De zoekmachinespam van Scheer & Foppen

15 mei 2005, 12:08

Scheer en vooral FoppenWinkelketen Scheer en Foppen speelt met vuur. Op de website maakt het gebruik van een vorm van zoekmachinespam die het bedrijf een zware penalty zou kunnen opleveren wanneer zoekmachines er achter komen. Het bedrijf lokt tevens klanten door de bedrijfsnamen van concurrenten daarin te betrekken, waaronder die van MediaMarkt, Expert en Electro World.

Vraag is of Scheer en Foppen op de hoogte is van het feit dat er een niet toelaatbare vorm van zoekmachinemarketing is gebruikt. Het zou immers kunnen dat de ontwikkelaar, het Harderwijkse internetbureau Global Riot, het bedrijf niet op de hoogte heeft gesteld van de risico’s. Wel is duidelijk dat de winkelketen zich in de voet heeft geschoten: tussen de zoekmachinespam staan een verborgen, maar publiek toegankelijke bezoekersteller. Concurrentiegevoelige informatie ligt daarmee op straat.

Slinks verborgen pagina

Er wordt gebruik gemaakt van een bekende techniek. Op de homepage van de website bestaat uit een frameset, waarvan ??n frame een hoogte heeft van nul pixels. De pagina die zich daarin bevindt is dus niet zichtbaar voor het publiek. Het wordt echter wel ge?ndexeerd door spiders van zoekmachines.

De pagina in het bewuste frame – http://www.scheerenfoppen.nl/leeg1.htm – maakt zelf weer gebruik van een andere techniek: de kleur van de tekst is hetzelfde als die van de achtergrond van de pagina. om de haverklap opduikt tussen zoekresultaten. Bezoekers die via een zoekmachine op de pagina terechtkomen, zien derhalve niks terug van hetgeen ze naar op zoek waren.

De methodes die worden gehanteerd blijken effectief. Bij bepaalde zoekopdrachten, bv. fotocamera dreammachine of Grundig plafondbeugel eindigt de pagina bovenaan.

Zoekmachinespam

Het zijn twee technieken waar zoekmachines niet blij mee zijn; ze worden algemeen beschouwd als een ernstige vorm van zoekmachinespam. Google stelt in zijn richtlijnen:

– Make pages for users, not for search engines. Don’t deceive your users, or present different content to search engines than you display to users.

– Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you’d feel comfortable explaining what you’ve done to a website that competes with you. Another useful test is to ask, “Does this help my users? Would I do this if search engines didn’t exist?”

(…)

– Avoid hidden text or hidden links.

– Don’t employ cloaking or sneaky redirects.

De zoekmachine, die zelfs een Spamreport-dienst waarmee gebruikers dit soort misbruik kunnen melden, is niet mals voor bedrijven die zich op die manier schuldig maken aan misleiding. Van de site van Word Press werden recentelijk duizenden pagina’s geschrapt uit de database van Google nadat het bedrijf zich schuldig maakte aan zoekmachine-manipulatie. Zoekmachinemarketingbureau Gladior kreeg in oktober vorig jaar een fikse penalty na misbruik, waardoor het bedrijf lange tijd slecht of niet vindbaar zal zijn in de zoekmachine.

Metatag-spamming

Een andere techniek waar Scheer en Foppen zich van bedient, staat bekend als metatag-spamming. Meta tags zijn trefwoorden die aangeven waar een internetpagina over gaat. Scheer en Foppen heeft in de meta tags de namen van al zijn concurrenten opgenomen, zoals BCC, De Harense Smid, MediaMarkt, Expert en vele anderen. Gevolg is dat iemand die zoekt op wekkerradio en BCC, bij Scheer en Foppen uit zou kunnen komen. Handig, maar op het randje. Kort geleden kondigde Speurders nog aan juridische stappen te ondernemen tegen concurrent Webauto.nl, omdat die de term “speurders” had opgenomen in de meta tags. Verzekeraar AXA sleepte vorig jaar Google voor de rechter, omdat concurrenten adverteerden op het zoekwoord “axa”.

Bezoekcijfers op straat

Zou boontje ook in dit geval om zijn loontje komen? De bovengenoemde pagina bevat namelijk een publiekelijk toegankelijke bezoekersteller. De bezoekcijfers van de Scheer en Foppen-website zijn daarmee voor iedereen in te zien, inclusief de concurrent. Zo blijkt de website per dag gemiddeld circa 1800 bezoekers te trekken, waarvan de meesten uit Groningen komen in Internet Explorer 6.0 gebruiken. Wel moet opgemerkt worden dat de homepage van de teller de begrippen bezoekersaantallen en pageviews door elkaar haalt, waardoor niet duidelijk is of de genoemde 1800 inderdaad bezoekers zijn of mogelijk slechts pageviews.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jelmer de Jong

    En ze gebruiken ook nog eens de particuliere teller van LetsStats die niet gebruikt mag worden door bedrijven.


    16 mei 2005 om 06:07
    fopp

    ik zit net een heel verhaal in te typen. maar vul geen emailadres in. klik ik op de back-knop: alles weg.

    mooi waardeloze back-knop dus!!!!!!!!!!!!


    16 mei 2005 om 11:12
    BasW

    Nou moet ik me inhouden om niet gelijk hier rechts op die handige Adsense link naar S&F te klikken….


    16 mei 2005 om 17:17
    PaulH

    Je artikel duikt inmiddels pal na de zoekresultaten van S&F in Google op. 🙂


    16 mei 2005 om 19:26
    Tinus

    Mag ik je adviseren om in dit geval het rel=’nofollow’ attribuut te gebruiken? Zo beloon je ze in feite ook nog voor hun enorme ‘inspanningen’.


    17 mei 2005 om 06:48
    WouterB

    Ben benieuwd of Scheer&Foppen zich uberhaupt bewust is van wat er gebeurt. Zeker de resultaten die ze hebben met bijvoorbeeld Grundig plafondbeugel (je zal er maar niet op zoeken….) zijn waardeloos. Een zoeker die op een lege pagina komt zal waarschijnlijk niet blijven.

    Gladior staat inmiddels alweer een tijdje in Google.


    17 mei 2005 om 07:56
    diederick

    Bij deze dan maar een reactie van Global Riot:

    Het een en ander is inmiddels aangepast maar ik wil toch even een kanttekening plaatsen; wanneer je een tweehonderd sites onderhoudt ontkom je er niet aan dat oudere sites die geen noemenswaardige up-dates ondergaan voorzien zijn van (ver)ouder(d)e technieken etc. Wellicht was een mailtje op zijn plaats geweest ipv een dergelijk “spannend” verhaal te publiceren?


    17 mei 2005 om 09:48
    Anders

    Wellicht wel, maar dat vind ik te makkelijk. Dit soort technieken zijn altijd al not done geweest, dat is niet iets van de laatste jaren. Global Riot en/of Scheer en Foppen heeft destijds bewust het risico genomen en dat is toch iets anders dan dat er bijvoorbeeld door een onbedoelde fout persoonsgegevens op straat komen te liggen. In dat geval vind ik een mailtje op zijn plaats – en dat is vanuit MarketingFacts ook wel voorgekomen – maar in dit geval vind ik het meer een kwestie van je eigen billen branden.


    17 mei 2005 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!