De toekomst van winkelen

7 maart 2006, 07:13

De toekomst van winkelen

Born05 Media heeft een interessante demo over de future of shopping online staan. Uitgangspunt in de demo is dat Radio frequency identification (RFID) niet over technologie gaat maar over experience (via: Frank-ly).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    mangold

    Mooi filmpje! Ik denk alleen dat de consumenten van de toekomst hun eigen displays gewoon thuis laten, en in de winkel van de op de karretjes gemonteerde displays maken (na zichzelf te hebben geïdentificeerd met RFID).

    Daarnaast is het winkelwagentje in het filmpje wel erg leeg, als Ilona bij de kassa afrekent. 😉


    7 maart 2006 om 08:08
    alewijn

    Goede film > als dit weer meer de werkelijkheid wordt kunnen we weer wat af van de ‘enge’ focus op prijs…

    Ik ben het eens met Carl dat de display veels te groot is om mee te sjouwen: wellicht kun je een ‘pinpas’ met al je persoonlijke info uit de thuisdsiplay halen en in de winkeldisplay steken.

    Daarnaast vraag ik me af of je ook zou kunnen kiezen voor de optimale / snelste route door de winkel en een uitgebreidere route waar je wellicht ook nog verrast kunt worden onderweg. Als je te veel de consument probeert te sturen d.m.v. boodschappenlijstjes zie je wel dat lastig wordt op hem impulsaankopen te laten doen. Bij Albert.nl gebeurt hetzelfde. En hoe meer impulsaankopen hoe voller de klant.


    7 maart 2006 om 09:26
    Eric Schouten

    Inderdaad erg leuk gemaakt…mooie voorstelling van wat er kan. Ben benieuwd als ik met mijn karretje te dicht bij iemand sta of mijn producten van zijn of haar boodschappenlijstje af gaat 😉


    7 maart 2006 om 11:10
    evroekel

    Eindelijk eens een uitleg vanuit de klant ipv vanuit de techniek. Dat helpt goed om zaken duidelijk te kunnen maken bij de beslissers die minder verstand van techniek hebben. Eén minpuntje, die demo is vermoeiend traag 😉


    7 maart 2006 om 18:35
    Jenny Jacobs

    Wat mijn nou ook zo handig lijkt is een koppeling met je koelkast en voorraadkast, die gelijk ziet dat je bijvoorbeeld nog maar een pak melk hebt of dat je yoghurt morgen over datum is. En als we dan toch in idealen aan het denken zijn: waarom wordt het niet gelijk besteld bij jouw winkel (na jouw goedkeuring uiteraard) en kun je dan zelf een datum aangeven wanneer het gebracht moet worden. Dat lijkt mij nou ideaal.. 🙂


    7 maart 2006 om 20:25
    Michiel van Doorne

    Sorry hoor, maar als regelmatige gebruiker van Albert.nl kan ik me niet voorstellen dat ik ooit op deze manier boodschappen ga doen. Als ik thuis (of waar dan ook) toch al een lijstje met boodschappen ga invoeren in een systeem, dan laat ik het ook thuis bezorgen. Waarom nog naar een fysieke winkel?

    De aanbiedingen krijg je ook op de computer, spullen zijn net zo vers en je hoeft je niet meer rot te sjouwen met alle boodschappen.


    9 maart 2006 om 12:23
    Rogier IJzermans

    Er is inderdaad geredeneerd vanuit de gebruiker, iets wat (mijn inziens nog) te weinig wordt gedaan met RFID. Technologisch gezien hoeft RFID zich niet meer te bewijzen. Er is zoveel mogelijk. Het is zaak om op korte termijn met ontwikkelingen te komen, waar de (eind)gebruiker iets aan heeft. Als de consument het nut gaat zien van RFID, zal eerder door het bedrijfsleven worden geinvesteerd in (het meest lastige en kostbare) de infrastructuur voor deze ‘nieuwe’ technologie. Natuurlijk nadat is gebleken dat RFID geen risico is voor de gezondheid (opwarming organen e.d. door straling) en er goede privacy afspraken zijn gemaakt.

    Er zal altijd behoefte blijven aan fysieke winkels, omdat de winkel (voor veel mensen) een belangrijke sociale plaats blijft (blijkt uit ons onderzoek). In de demo wordt aangestuurd op de (mogelijke) voordelen die een gebruiker kan hebben als RFID de winkels gaat betreden. Iets wat onoverkomenlijk is. RFID biedt namelijk enorme voordelen voor Space Management en biedt enorme perspectieven wat betreft Marketing en Marktonderzoek. Zeker met de nieuwe ontwikkelingen van plastic RFID tags, die in het produktieproces sneller (en goedkoper) op producten geplaatst kunnen worden, lijkt niets RFID meer in de weg te staan.

    Althans, alleen de implementatiekosten en goede funtionaliteit voor de eindgebruiker…

    Groet,

    Rogier IJzermans

    Born05 | Media


    13 maart 2006 om 10:33
    du baas.

    Dat ding is echt beeest.


    22 januari 2009 om 12:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!