Deep learning wordt de dood van SEO

13 april 2021, 06:00

Investeer nú in duurzame modellen waar je over vijf/tien jaar geld mee verdient

De huidige coronacrisis slaat diepe wonden. Toch biedt ze ook kansen zoals versneld (online) digitale technieken kunnen doorvoeren. De consument raakt steeds meer gewend aan op maat gemaakte services, zoals de smart speaker. Maak er gebruik van! Heb lef, want alleen flexibele en wendbare merken zullen de winnaars van (over)morgen zijn.

Online verkopen van retailers hebben vanwege sluiting van fysieke winkels tijdens de coronapandemie een flinke impuls gekregen. Het ING Economisch Bureau verwacht in 2021 opnieuw een stijging van de online omzet met 15 procent. De inzet van kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) kan een belangrijke bijdrage leveren aan het in goede banen leiden van deze online groei.

Slechts 14 procent van de retailers in Nederland gebruikt nu AI

Denkkracht wordt vervangen door machines. Slechts 14 procent van de retailers in Nederland gebruikt nu AI. De verschillende technieken om wendbaar en flexibel te zijn:

In 2016 lanceerde Barack Obama the future of AI. Hij was ervan overtuigd dat met een wereld met AI er kansen liggen voor vooruitgang op gebieden als gezondheid, onderwijs, energie en het milieu. In 2017 verklaarden de Chinezen AI tot een strategische prioriteit en heeft de ambitie om in 2030 wereldmarktleider te zijn. Op dit moment staat de VS met een groot aantal AI-patenten wereldwijd op één.

3 redenen om digitaal te innoveren:

1. Gemak. Binnen de customer journey moeten alle contactmomenten op elkaar aansluiten, de klant wil immers steeds meer gemak. The service has to be build around the customer binnen de klantreis, dat is nu nog niet het geval. Wellicht is dat één van de redenen van het hoge aantal retouren binnen de kledingbranche.

2. Persoonlijke ervaring. Niet alleen het aanbod, maar ook de communicatie moet persoonlijk zijn. Op deze manier sluit ze aan op de individuele ontvanger. Door de persoonlijke ervaring is de klant bereid om data te delen. Hiermee kan de klantreis verder verbeterd worden.

3. Flexibiliteit. Het online aanbod moet 24/7 te bestellen zijn. Dat gedeelte hebben steeds meer bedrijven onder de knie. Klanten verwachten echter ook instant service: niet alleen een snelle levering, maar ook een flexibele customer support. Zo heeft PostNL zijn reputatie enorm zien verbeteren tijdens de pandemie.

PostNL heeft zijn reputatie enorm zien verbeteren tijdens de pandemie

Het bedrijf slaagde erin om snel in te spelen op de enorme piek in pakketbezorging zonder in te leveren op resultaat of prestaties.

Verschillende technieken

De verschillende technieken kunnen toegepast worden voor de volgende zaken:

  • Procesoptimalisatie. Door een algoritme te schrijven (ML) worden online nieuwe producten automatisch in de juiste categorie geplaatst.
  • Productdata verrijken. Aan de hand van een aantal voorbeeldfoto’s worden automatisch de juiste eigenschappen eruit gehaald. De data worden, waar nodig, aangevuld zodat de consument optimaal wordt geïnformeerd.
  • Gezichtsherkenning. Enerzijds kan hiermee de privacy beter gewaarborgd worden (zoals bij de nieuwste iPhones) en anderzijds kan er een gepersonaliseerd aanbod worden gedaan om de aanbieding en content nog persoonlijker te maken.
  • Beeldherkenning. Als voorbeeld kan er binnen de foodbranche gecheckt worden op de versheid van de artikelen. Bananen die niet voldoen aan de gewenste kleur (geel = vers, bruin = niet vers), worden automatisch van de band gehaald.
  • Tekst. Door de inzet van deep learning (DL) kunnen unieke en gepersonaliseerde teksten in de gewenste taal – een persoonlijke ervaring – worden gemaakt.
  • Predictive modelling. Aan de hand van data kunnen bijvoorbeeld bezoekersaantallen, de vraag naar producten of conversieratio’s worden voorspeld. Ook kan er worden voorspeld wat jouw klant interessant vindt. Hiermee kan binnen een aantal branches een einde gemaakt worden aan het groot aantal retouren. Netflix en Spotify maken van deze optie gebruik om de klant te inspireren met nieuwe, gepersonaliseerde, films en muziek.
  • Spraak. Uit onderzoek van Google blijkt dat in de Verenigde Staten al 55 procent van alle tieners en 41 procent van alle volwassenen gebruikmaakt van gesproken zoekopdrachten.

Deep learning voor spraakherkenning zal de traditionele search kannibaliseren

Deep learning voor spraakherkenning zal de traditionele search kannibaliseren. Consumenten gaan anders zoeken en wordt het nog belangrijker om de zoekintentie te snappen. Als de consument zoekt door middel van voice search, is het belangrijk om te zorgen dat je content featured snippets ready is.

De opkomst van de smart speaker

Google, Amazon en het Chinese Baidu domineren de markt, met daarbij de verwachting dat ze de komende jaren zal verdubbelen:

Volgens het NCVS spreken we gemiddeld 150 woorden per minuut en typen we er ‘slechts’ veertig. Door de opkomst van voice search wordt er anders gezocht dan voorheen; er worden volledige zinnen gesproken in plaats van één keyword. De focus moet gelegd worden op long tail- in plaats van short tail-zoekwoorden. Hier ligt de toegevoegde waarde van de digitale technieken en zal, in mijn beleving, de rol van SEO zijn uitgespeeld. Er zal een transformatie plaatsvinden van het vinden van informatie naar een overkoepelend platform dat ook bestellingen aanneemt en verwerkt.

Heb lef: creëer een flexibele en wendbare duurzame organisatie

De mogelijkheden van digitale innovatie en onderscheidend vermogen als merk, zijn enorm. Dit traject gaat met vallen en opstaan. Zo is het vaak lastig om vooraf de exacte waarde van een AI-oplossing te berekenen, het tijdpad te bepalen en niet iedereen zal er even blij mee zijn.

The winner takes it all. Investeer nú in duurzame modellen waar je over vijf/tien jaar geld mee verdient. Werk samen met de innovators binnen je organisatie en probeer niet iedereen mee te nemen in de transitie. Ook in de post-coronatijdperk is het eten of gegeten worden. Het nieuwe denken is: build your service around the customer.

Ga voor een minimum valuable product en breidt deze uit. Op deze manier blijf je als merk en organisatie toekomstbestendig met een maatschappelijke impact: wendbaar en flexibel.

Pieter Otten
Marketing / communicatie / energietransitie / storytelling / scrum bij Match

Ruime ervaring als ZZP-er in merkenbouw, (online) communicatie, new business en duurzaam ondernemen binnen B2C en B2B. Filosofie: merken worden door mensen geladen. Dienstbare en transparante 'true value' bedrijven zijn de winnaars van morgen! Ervaring opgedaan binnen startups, retail, energiebedrijven, landelijke en lokale overheid, industrie en dienstensector. #matchconsultancy

Categorie
Tags

4 Reacties

    wouterblom

    SEO wordt elk jaar een paar keer dood verklaard.

    Goed artikel wat de uitdagingen voor de moderne SEO in kaart brengt. Een SEO klus is vaak ook het “gewoon” werkend krijgen van functies, zorgen dat die superslimme AI en algoritmes “gewoon” begrijpen wat er verkocht wordt. Geen rocket science. Just super fun work.


    13 april 2021 om 08:47
    MatchOtten

    Beste Wouter. Dank voor het compliment.

    Eens dat SEO en SEA ‘gewoon’ gebruikt wordt voor het werkend krijgen van de functies. Het is alleen de vraag hoe lang nog en wellicht nog belangrijker: hoe erg is dat?

    Spraak, Deep Learning en Artificial Intelligence staan ten dienste van de klant. Als merk wordt het nog belangrijker je toegevoegde waarde te bewijzen. Doe je dat niet, dan helpt SEO en SEO (gelukkig) niet meer en straft de intelligentie je genadeloos af. Zo ontstaat er een heel ander speelveld en zullen naar mijn mening wendbare, authentieke en flexibele merken / organisaties overblijven.


    14 april 2021 om 20:13
    Nils van der Knaap

    “De focus moet gelegd worden op long tail- in plaats van short tail-zoekwoorden. Hier ligt de toegevoegde waarde van de digitale technieken en zal, in mijn beleving, de rol van SEO zijn uitgespeeld.”

    “Deep learning voor spraakherkenning zal de traditionele search kannibaliseren. Consumenten gaan anders zoeken en wordt het nog belangrijker om de zoekintentie te snappen. Als de consument zoekt door middel van voice search, is het belangrijk om te zorgen dat je content featured snippets ready is.”

    Bovenstaande 2 zaken zijn toch juist typisch SEO-zaken? Gevonden worden op de juiste long-tail zoektermen is al jaren aan de gang. Zoekintentie wordt al heel lang erkend als een belangrijke ranking-factor. Content die geoptimaliseerd is voor snippets is ook iets waar een goede SEO specialist zich mee bezig houdt.

    Ik denk niet dat het een “zero-sum-game” is, waarbij er en verliezer (in dit geval SEO) moet zijn. Search en dus ook SEO verandert, maar dat betekent niet dat het ophoudt te bestaan, in mijn ogen.


    19 april 2021 om 14:51
    MatchOtten

    Beste Nils,

    Dank voor je reactie.

    In mijn ogen maak je een denkfout. Deep learning wordt het brein en helpt de mens in haar zoekgedrag. Door de behoefte in kaart te brengen, personalisatie toe te passen en automatisch een koppeling te maken naar het product of dienst, is ze als geen ander in staat om te mens te ondersteunen.

    Kijk bijvoorbeeld naar Spotify: in het begin geef je zelf een artiesten aan, welke je graag wilt horen. Daarna krijg je allemaal artiesten voorgesteld, afgestemd op jouw voorkeur.

    Search en SEO spelen hierin geen enkele rol en is als tactisch ‘wapen’ overbodig geworden.


    21 april 2021 om 20:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!