’ brain thinking. In aansluiting daarop is dit een belangrijk onderzoek van Peter Field. Field en Binnet zijn onder invloed van Mark Ritson inmiddels bekende onderzoekers naar de effectiviteit van advertising. In dit onderzoek waarschuwt Field voor het misbruik van creativiteit voor het scoren op de korte termijn (een typische left brain-doelstelling). Peter Field: “Dit rapport is een laatste wake-up call voor gezond verstand, voordat het te laat is. Ik dring er bij iedereen die waarde hecht aan creativiteit op aan om dit rapport te bestuderen en ernaar te handelen, vooral diegenen die de mogelijkheid hebben om te bepalen hoe creativiteit wordt ingezet en beoordeeld.”

“Dit rapport is een laatste wake-up call voor gezond verstand”

9. Spreken in het openbaar

Uit ervaring weet ik dat spreken in het openbaar nog wel eens kan zorgen voor enige stress. Hoe pak je dat aan? Wat is je verhaal? Hoeveel slides kan je dan gebruiken? Is er iets te zeggen over de vormgeving? Mocht je nu een of meerdere van deze issues herkennen, dan is dit een handige guide waarin al deze, en nog meer, issues worden besproken. Een mooie checklist die zorgt voor enig fundament.

10. The Biggest Social Media trends voor 2020

Deze titel spreekt vast geheel voor zichzelf. JayBaer, founder van Convince & Convert, is een van de pioniers van het contentmarketing-denken. Dit zijn de 2020 trends volgens Convince & Convert.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!