Deze 3 gloednieuwe YouTube-kanalen genereren miljoenen views: Dit is hun geheim 

Wat kun je als marketeer van deze nieuwe kanalen leren in je aanpak om YouTube succesvol te gebruiken?

19 mei 2022, 11:02 4473 x gelezen

Miljoenen views genereren op YouTube is het ultieme doel van talloze creators. Velen lukt het echter niet, ook niet na jaren keihard werken en proberen. Maar sommige kanalen ‘exploderen’ al binnen enkele maanden na lancering. Hoe doen ze dat precies? En wat kun je er als marketeer van leren in je aanpak om YouTube succesvol te gebruiken? We lichten drie voorbeelden uit en ontrafelen hun succes. 

#1: Dutch Goalkeeper: Succesvolle inzet van Shorts 

Die-hard volgers van het Limburgse amateurvoetbal kennen Koen Geven wellicht als de hoofdklasse-keeper van RKSV Minor uit Nuth, maar een grotere bekendheid geniet hij tegenwoordig als Dutch Goalkeeper op YouTube. Een jaar geleden is dit kanaal begonnen, maar zijn views explodeerden in maart van dit jaar pas echt. Waar hij voorheen enkele tienduizenden views genereerde met zijn kanaal, waren dit er alleen al in maart 4,6 miljoen (!). 

Het geheim van dit succes? Hij ging, naast zijn langere reguliere video’s, ook YouTube Shorts publiceren: de korte verticale video’s van maximaal 60 seconden met een eigen prominente plek op het platform. Zijn meest populaire Shorts (lees ook dit achtergrondverhaal over Youtube Shorts) zijn reviews (‘$8 vs $80 goalkeeper gloves’) en listicles (‘Types of Goalkeepers’). Videoformats met een bewezen track record en ook goed toe te passen in kortere video’s, zoals Shorts. 

Wat kan jij hiervan leren als merk?

Waar Shorts vorig jaar al werden geïntroduceerd op YouTube, zetten nog (te) weinig creators dit in. Dit kanaal laat zien dat de inzet van YouTube Shorts als een vliegwiel kan dienen voor het succes van een YouTube-kanaal. Het grote voordeel van Shorts is dat het vooral aan nieuw publiek wordt vertoond. Zo heeft het de potentie om nieuwe subscribers op te leveren en kan het een hele goede aanvulling zijn op je long-form content. Wil jij dit ook inzetten? Lees hier onze tips over YouTube Shorts

#2: Mini Island: de kracht van een simpel maar supereffectief format

Mini Island is een Zweeds kanaal dat in februari van dit jaar is begonnen met het publiceren van video’s. Drie maanden later, heeft het kanaal meer dan 50 miljoen views gegenereerd. Hoe kan een beginnend kanaal dit zo snel voor elkaar krijgen? Het antwoord is een combinatie van consistentie, inspelen op nostalgie en een bewezen effectief format. Zij publiceren namelijk per week meerdere ‘evolutievideo’s’ van karakters uit populaire games, series en films. In minder dan een minuut zie je hoe het karakter eruit zag bij de eerste publicatie en hoe deze zich heeft ontwikkeld in de loop van de jaren. Niets meer en niets minder. Deze video’s worden vervolgens aanbevolen bij gerelateerde video’s over hetzelfde onderwerp. En dat miljoenen keren per maand. Want onderstaande video over de evolutie van Spider Man is al bijna 10 miljoen keer bekeken. 

Wat kan jij hiervan leren als merk?

Mini Island maakt enkel en alleen gebruik van het ‘transformatieformat’. Dit wordt door merken nog maar verrassend weinig ingezet op YouTube, maar als je het goed doet, kan het extreem veel views opleveren. Dit gaven we een tijd geleden al aan. Een YouTube-transformatie is een verhaal waarin een karakter of object fysiek en/of mentaal een verandering doormaakt en die verandering wordt uitgelicht. Het grote voordeel van dit format is dat het geen hoog productiebudget vergt. Dat maakt het een interessant format voor veel kleine kanalen om mee te experimenteren. 

#3: Dime: Een succesvolle archiefactivatie 

Een ander Zweeds kanaal dat dit jaar pas is begonnen en nu al miljoenen views haalt, is Dime. Ze publiceren (in eigen woorden) ‘Basketball content, the way it should be.’ Dime heeft de archiefrechten verworven van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA. Deze worden succesvol geëxploiteerd door het publiceren van samengestelde content, zoals listicles, best moments en andersoortige toplijstjes van 8-9 minuten lang. Gecombineerd met aantrekkelijke titels en thumbnails genereren ze miljoenen views en oplopende advertentie-inkomsten. Ze geven het oude archief een tweede leven. 

Wat kan jij hiervan leren als merk?

Lang niet alle merken beschikken over een dergelijk rijk archief als de NBA, maar veel filmproducenten en sportbonden wel. Met een slimme contentstrategie kan je dit archief activeren, veel bereik realiseren en dito inkomsten genereren. Zeker als je bedenkt dat andere netwerken (zoals Facebook, Instagram en TikTok) ook steeds meer initiatief tonen om advertentie-inkomsten te delen met creators, kan dat lucratief zijn. Het Zweedse Dime laat zien hoe dit kan. Misschien een mooi voorbeeld voor onze eigen Eredivisie? 

Succes op YouTube is meer dan enkel veel views scoren 

Bovenstaande voorbeelden kunnen misschien de indruk wekken dat je enkel succesvol bent op YouTube als je miljoenen views weet te scoren. Maar succes op het videoplatform gaat verder dan alleen veel views genereren. YouTube succesvol inzetten voor merken is vooral een kwestie van aankoopbeslissingen beïnvloeden. En om dat succesvol te doen, heb je geen miljoenen views nodig. Op zoek naar succesvolle merken die dat al weten te doen? Bekijk dan vooral eens deze lijst met 9 voorbeelden of deze 7 succesvolle B2B-merken op YouTube.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!