De eerste resultaten van Weblife
Na een goede inhoudelijke discussie over de zin en onzin van segmentatie op basis van website bezoekersprofielen kunnen we vandaag de eerste resultaten presenteren. Hierin kunnen we al wat interessante conclusies terugvinden.
Zoals in de eerdere discussie al is aangestipt, is Weblife eigenlijk een product wat speciaal ontwikkeld is voor consumentgerichte websites. In de analyse wordt namelijk alleen gebruik gemaakt van consument- gerelateerde postcodes. In het geval van Marketingfacts is dat duidelijk merkbaar omdat we ?slechts? een dekking hebben van 15%.
De eerste resultaten wijzen op een welstandig profiel: Sociale klasse A, inkomen ten minste modaal maar veelal hoger. Het bezit van een koopwoning is significant oververtegenwoordigd (72% vs. 52%), en het merendeel van het bezoekersprofiel valt in de levenfase ?gezinnen met kinderen?.
Op basis van de Streetlife consumententypering (een postcodeclassificatie die Nederland indeelt in 12 consumententypen) zien we een significante oververtegenwoordiging bij ?Het gemiddelde gezin?. Daarnaast trekt de site relatief veel ?Bewuste bourgondi?rs? maar dit is niet significant.
De analyse is gebaseerd op klipping resultaten van slechts 2 dagen, van 28 december 2005 09:00 tot en met 30 december 09:00. In januari zullen we uiteraard terugkomen met nieuwe uitgebreidere resultaten.
Klik voor grotere weergave
Kijk, zoiets dacht ik al. Dekkingspercentage: 15%
Zaph,
Heb je ook gelezen waarom?
Los van de dekking…. levert het toch leuke bevindingen op.
Sociale klasse A, inkomen ten minste modaal maar veelal hoger en significant meer bezitters van koopwoningen. Als dat geen reden is om de advertentietarieven omhoog te doen dan weet ik het niet meer 😉
Floris, wat ik nog een beetje mis in de analyse is hoe representatief dit nu is. Op basis waarvan bepalen jullie dat (hoe wordt weging toegepast)? Een dekkingspercentage van 15% verbaasd mij overigens niet echt.
Verder, wat zou een postbank.nl, amicon.nl of essent.nl hier nu mee kunnen? Uitgaande dat daar het dekkingspercentage op ca. 25% ligt.
Erg interessant, ondanks de dekkingsgraad van 15%.
Zijn het nu alleen de KPN providers die in de database zitten van Cendris of zijn er nog niet-KPN providers aangesloten ? Is ergens een overzicht te zien van alle aangesloten providers ?
@Dave
Het gaat om internetproviders die gebruik maken van het inbelnetwerk van KPN Telecom.
@Dave
Er zitten geen personen in de Database van Cendris. Klipping zet het ip-adres om in een postcode. Die postcode verrijken we dan met onze kenmerken. Wij zien geen ip-adressen alleen maar postcodes.
Allemaal leuk en aardig, maar wat is nu het nut? Een beetje slim denken en je doelgroep kun je ook bepalen… ik heb nu nog steeds de Postbank Marketeers banner bovenaan, maar als het allemaal een beetje beter uitgewerkt kan worden… mijn postcode is van een bedrijvenpark… heb een baan, maar zie geen interassante banner… idee is leuk, maar de uitwerking (ook na bekijken site) valt me nog tegen
De waarde zit hem natuurlijk echt in het gebruiken van de gegevens en dan zo specifiek, dynamisch en realtime mogelijk.
Stel dat ik een Wehkamp-like site heb, dan zou ik wellicht een real-time lookup kunnen doen in de database en kunnen zien hoe groot de kans is dat de bezoeker een tuin heeft of niet en afhankelijk daarvan de nieuwe collectie parasollen laten zien. Of als ik winkels door het hele land heb, laat ik de adresgegevens van de dichtstbijzijnde winkel zien. etc. etc.
Realtime content aanpassen zou natuurlijk het mooist zijn, maar dat is met de huidige techniek lastig te realiseren.
De voordelen van postcodesegmentatie zijn volgens mij wel bekend. Op basis van postcodes kan je in dit geval bezoekersprofielen van een site samenstellen die je een goed inzicht geven welk type mensen je site bezoekt en welke specifieke interesses en kenmerken deze bezoeker heeft.
Daar kan je bijvoorbeeld je content beter op laten aansluiten, maar je kan deze kennis bijvoorbeeld ook commercieel gebruiken voor bijvoorbeeld adverteerders, eigen acties e.d.
Kennis over je eigen doelgroep is uiteraard cruciaal voor je marketingstrategie. Met “een beetje slim denken” kom je er niet.
@Floris: Erg mooie tool! Maar wat is het aandeel van de KPN providers en zijn jullie niet bang dat dit aandeel snel zal dalen? Of is het de bedoeling dit naar alle netwerken uit te rollen?
Zie ik trouwens 855 unieke bezoekers op marketingfacts in 2 dagen?
Met klipping wordt niet elke bezoeker “ge-klipt” maar bijvoorbeeld 1 op de 10, deze verhouding is normaliter afhankelijk van het aantal bezoekers.
Stel, je hebt met een consumentensite grote hoeveelheden bezoekers dan betekent dit een grote berg data die stuk voor stuk omgezet dient te worden. Ervaring uit het verleden heeft bewezen dat dat meer dan afdoende is.
Echter, voor MarketingFacts was een default account aangemaakt waardoor de klipping ook op 1 op 10 staat. Vandaar dat de aantallen niet overeenkomen met de statistieken van Onestat.
Vergeet ook niet dat in dit geval de tool krap 2 dagen online staat. Op langere termijn wordt je profiel steeds betrouwbaarder aangezien je steeds meer klips maakt.
Ik zal hier na de jaarwisseling nog zeker op terugkomen om een en ander nog helderer weer te geven en te onderbouwen.
Volgens mij hebben dergelijke initiatieven geen enkel nut. Tuurlijk, je kunt nu ‘globaal’ (rekening houdende met de twijfelachtige betrouwbaarheid van de cijfers) een profiel opstellen van je bezoekers. En tuurlijk, met deze cijfers in de hand kun je misschien een bepaalde adverteerder over de streep trekken omdat deze adverteerder zijn advertentie goed vind passen bij de aangeboden doelgroep.
Maar waarom al deze moeite?
Er moet een locatie gekoppeld worden aan de bezoeker. Dit gaat vaak fout. Volgens diverse tools staat mijn (thuis) PC in Hilversum en niet in Emmen. Dit klopt al niet. Daarnaast bezoek ik marketingfacts binnen 2 postcodegebieden, namelijk zowel thuis als op het werk.
Daarnaast moeten er diverse gegevens ingeklopt worden voor elk postcodegebied. Als dit nu betrouwbaar is: okay, maar waar ik woon wonen zowel bejaarden als studenten, gezinnen en ondernemingen. Van alles een beetje, dus het gemiddelde hiervan is moeilijk te nemen lijkt me. Wat zegt een gemiddelde over een bezoeker van marketingfacts? Niet veel lijkt me.
Kijkend naar de complexiteit van het systeem lijkt me het resultaat niet betrouwbaar genoeg om mij als adverteerder over de streep te trekken. Ben ik negatief? Nee, nuchter.
Daarom zie ik zo’n grote toekomst voor contextual advertising.
Het feit dat ik een pagina bezoek over marketing bewijst dat ik geinteresseerd ben in marketing. Klinkt dat simpel? Ja. Klinkt het betrouwbaar? Redelijk.
Contextual advertising zal ook niet altijd de spijker op zijn kop slaan, maar het is realtime en past zich per pagina aan aan de ‘interesse’ van de bezoeker. Bovenstaand systeem kan dit niet en zal dit nooit kunnen. En met 15% dekking lijkt het me een grote flop.
@Marco
Ik zal nog eens precies nakijken wat de gehanteerde definitie voor unieke bezoekers is. Volgens de telling van Weblife komen we in de gerapporteerde periode op 855. Dat wijkt nog al af van jou statistics. Kom ik op terug maar dat wordt volgende week omdat ik nu thuis zit.
@Tinus
Misschien is het verstandig om eerder gevoerde discussie en uitleg te lezen voordat je Weblife een “flop” noemt. Dan weet je bijvoorbeeld ook waarom MarketingFacts niet een ideale site is voor deze techniek en waarom er slechts 15% dekking behaald wordt.
@Laurens: De verklaring van Floris lijkt me een plausibele; slechts 1 op de 10 wordt “geklipt” en daarvan blijkt 15% geschikt voor Weblife. Zelfs voor een zakelijke website lijkt me dat voldoende om bepaalde uitspraken te kunnen doen.
@Tinus: Je conclusie is inderdaad wel erg kort door de bocht. Heb je de hele discussie wel gevolgd?
@Floris
’t Zou heel goed kunnen dat de default 1 op 10 aan staat. Ben toch nog even benieuwd naar de unieke bezoekers definitie.
@Tinus
Goed opbouwende kritiek. Zoals eerder aangegeven is e.e.a. gebaseerd op postcodesegmentatie. Aan een dergelijke techniek zitten “haken en ogen” maar wordt alom gebruikt in de wereld en kent vele toepassingen. Ja het klopt… postcodesegmentatie is min of meer gebaseerd op homogeniteit van een postcode. Over het algemeen klopt dat, maar er zijn (blijkbaar jou postcode) uitzonderingen.
Wat je zegt over het niet realtime kunnen aanpassen van de content is onjuist. Dat kan wel. We hebben daar in het verleden kleine testjes mee gedaan. Iemand die uit een postcode komt met het label “bewuste bourgondiër” krijgt een andere content te zien dan iemand die komt uit een postcode met het label “gemiddelde gezin”. De vraag die ik aan je wil stellen is hoe past de content zich aan de interesse van de bezoeker aan zonder iets van hem/haar te weten?
@Laurens
Hebben jullie voor het realtime aanpassen van de content dezelfde service gebruikt van Cendris ?
@Laurens
Door te kijken naar de context waarin de advertentie geplaatst wordt..
Zoals ik al zei past een advertentie voor een marketingproduct binnen een pagina die marketinggerelateerde informatie bevat.
Dit is ook niet secuur, maar de relevantie van een advertentie voor een “ipod” bij een artikel van Marketingfacts over het succes van “online muziekverkoop” lijkt me een stuk beter dan wanneer een adverteerder via Marketingsfacts “weekendjes weg” probeert te slijten aan iemand die (waarschijnlijk) een “bewuste bourgondiër” is. De interesse van de bezoeker gaat dan uit naar de online muziekindustrie (hij heeft immers doorgeklikt naar dit artikel), een Ipod past daar goed bij.
Hoewel ik met een “grote flop” niet alleen de dekking bedoel, maar ook het principe en de techniek achter het product, zal mijn conclusie best wat kort door de bocht zijn. Maar door de informatie die in de discussie(s) voorbij is gekomen ben ik niet minder sceptisch geworden. Ik laat me niet verblinden door het feit dat goede kennis over je doelgroep goud is, want daar ben ik zelf ook van overtuigd, maar ik vraag me af of de gegevens ooit secuur genoeg zijn om een website aan te passen aan de gebruikersgroepen.
Kan het zijn dat ik iets mis?
@Laurens
Ik las je vraag verkeerd. De content (in tegenstelling tot advertenties, waar ik in mijn vorige reactie van uitgegaan was) aanpassen aan de gebruiker is te doen door het bezoekgedrag van de bezoeker te analyseren. Daar ben je geen postcodegebied voor nodig. Alleen Google Analytics of een vergelijkbaar product.
@Marco: Daarom eigenlijk ook mijn vraag, dacht misschien dat dat het aantal KPN gebruikers was binnen MF, maar helaas maar een 1 op 10 berekening. Als ik daar dan weer een berekening op los zou laten dan komt dat ook niet echt overeen.
@Floris: Hoe betrouwbaar zijn deze gegevens voor dichtbevolkte gebieden en voor mensen die gemeten websites van een kantoor of gedeelde lijn openen? En het antwoord op de vraag over het aandeel andere providers, zie voorgaande reactie.
Tinus,
Now we are talking :)))) Kennis van je doelgroep is inderdaad goud. Ik ben al jaren werkzaam in database marketing en besef me ter dege dat 1 op 1 kennis van je klant/bezoeker/prospect het aller beste is wat we kunnen krijgen. Maar soms moet je daarin (om bijvoorbeeld juridische redenen) consessies in doen. Het alternatief van postcodesegmentatie is dan zo gek nog niet. Content aanpassen op basis van het feit dat je afkomstig bent uit een gebied wat we typeren als “het gemiddelde gezin” is altijd het proberen waard als het alternatief “geen content aanpassen is” omdat we niets van een bezoeker weten.
@Ayalon,
Weblife meet geen kantoorlijnen, alleen particuliere verbindingen van internetproviders die gebruik maken van het inbelnetwerk van KPN Telecom. Lijst heb ik nu bij de hand niet aangezien ik thuis ben. Weet wel dat een partij als Planet Internet bijvoorbeeld gebruik maakt van het KPN netwerk.
Achter gedeelde lijnen kan inderdaad een heel gezin schuil gaan. Gedeelde lijnen zullen meestal wel binnen 1 huishouden blijven. Weblife meet nog een gradatie breder, namelijk op postcodeniveau. Als (web)marketeer kun je met die postcode-informatie wel je bezoekers profileren.
Met “meten” bedoel ik dat alleen gebruikers van een particuliere KPN verbinding “geklipt” worden met welke informatie Weblife een profiel genereert (om misverstanden te voorkomen 🙂 )
@Dave
We hebben toen inderdaad zo goed als dezelfde service gebruikt. Het was een test om na te gaan of zoiets werkt en of de servers van Klipping e.e.a. ook konden verwerken.
Je kunt je voorstellen dat op zeer druk bezochte sites (100.000 bezoekers of meer per dag) er behoorlijk wat gedaan moet worden. Het ip-adres moet worden omgezet naar een postcode; van die postcode moet een bepaald segmentatiekenmerk “terug geschoten” worden naar de exploitant van de site. Die exploitant moet dan weer (afhankelijk van het kenmerk) zijn contentmanagement systeem raadplegen en uiteindelijk de juiste banner of content plaatsen. Een behoorlijk heftige taak.
Over de test waren we toen gematigd positief. Bij zeer grote bezoekersaantallen lag er een performance issue.
Marco, Laurens J. en Floris: alle lof voor de demonstratie op deze site. Noem mij een ander medium waarbij lezers/kijkers op deze manier over de schouders kunnen meekijken van de adverteerder en exploitant. Bovendien ook nog meediscussieren. Top. De kritieken zullen waardevol zijn voor Cendris om het product te optimaliseren. Mooi staaltje moderne marketing. Moeten we meer van hebben in 2006!!
Mediaonderzoek,
Dank voor je zeer positieve reaktie. We zijn zeker van plan regelmatig de lezers/bezoekers van Marketingfacts om hun mening te vragen. “Customer made” is een trend waar we niet meer om heen kunnen.
Floris en ik (en natuurlijk de rest van het Team bij Cendris) zullen de kritieken nog eens goed de revue laten passeren en er lessen uit trekken. Wat ons betreft is het met Weblife hier op Marketingfacts nog niet gedaan. We komen in de loop van januari nogmaals met een resultatenoverzicht. Deze periode waren veel marketeers met “Kersrecess”. Misschien levert het nog leuke nieuwe inzichten op.
@Mediaonderzoek.nl
Dank voor het compliment, ik wil alleen nog aan de woorden van Laurens toevoegen dat het naast boeiend ook gewoon erg leuk is om te bloggen en dit soort discussies te voeren.
Ik sluit me helemaal aan bij de laatste conclusies: prima vorm van marketing en nog leuk om te doen ook. Ben ook benieuwd of er andere partijen zijn die het leuk vinden om op deze manier hun producten of diensten hier willen bespreken.
Korte conclusie: we vinden onszelf allemaal enorme trendvolgers (of zelfs -setters), maar eigenlijk zijn we met z’n allen een stelletje burgermannetjes en -vrouwtjes?
@Don Allie,
t’ja als je het zo wilt stellen! Nederland zit blijkbaar zo in elkaar. Huisje – boompje – beestje.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!