De kunst van email marketing
De afgelopen dagen tweemaal geconfronteerd met een email van bedrijven (Eyeworks en Koninklijke Eru Kaasfabriek) waarbij de e-mail adressen van klanten/deelnemers in de verzendlijst staan opgenomen i.p.v. in de bcc.
Zo weten we dat er 1.295 mensen hebben deelgenomen aan de Eru actie en konden we ook achterhalen wie er allemaal mee willen doen aan de Sponsor Loterij Superbal (Eyeworks/Talpa). Nadat SNS tijdens de introductie van Bill al in de fout ging, lijken andere daar niet echt van te leren.
Het is deze week helemaal goed raak, ook Frankwatching kreeg een waardevol adressenbestand in handen.
Tjonge jonge wat een stelletje amateurs!
Dit gebeurd ook met regelmaat op de universiteitsmail. Ik zou je zo een enkel e-mailadres geven waarmee alle studenten aan het Erasmus kunnen worden bereikt… Echt knullig, maar het gebeurt dus wel vaker…
Is dit onoplettendheid of gewoon onkunde?
Hmm, MikeM, daar kan ik wel wat mee voor mijn afstudeeronderzoek over downloaden van muziek onder studenten 🙂
Enige discretie is wel geboden bij e-mail marketing. Zeker tegenwoordig! Dergelijke fouten dienen uitgesloten te worden, wat ik mijn optiek met een goede automatisering een fluitje van een cent is!
Met dit soort praktijken lijkt mij het dat een software-matige oplossing, waarbij standaard bij meer dan x emailadressen in Aan of CC-veld een waarschuwing wordt getoond (in de hoop dat de gebruiker dan wel wakker schrikt), toch wel wenselijk.
Simpelweg onkunde en nog slordig en irritant ook. Daarnaast word er bij de meeste van deze gevallen dus nog een belangrijke optie over het hoofd gezien: personaliseren van de mailing.
Stond de mijne er ook tussen…hahaha…
Net als Erik begrijp ik eerlijk gezegd ook niet dat hier nog geen software-matige oplossingen voor zijn bedacht. Het gebeurt namelijk maar al te vaak. Ik moet eerlijk bekennen dat ook ik in mijn eerste e-mailjaren eens een paar duizend collega’s een email heb gestuurd. Waren ze niet echt blij mee 😉
Helemaal mee eens Bas. Voor organisaties die (commerciele) email of nieuwsbrieven verzenden absoluut een must. Kunnen het zich m.i. ook niet permiteren om dit soort fouten te maken. Voor de wat kleinere organisaties of individuen die niet regelmatig een mailing versturen is het een ander verhaal. Die maken immers nog steeds gebruik van Outlook (of vergelijkbaar programma).
@bas, omdat die mensen hun software proberen te pluggen in comments 😉 verder ben ik het helemaal met je eens, op het budget gedeelte na dan 😉
ik zag het later dat het niet van jou was, sorry.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!