De beste krantenblogs van Amerika

3 maart 2006, 10:10

Vijftien studenten, twee afgestudeerden en één professor van de Departement of Journalism van de New York University onderzochten de weblogs van de 100 grootste kranten in Amerika en scoorden deze op o.a. navigatie, actualiteit, kwaliteit van schrijven en commitment naar de blogosphere. De top 5 is als volgt:

  1. Houston Chronicle (128 punten)
  2. Washington Post (69 punten)
  3. USA Today (38 punten)
  4. St. Petersburg Times (29 punten)
  5. Atlanta Journal-Constitution (23 punten)

Op basis van de oplage van de krant staat de Houston Chronicle overigens op nummer 9. Opvallend is ook het enorme verschil in punten tussen de nummer één en twee. De Houston Chronicle wordt door de onderzoekers omschreven als “The wizards of blogging” en met name de eventblogs zoals Voices of Katrina werden erg gewaarderd. “The thing that really got me was About:Chron. It’s editors-explain-newspaper. “It gave me a more personal relationship with the paper.”, aldus één van de studenten.

Eén kanttekening is wel op zijn plaats. Het onderzoek beperkte zich tot de top 100 van kranten op basis van oplages. De onderzoekers geven dan ook aan dat kleinere kranten soms wel verder kunnen zijn op het vlak van blogging dan de grotere kranten. Wat de uitkomst echter wel aangeeft is de mate waarin traditionele media omgaat met het wijzigende medialandschap waarin blogs een grote rol spelen.

Hoewel het onderzoek dus zijn beperkingen kent is het goed te zien dat deze (aankomende) journalisten dit soort initiatieven ondernemen en laten zien te weten waar de kracht van een blog zit. Nu alleen nog een RSS-feed toevoegen aan de Blue Plate Special site 😉

Update/correctie:

De herkenning door Firefox liet bij mij even niets zien, maar de RSS-feed is er wel.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Interessant overzicht Erik, dank!

    Hoe lang zou het duren voordat we ook een top-10 van Nederlandse kranten kunnen maken? Voorlopig ben je snel klaar met evalueren 😉


    3 maart 2006 om 10:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!