De twintiger is geen levensverbeteraar maar wil gewoon genieten

20 maart 2003, 10:28

De twintiger van nu is moeilijk in een hokje te stoppen. Hij hoeft de wereld niet te verbeteren, maar wil gewoon genieten van het leven.

Gezelligheid, degelijkheid, betrouwbaarheid, maar ook politiek is belangrijk. Milieu speelt een kleine rol, zo blijkt uit een onderzoek onder twintigers van NetPanel, samen met het tijdschrift eYe.De twintigers zijn onder te verdelen in twee groepen. Een groep is behoorlijk kritisch en ziet zijn eigen generatie als egoistisch, verstoken van idealen en verwend. De andere groep ziet zichzelf wat positiever, zegt hard te werken, respectvol en betrokken te zijn. Beide groepen willen genieten van het leven en veel tijd besteden met vrienden en familie. De auto is het favoriete vervoermiddel van de twintiger, gevolgd door de fiets. Men leest het liefst de Telegraaf, gevolgd door regionale dagbladen, de Volkskrant en de Spits. Favoriete zender is Yorin, waarna RTL4 en Net5 komen. Albert Heijn is veruit de meest geliefde supermarkt onder de twintigers, gevolgd Dirk van den Broek, C1000 en Aldi.

Hippe twintigers kiezen het beste uit verschillende stijlen

De hippe twintigers kennen diverse modetrends en verschillende lifestyles en zoeken daaruit wat hen aanspreekt. De twintiger van nu ziet er vaak piekfijn uit, is modebewust en durft verschillende stijlen te combineren. De huidige trend van het mixen is niet iets wat deze generatie Y zelf verzint, maar is afkomstig van slimme modeontwerpers en stylisten. Zij inspireren zich op de kleding uit de jaren zeventig en tachtig. De Afghaanse jas wordt in een nieuw jasje gestoken. De jeans worden gebleekt en gerafeld en de minirok uit de jaren zestig past goed bij de legging en beenwarmers uit de tachtiger jaren. De interesse van de twintigers naar de retro-mode is een uitvloeisel van de tegenstand tegen het merk-kleden waarbij labels zo belangrijk zijn. Kleding die eruit ziet als tweedehands, maar wel nieuw is, is de trend. Bij elk setje kleding horen weer andere accessoires en vooral de technische snufjes zijn belangrijk. Een mobiele telefoon, draagbare mp3-speler of een tas van honderden euro`s, is geen uitzondering onder de jongeren. Aan dergelijke gadgets wordt in verhouding meer besteed dan aan huur of eten.

Twintigers stellen samenwonen, trouwen en kinderen uit

De generatie van twintigers anno 2003 hecht veel belang aan studie en carriere. Dat gaat voor het samenwonen, trouwen en kinderen krijgen. Vooral bij hoger opgeleiden en meer individualistisch denkenden is dit het geval. De meeste jonge twintigers hebben nog niet samengewoond, maar rond het 24e jaar heeft echter ongeveer de helft al eens een samenwoonrelatie meegemaakt. Voor het 30e jaar heeft ruim viervijfde ooit al eens samengewoond. Ongeveer 10% van de samenwoonrelaties wordt weer verbroken. Bijna de helft van de twintigers denkt positief over het huwelijk, 20% is niet positief en niet negatief. 7% denkt zeer negatief over het boterbriefje. Ruim 60% is positief gestemd tegenover het hebben van kinderen, ruim 8% denkt er zeer negatief over. Het krijgen van kinderen wordt veelal uitgesteld tot rond het dertigste levensjaar.De verwachting voor de nabije toekomst is dat het aangaan van verbintenissen niet veel verder zal worden uitgesteld. Er is een herwaardering te zien voor het Nederlandse gezin, en het huwelijk is populairder dan het lange tijd geweest is.

Twintiger wil gezond maar makkelijk eten

De twintiger van nu eet wanneer het uitkomt. Hij hangt niet meer aan drie maaltijden per dag, maar kan ook `s avonds een klein tussendoortje nemen, alvorens te gaan sporten. De huidige generatie van 20 tot 29-jarigen heeft een hoog opleidingsniveau. 40% is HBO/Universitair geschoold. 44% van de twintigers zegt zo gezond mogelijk te leven, tien jaar geleden was nog bijna 40% deze mening toegedaan.30% van de twintigers eet ministens 1 maal per maand doordeweeks buitenshuis, in 1996 was dat nog 24% en in 1991 slechts 21%. 23% laat minimaal 1 keer per maand eten thuis bezorgen, in 1991 was dat nog maar 8% (1996: 18%). 23% zegt minimaal 1 keer per week een fitnessclub te bezoeken en 24% sport minstens 1x per week in clubverband. In 1991 sportte 35% minimaal 1 maal wekelijks in clubverband. 42% van de twintigers spreekt minstens 1 maal per week af om met vrienden ergens te gaan eten/drinken. Onder de twintigers is vooral fitness/conditietrainen populair, film/fotografie is een hobby die regelmatig beoefend wordt, evenals – in mindere mate – dansen, schaatsen en squashen. In de afgelopen jaren heeft motorrijden, paardensport, volleybal en biljarten aan populariteit ingeboet.

Bron:

Eye nr. 3, 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!