De winnende strategie achter brand love

Lees gauw verder als je de winnende strategie achter brand love wil ontdekken! (Spoiler-alert: het is ingewikkelder dan je verwacht).

18 augustus 2023, 15:00 2018 x gelezen

Vraag jij je ooit af waarom sommige merken onderdeel worden van onze identiteit? Waarom we vol trots merklogo’s dragen? Waarom we onbetaalde en ongevraagde ambassadeurs voor bepaalde merken worden? Het antwoord op al die vragen is: brand love.

Wat is brand love?

Ik zal je niet vervelen met de wetenschappelijke definitie en antecedenten van brand love. Laat ik het simpel houden: Brand love transformeert een alledaags merk naar iets waar we een sterke emotionele connectie mee hebben. Een connectie die net zo sterk kan zijn als de connectie die we hebben met onze vrienden en familie. Brand love beïnvloedt wat we kopen, wat we van het merk vinden en zelfs hoe we omgaan met controverses. Ook leidt het tot hogere merkloyaliteit en positieve word-of-mouth. Allemaal enorm belangrijk voor de merkstrateeg of reclamemaker in de aandachtseconomie.

 

Dit maakt het inspireren van brand love ook ontzettend waardevol. Tenminste: als je weet hoe het werkt. Het kiezen van de juiste reclamestrategie is namelijk bepalend voor jouw succes in het inspireren van brand love bij jouw doelgroep. In dit blog verkennen we het effect van de rationele en emotionele reclamestrategie op brand love.

De rationele reclamestrategie

Bij de rationele reclamestrategie zien we de mens als homo economicus. We gaan ervan uit dat de mens logische en rationele keuzes maakt, gebaseerd op cijfers en feiten. Praktisch gezien houdt dit in dat we in onze reclames communiceren over Unique Selling Points (USPs), de prijs en andere voordelen van het product.

De emotionele reclamestrategie

Haaks tegenover rationele reclamestrategie staat de emotionele reclamestrategie. Hierbij zien we de mens niet meer als homo economicus. We gaan ervan uit dat de mens irrationele en onvoorspelbare keuzes maakt, op basis van emoties en gevoelens. Praktisch gezien houdt dit in dat we in onze reclames niet communiceren over wat het product doet, maar over hoe het je laat voelen. Denk aan de welbekende reclames van Amstel bier. ‘Ons bier’ gaat over vriendschap en niet over hoe goed het bier gebrouwen is, dat is natuurlijk vanzelfsprekend.

De winnende strategie achter brand love

Voor beide strategieën kan wat gezegd worden. Maar wat is nou de winnende strategie? Simpel gezegd: dat hangt ervanaf. Dat blijkt uit onderzoek. Wil je brand love inspireren dan zal je jezelf twee vragen moeten stellen: is het een product of een dienst? En, wat voor product is het?

  1. Producten: we kunnen onderscheid maken tussen twee type producten, dit zijn hedonistische en utilitaire producten. Hedonistische producten zijn producten met een emotionele waarde, zoals kleding en horloges. Utilitaire producten, zoals melk en tandpasta, hebben meer functionele kenmerken. Bij hedonistische producten is de emotionele reclamestrategie effectiever, terwijl voor utilitaire producten de rationele reclamestrategie beter werkt. Dit wordt verklaard door het principe van congruentie: de reclamestrategie en het type product moeten met elkaar overeenkomen.
  2. Diensten: de emotionele reclamestrategie is effectiever voor alle diensten. Dit komt doordat diensten een tastbare kwaliteit missen, die producten wel hebben. Doordat diensten de tastbare kwaliteit missen, is het lastig om de rationele reclamestrategie in te zetten. Het is immers vaak niet rationeel om gebruik te maken van een dienst, wanneer je het ook zelf kunt doen en het geld kunt besparen. Daarom werkt de emotionele reclamestrategie het beste bij diensten.

Conclusie: de winnende strategie achter brand love

Het inspireren van brand love is enorm waardevol voor de merkstrateeg of reclamemaker in de aandachtseconomie. Brand love transformeert een alledaags merk naar iets waar we een sterke emotionele connectie mee hebben. Deze emotionele connectie kan net zo sterk zijn als de connectie die we hebben met onze vrienden of familie. Het kiezen van een passende reclamestrategie is bepalend voor jouw succes in het inspireren van brand love in jouw doelgroep. Welke strategie is passend is, is afhankelijk van het type product en of het een dienst is. Voor diensten is de emotionele reclamestrategie het meest effectief. Voor utilitaire producten kan je het beste kiezen voor de rationele reclamestrategie. En voor hedonische producten past de emotionele reclamestrategie het beste.

Odysha Champatsang
Gedragsontwerper en strateeg bij Psykhe Behavioural Design

Odysha Champatsang is gedragsontwerper en strateeg bij Psykhe Behaviour Design. Zij werkt als freelancer aan opdrachten gericht op gedragsverandering, reclame- en merkstrategie en gebruikersonderzoek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!