Deze 25 Nederlandse Facebookpagina’s hebben de meeste interactie
Wat scoort massaal likes en shares?
Interactie genereren op Facebook in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken die zakelijk actief zijn op het platform. Maar welke merken weten de consument nu echt in het hart te raken en gaan ‘viraal’ in Nederland? Hieronder volgt een overzicht van de 25 meest interactieve Nederlandse Facebookpagina’s. Zij scoren massaal likes en shares met hun content.
De 25 pagina’s met de meeste interactie (totaal)
Als we kijken naar het totaal aantal interacties is Dumpert de winnaar. Zij genereerden in 2017 meer dan 9,5 miljoen likes, comments en shares bij elkaar. Nummer 2 is RTL Nieuws, gevolgd door een andere mediatitel: AD.nl. Het bij velen minder bekende Ongelooflijk en voetbalclub Ajax complementeren de top 5.
# | Pagina | Interacties | Interactieratio | Posts | Posts per dag | Fans |
1 | dumpert.nl | 9.576.840 | 0,62% | 926 | 6,6 | 1.734.564 |
2 | RTL Nieuws | 5.946.874 | 0,21% | 5293 | 37,8 | 546.049 |
3 | AD.nl | 4.844.148 | 0,23% | 5380 | 38,4 | 414.272 |
4 | Ongelooflijk | 4.173.089 | 0,37% | 1389 | 9,9 | 854.438 |
5 | AFC Ajax | 4.065.344 | 0,20% | 857 | 6,1 | 2.463.203 |
6 | LINDAnieuws | 4.025.834 | 0,19% | 4159 | 29,7 | 536.974 |
7 | NOS | 3.957.717 | 0,26% | 2527 | 18,1 | 641.517 |
8 | voetbalzone | 3.887.173 | 0,16% | 4832 | 34,5 | 507.634 |
9 | Tips en Weetjes | 3.530.193 | 0,31% | 2356 | 16,8 | 500.411 |
10 | RUMAG | 3.104.011 | 0,96% | 527 | 3,8 | 629.428 |
11 | Slechte Grappen XL | 2.998.329 | 0,46% | 894 | 6,4 | 738.792 |
12 | De Telegraaf | 2.631.407 | 0,21% | 3351 | 23,9 | 379.664 |
13 | De Speld | 2.555.559 | 0,70% | 611 | 4,4 | 607.524 |
14 | ViralTrend | 2.390.160 | 0,11% | 3853 | 27,5 | 558.285 |
15 | Feyenoord Rotterdam | 2.083.650 | 0,69% | 520 | 3,7 | 611.717 |
16 | Voetbal Inside | 1.997.968 | 0,46% | 1912 | 13,7 | 238.057 |
17 | TrendNieuws | 1.987.334 | 0,19% | 1201 | 8,6 | 944.718 |
18 | Metro Holland | 1.972.445 | 0,16% | 2979 | 21,3 | 451.174 |
19 | FR12.nl | 1.934.234 | 0,84% | 1840 | 13,1 | 136.707 |
20 | Zondag met Lubach | 1.817.192 | 8,39% | 80 | 0,6 | 285.865 |
21 | IlikeFeyenoord | 1.796.623 | 1,23% | 778 | 5,6 | 19.617 |
22 | Zelfmaak ideetjes | 1.777.473 | 0,17% | 1727 | 12,3 | 661.178 |
23 | vkmag | 1.746.852 | 0,32% | 1406 | 10,0 | 395.428 |
24 | De Coach | 1.723.806 | 0,68% | 1480 | 10,6 | 173.598 |
25 | PowNed | 1.664.789 | 0,23% | 1185 | 8,5 | 623.062 |
De 25 pagina’s met de meeste interactie (relatief)
Als we niet naar het totaal aantal interacties, maar naar de interactieratio kijken (deze is berekend door het totaal interacties per post te delen door het aantal fans) zien we pagina’s bovenaan verschijnen. In dit overzicht staat Zondag met Lubach fier bovenaan met een interactieratio van 8,39 procent.
Dit succes is onder andere te danken aan de video waarin ze president Trump verwelkomen in ons land met zijn eigen woorden. Deze video genereerde meer dan 51 miljoen(!) views en 1 miljoen shares. Maar ze zijn zeker geen one hit wonder, ook vele andere video’s van hen scoren enorm veel interactie.
Naast Zondag met Lubach scoorden politieke partijen veelal rondom de verkiezingen (VVD, PvdA, GroenLinks en Forum voor Democratie) en andere TV-programma’s (Jeugdjournaal, Temptation Island en LuckyTV) heel goed. Ook enkele BN’ers zoals Jochem Myjer, Ali B en Chantal Janzen scoren hoog.
# | Pagina | Interacties | Interactieratio | Posts | Posts per dag | Fans |
1 | Zondag met Lubach | 1.817.192 | 8,39% | 80 | 0,6 | 285.865 |
2 | VVD | 407.713 | 5,10% | 109 | 0,8 | 86.696 |
3 | Partij van de Arbeid (PvdA) | 163.402 | 3,36% | 127 | 0,9 | 42.259 |
4 | Jeugdjournaal | 74.897 | 3,29% | 128 | 0,9 | 19.932 |
5 | GroenLinks | 241.129 | 3,04% | 138 | 1,0 | 76.547 |
6 | Temptation Island RTL | 237.871 | 2,78% | 158 | 1,1 | 72.612 |
7 | Forum voor Democratie -FVD | 882.819 | 2,54% | 398 | 2,8 | 93.927 |
8 | LuckyTV Sander | 6.825 | 2,27% | 20 | 0,1 | 152.875 |
9 | Jochem Myjer | 681.312 | 2,05% | 61 | 0,4 | 546.386 |
10 | IlikeFeyenoord | 1.796.623 | 1,23% | 778 | 5,6 | 19.617 |
11 | Ali B | 16.866 | 1,19% | 67 | 0,5 | 213.656 |
12 | DENK | 201.161 | 1,18% | 242 | 1,7 | 71.783 |
13 | AjaxPrimeur | 896.867 | 1,17% | 1156 | 8,3 | 67.965 |
14 | Chantal Janzen Official | 739.388 | 1,07% | 166 | 1,2 | 430.345 |
15 | Nicolette van Dam | 376.123 | 1,05% | 75 | 0,5 | 475.868 |
16 | Autoblog.nl | 147.349 | 1,04% | 213 | 1,5 | 69.042 |
17 | Jan Smit | 28.661 | 1,00% | 115 | 0,8 | 251.494 |
18 | VICE Sports Nederland | 41.898 | 0,98% | 241 | 1,7 | 20.202 |
19 | RUMAG | 3.104.011 | 0,96% | 527 | 3,8 | 629.428 |
20 | Loesje | 1.074.283 | 0,90% | 178 | 1,3 | 677.448 |
21 | Geert Wilders | 1.472.693 | 0,87% | 880 | 6,3 | 22.826 |
22 | FR12.nl | 1.934.234 | 0,84% | 1840 | 13,1 | 136.707 |
23 | Omdenken | 1.077.682 | 0,84% | 293 | 2,1 | 451.740 |
24 | RTV Utrecht | 382.197 | 0,82% | 858 | 6,1 | 56.234 |
25 | RTL 5 | 326.177 | 0,82% | 601 | 4,3 | 70.591 |
De 10 posts met de meeste interactie
Als we vervolgens kijken welke specifieke posts de meeste interactie genereren valt op dat video’s het beste scoren. De top 10 bestaat uit 7 video’s en 3 foto’s. Zondag met Lubach heeft de meeste interactie met de al eerder aangehaalde Trump-video. Dumpert is ruim vertegenwoordigd in de Top 10 met 4 noteringen. Andere toppers waren posts van Radio 538, PowNed, LINDANieuws, RUMAG en Nicolette Kluijver. Om de Top 10 te halen had een post minimaal 80.000 interacties nodig.
Dit zijn de 10 posts met de meeste interactie:
#1. Zondag met Lubach
#2. dumpert.nl
#3. dumpert.nl
#4. dumpert.nl
#5. Radio 538
#6. PowNed
#7. LINDANieuws
#8. RUMAG
#9. dumpert.nl
#10. Nicolette Kluijver
#11. Superleuk
#12. Viraaltje
Hoe zijn deze overzichten samengesteld?
Deze overzichten zijn gerangschikt op basis van het aantal interacties (reactions, comments en shares) die pagina’s en posts genereerden in de periode van 1 januari tot en met 20 mei 2017. Het aantal kliks en het bereik van de afzonderlijke updates zijn niet publiekelijk te meten waardoor we daar geen uitspraken over kunnen doen.
Ook is niet na te gaan in welke mate sommige updates werden ondersteund door Facebookadvertenties om het bereik en interactie te vergroten. De data is vergaard met CrowdTangle, een content discovery tool die onlangs is overgenomen door Facebook. Enkel Nederlandstalige pagina’s zijn meegenomen in het overzicht. Internationale pagina’s met veel Nederlandse fans zoals Tasty staan daarom niet in het overzicht. Ook global pages zoals McDonald’s, Volkswagen et cetera, die ook in het Nederlands posten, ontbreken.
Het overzicht van alle deelnemende pagina’s, van waaruit deze top 25 is samengesteld, is op basis van jarenlange eigen ervaring en eerdere overzichten tot stand gekomen. Mocht je menen dat een pagina ontbreekt, laat het weten in de reacties zodat deze indien zal worden gecontroleerd en indien nodig zal worden toegevoegd.
Er waren meerdere vragen over waar een bepaalde pagina staat. Daarom staat de hele toplijst hier in Dropbox zodat iedereen dat zelf kan bekijken.
Als we kijken naar het totaal aantal interacties is Dumpert de winnaar. Zij genereerden in 2017 meer dan 9,5 miljoen likes, comments en shares bij elkaar.
@Superleuk: zeker. Ik kende jullie nog niet, superjammer:) Ga het aanpassen.
Het verbaast mij dat de telegraaf relatief laag staat, met al hun ‘breaking nieuws’, zeker t.o.v. rtlnieuws en het AD.
Interessant artikel en leuk dat wij met Omdenken in de lijst staan! Je bent alleen wel een 0 vergeten bij het aantal fans. Dat zijn er 453.592 op moment van schrijven. 🙂
Hallo Peter, leuk artikel! Zou je misschien een voorbeeldberekening kunnen geven? Het lukt mij niet om de resultaten te reproduceren. 🙂
Jammer dat je niet reageert, Peter.
@Thijs: even contact gezocht én gevonden met Peter, maar hij blijkt op vakantie te zijn. Hij komt er na die tijd bij je op terug!
@Nelleke Poorthuis: er was inderdaad een nul vergeten. Deze hebben we nu toegevoegd
@Thijs: ik was druk met de organisatie van het Congres Facebook Marketing en daarna op vakantie vandaar een latere reactie. Ik heb een link toegevoegd naar de hele lijst met alle data (van 1 januari tm 31 mei is deze versie) in Dropbox onderaan het artikel. Zo kan iedereen zelf de gehele lijst zien en berekeningen maken.
Nu nog de punt verschuiven en dan klopt het helemaal. 😉
Dank je wel Peter! Ik zal er zeker naar kijken. 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!